Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
BMW M-DCT dvouspojková převodovka v detailech
20.6.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
SMG, automatizované manuální převodovce, pomalu zvoní hrana. Po letech účinkování v různých modelech BMW uvolňuje své místo modernější dvouspojkové M-DCT.
Vývoj SMG (Sequential M Gearbox), což vlastně je normální manuální převodovka s elektrohydraulickým ovládáním změny převodů, dosáhl svého vrcholu její 3. generací, kterou můžete nalézt například v poslední M5/6. Ale život jde dál a přišla doba dvouspojkových převodovek. První byla stará známá DSG od Volkswagenu, která ale byla schopna přenášet jen omezené výkony. Dlouho byla také jedinou převodovkou tohotodruhu, ale postupně se přidali i ostatní - Ford společně s Volvem, nedávno Porsche se svou PDK a nyní uvádí svého zástupce BMW.
Cílem BMW při vývoji M-DCT (M double-clutch transmission) ale byly od začátku jasné. Převodovka měla primárně přijít do M modelů a musela tedy být připravena na přenos velkých výkonů při vysokých vstupních otáčkách. Proto je celkem logické, že si svou premiéru odbývá v BMW M3 cabrio, kde je spojena s vysokootáčkovým V8 o výkonu 420 koní.
Převodovka má sedm blízko sebe poskládaných rychlostí a je vybavena systémem Drivelogic s pěti programy řazení pro atomatický, D mód a dokonce šesti pro manuální mód S. Stejně jako ostatní dvouspojkové převodovky, i M-DCT se snaží předvídat a mít připraven další stupeň tak, aby se samotná změna převodů omezila na pouhé přepnutí spojek. BMW navíc tvrdí, že změna předpřipraveného stupně je tak rychlá, že dokáže reagovat i na extrémní změny jízdní situace. To by mělo zabránit situacím, se kterými se lze setakt u konkurenční DSG, která při rychlých přechodech mezi akcelerací a bržděním občas reaguje zmateně.
Samozřejmostí jsou takové věci, jako meziplyny při podřazování, systém Launch control, který zajišťuje maximální zrychlení při rozjezdu z místa, možnost automatické či manuální volby převodových stupňů a ovládání pákou na středovém tunelu nebo pádly pod volantem. Bonbonkem navíc je řada osmi LED diod na horním okraji otáčkoměru, které v manuální módu postupným rozsvěcením indikují přicházející okamžik, kdy bude mutno přeřadit.
Nechme se překvapit, jak se bude popis plný superlativů shodovat se skutečností.









Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
včeraPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025
Nejčtenější články
Tohle je odpověď Evropy na nové levné americké auto, má tři kola a dál skoro nic
23.5.2025Čínské SUV, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, je venku. Podívejte se, jak jsou si obě auta podobná
23.5.2025K mání je Porsche vyrobené na přání člena rodiny Porsche. Je to noblesní, výbavou i technikou napráskaný kus jako žádný jiný
23.5.2025Úplně nová italská automobilka se najednou pochlubila hned dvěma sporťáky. Spojuje je motor 7,0 V12 plný zlata s až 2 157 koňmi
23.5.2025Britský král si koupil čínské auto a ještě se tím chlubí, to je také pozoruhodný posun
23.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.22. 19:57 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.22. 19:54 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 06.22. 14:05 - pavproch
- Onboard videa 06.22. 13:50 - brnenska.odchytova
- Cupra obecně 06.21. 16:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.21. 10:33 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.21. 10:28 - pavproch
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda