Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash test Fiatu Tipo: Italovi z levného kraje nepomohl ani dvojí metr
27.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Euro NCAP otestovala bezpečnost nového sedanu se standardní i příplatkovou výbavou. Na nejvyšší hodnocení Tipo nedosáhlo ani jednou.
Fiatu Tipo jsme se podívali na zoubek již v červnu, přičemž jsme konstatovali, že nový italský sedan není střelou mimo terč. Právě naopak by řadu lidí mohl zaujmout, a to díky nabízenému pohodlí i zajímavému designu. Navíc je k mání za velmi zajímavou cenu, což pro některé zákazníky bude ten nejpřesvědčivější argument. Již za nějakých 280 tisíc korun totiž mohou dostat kus auta, jež zdobí logo Fiatu, které přeci jen má o trochu větší váhu než emblém Dacie.
Právě důraz kladený na co nejnižší cenu je ovšem důvodem, proč Tipo nemá v základu zrovna přehršel bezpečnostních systémů, zejména těch elektronických a asistenčních. Málokdo by tedy čekal, že italský sedan projde crash testy organizace Euro NCAP jako nůž máslem a na jejich konci skončí bez ztráty květinky. Značka proto velmi ráda využila nabízeného dvojího metru, který je od letošního roku k dispozici, a přihlásila Tipo ke zkouškám také s příplatkovými autonomními brzdami.
Než se podíváme na konkrétní výsledky, jen v rychlosti zopakujeme, oč vlastně v rámci onoho dvojího metru běží. Euro NCAP nám chce s jeho pomocí prokázat, nakolik jsou vozy s asistenčními systémy bezpečnější než jejich protějšky, jež se musí bez autonomních brzd či monitoringu jízdních pruhů obejít. Ve výsledku nám ale spíše ukazuje, nakolik tyto technologie ovlivňují hodnocení a na pasivní bezpečnost nemají vůbec žádný vliv.
Již několikráte jsme zmínili, že rozhodně nebrojíme proti stále vyšší bezpečnosti na silnicích. Naopak, danému úsilí můžeme jen aplaudovat. Jde nám ale spíše o transparentnost a srozumitelnost celého crash testu. Koneckonců, stačí jen pohled na autonomní brzdy, které ovlivňují hned tři kategorie včetně ochrany dospělé posádky. Překvapivě se ale nepodepisují na bezpečnosti vašich ratolestí, i když ty sedí v tomtéž voze.
Nyní už k samotným výsledkům. Ty jsou v případě Fiatu Tipo naprosto shodné jako u ochrany dospělých, tak u dětí i chodců. Důvodem je to, že ač vůz autonomní brzdy za příplatek může mít, ty v rychlostech do 20 km/h nedovedou zcela odvrátit nehodu. A proto nebyly bodovány.
Přestože nám tedy Euro NCAP chtělo ukázat, jak moc mohou nové technologie navýšit bezpečnost, zde se to zrovna nepovedlo - Tipo je sice za příplatek může mít, měli-li bychom soudit jen na základě výsledku NCAP, byly by pouze vyhazování peněz z oken. Brzdy se projevují pouze v kategorii elektronických berliček, kde navyšují verdikt standardního vozu z 25 na 57 procent. Díky tomu tak lépe vybavený a dražší Fiat získává čtyři hvězdy místo tří, samotná odolnost nárazu je ale pořád stejná - jistě ne bídná, ale také nikoli zářná.
Závěrem našeho, dnes trochu netradičně stylizovaného, příspěvku můžeme dodat, že vyjma výše zmiňovanou kategorii je tedy veškeré další hodnocení stejné. Za ochranu dospělých tak Tipo obdrželo 82 %, přičemž kritika mířila hlavně na vyšší ohrožení hrudníku cestujících vpředu i vzadu při nárazu celou přídí. V případě ochrany dětí (60 %) pak výtky mířily kupříkladu ke špatně čitelným informacím o stavu čelního airbagu.
Ve finále tu pak máme ochranu chodců (62 %), kde lze kritiku již tradičně hledat v souvislosti s tuhými čelními sloupky. Na to si ovšem skutečně budou stěžovat maximálně pěší a testovací komisaři Euro NCAP, samotná posádka vozu je ale v případě havárie ocení.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků Fiatu Tipo


Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Tipo (standard)
Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Tipo (bezpečnostní paket)
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Tipo ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejčtenější články
Mercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
10.4.2025VW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
10.4.2025Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva