Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy dodávek: Ford Transit ovládl zmanipulované klání
14.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Euro NCAP se rozhodla poslat proti zdi užitkové dodávky využívané i na přepravu osob. Mandát na to asi má, proč ale manipuluje výsledky?
Tip: Projděte si výsledky všech posledních crash testů Euro NCAP.
Pokud během několika následujících let zjistíte, že dodávky a jiná větší užitková auta nezanedbatelným způsobem stoupají na ceně, závada nemusí být nutně na straně potápějící se Evropské unie a dalším navyšování daní i cen, ačkoli ani to se nedá zcela vyloučit. Tím hlavním důvodem může být (a s největší pravděpodobností asi také bude) institut Euro NCAP, který začal šířit nové dobro.
Bruselská instituce se rozhodla ignorovat stávající, poněkud volnější (přesto ne benevolentní) předpisy platné pro dodávkové užitkové vozy, které kupříkladu zohledňují nejen způsob jejich užití, ale především jinou konstrukci s kratšími deformačními zónami, méně elektronických prvků nebo jiný tvar přídě, který zrovna nemusí být vstřícný k chodcům. Jinak řečeno - NCAP vzala několik dodávek a poslala je proti zdi stejným způsobem, jako to dělá i s osobními automobily.
Že Euro NCAP něco takového udělala, na tom by snad ještě nemuselo být nic špatného. Rozbouráme, uvidíme. A příliš překvapivé by možná nebylo ani to, že v konečném hvězdičkovém zúčtování propadly všechny vozy, až na jednu výjimku, kterou byl Ford Transit (víme, jak zmatená a hloupě nastavená je současná metodika). Ne, na výsledcích udivuje něco jiného a to především fakt, že Euro NCAP je doslova zmanipulovala a navíc je tak imbecilní, aby to na sebe napráskala.
Běžný crash test spočívá z několika dílčích zkoušek. Pokud jde o destrukci, auto konkrétního typu absolvuje frontální srážku s deformovatelnou překážkou při částečném překrytí, dále je podrobeno bočnímu nárazu s maketou simulující osobní automobil a nakonec je doslovně vrženo na ocelový sloup, který napodobuje ránu se stromem nebo jinou pevnou překážkou podobného tvaru. Tohle je alfou i omegou bez ohledu na velikost nebo výbavu auta. Co udělalo NCAP?
Čelní i boční náraz absolvovaly všechny prověřované vozy, na sloup však technici vystřelili pouze Ford Transit. Zbytek strojů se poslednímu testu zkrátka nepodrobil, tudíž jejich bodové hodnocení v rámci této disciplíny bylo automaticky rovné nule. Započítané do výsledku. Nad důvody zůstává rozum stát. Dodávky prý postrádaly prostředky ochrany hlavy, jinak řečeno - hlavové airbagy.
Netvrdíme, že by některý z testovaných vozů předvedl zázrak a při tomto patrně nejnáročnějším testu získal vysoké bodové hodnocení, onen „vzduchový polštář“ oddělující hlavu od sloupku, okna i překážky zde opravdu hraje důležitou roli. Nicméně dodávky mají jistou výhodu vyplývající z vyšší stavby, a proto i poněkud jinak konstruované podlahy v přední části kabiny, což demonstrují také opravdu velmi slušné výsledky všech aut z klasického bočního nárazového testu, a to i těch bez hlavových airbagů.
Názor na to, proč nedostala všechna auta stejnou šanci, ať si každý udělá sám. Při pohledu na barvy figurín v Renaultu, ale především u trojice Fiat, Peugeot, Citroën, je zřejmé, že jejich pasivní bezpečnost vůbec není špatná a je dokonce srovnatelná s moderními osobními automobily. Euro NCAP má však tu drzost volat hlasitě po nápravě.
Poněkud zvláštní příchuť má také vítězství Fordu. Transit Custom sice získal jako jediný plný počet hvězdiček, což by mohlo být důvodem ke spokojenosti, pokud ale Euro NCAP skutečně provádělo testy podle aktuální metodiky pro osobní automobily, pak by nás zajímalo, proč má pátou hvězdu, když za ochranu chodců je limitem 60 % bodů a Ford jich nasbíral jen 48 %. V našich komentářích obvykle přikládáme větší váhu důležitější pasivní bezpečnosti a ani tentokrát to nevidíme jinak - 84 a 90 procent za ochranu dospělých a dětí je pro Transit skutečně dobrá vizitka. Pokud by ale NCAP hrálo podle jím nastavených pravidel, dostal by Ford o jednu hvězdu méně.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP

Ford Transit Custom
Na to, že jde o dodávku s krátkou přídí, dosáhl Transit opravdu hodnotná čísla, každopádně asi bychom neměli zapomínat, že jde o nejnovější auto ve skupině. Senzory zaznamenaly hraniční hodnoty v oblasti stehen při čelním nárazu a stejně tak při prověrce schopností sedačky ochránit krční páteř, jinak ale Fordu nelze vytknout prakticky nic.
Tabulka s klíčovými výsledky Ford Transit Custom
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu Transit Custom na stránkách EuroNCAP.
Hyundai H-1
Jen 55 procent za ochranu cestujících vpředu je hodně málo, barvy signalizující hraniční hodnoty při frontálním nárazu a překročení limitních čísel při srážce zezadu ale ukazují, proč tomu tak je. Naopak 75 % za ochranu dětí vůbec nevypadá špatně, ale na celkovém nevydařeném výsledku se jistě podepsaly také body za chybějící náraz na sloup.
Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai H-1
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai H-1 na stránkách EuroNCAP.
Renault Trafic/Opel Vivaro/Nissan Primastar
Výsledek Renaultu je dokonalou ukázkou pokřivené metodiky Euro NCAP. Přestože Trafic, alias Vivaro nebo Primastar dosáhl po srážkách objektivně lepší čísla než Hyundai (58 a 79 % vs. 55 a 75 %), nakonec dostal o jednu hvězdičku méně než korejská H-1. Důvodem je méně elektroniky a horší ochrana chodců. Také zde samozřejmě chybí body za boční náraz na sloup a to citelně - Trafic se ochranou posádky při čelním nárazu stoprocentně vyrovnal Transitu (12,8 bodu) a přesto má jen dvě hvězdičky. Směšné...
Tabulka s klíčovými výsledky Renault Trafic
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Trafic/Opelu Vivaro/Nissanu Primastar na stránkách EuroNCAP.
Fiat Scudo/Citroën Jumpy/Peugeot Expert
Pokud hledáte skutečně bezpečnou dodávku, Scuda, Jumpyho a Expera se obávat nemusíte - při čelním nárazu jsou lepší než Transit (13,4 vs. 12,8 bodu). Úředníci ale opět usoudili, že náraz na sloup není nutný, ačkoli při simulaci nehody zboku auto obstálo téměř bez chyb. Špatně dopadla pouze ochrana krční páteře a ani k chodcům není tento vůz zrovna vstřícný.
Tabulka s klíčovými výsledky Fiat Scudo
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Scudo/Citroënu Jumpy/Peugeotu Expert na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 11 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včeraLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha