Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne

(+ videa) NCAP nově zavedl možnost dvojích testů vozů bez automatických brzd i s nimi. Toyota je má standardně, Suzuki nepomohly ani ty příplatkové.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne

20.4.2016 | Petr Prokopec | 517 příspěvků

Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) NCAP nově zavedl možnost dvojích testů vozů bez automatických brzd i s nimi. Toyota je má standardně, Suzuki nepomohly ani ty příplatkové.

Bezpečnosti zejména nových automobilů se na stránkách Autoforum.cz věnujeme měrou vrchovatou, zejména ve spojitosti s americkým IIHS a evropskou organizací Euro NCAP. Ač vůči první zmíněné máme občas výhrady, v případě crash testů je její činnost obvykle smysluplná. To ovšem neplatí o společnosti sídlící v Bruselu, jež dle nás stále více rozevírá nůžky mezi reálným světem a výsledky dosaženými v testovacím prostředí.

Jak jste nejspíše již pochopili, řeč bude v úvodu dnešního článku hlavně o elektronických berličkách, které u Euro NCAP získávají na stále větší vážnosti. Čím více jimi daný vůz je osazený, tím větší ochranu dle organizace nabízí. To je ovšem zavádějící, neboť automatické brzdy či aktivní monitoring jízdních pruhů nefungují vždy a za všech okolností stoprocentně - stačí jen zamlžené či zašpiněné čidlo, a rázem může být nehoda na světě. Nemluvě o tom, že vám nijak nepomohou při samotném nárazu.

Tím nechceme oba zmíněné systémy zatratit, nehodám mohou zabránit. Nelze nicméně akceptovat, že obě technologie začínají být stavěny pomalu na úroveň tuhosti skeletu vozu. Přitom, jak stojí výše, stačí jen málo, a rázem představují pouze přidanou hmotnost.

Dle nás je proto velkou chybou, že Euro NCAP jejich přítomností podmiňuje zisk pěti hvězd - tomuto hodnocení tak vlastně již nepřikládáme žádnou váhu, místo toho se podrobněji díváme na výsledky v jednotlivých kategoriích. I ty ovšem již začínají být zkreslené, neboť automatické brzdy se v posledních měsících začaly podílet i na verdiktu v rámci ochrany dospělých.

Aby toho pak nebylo málo, rozhodla se bruselská organizace, že jejich přítomnost či naopak absence bude mít také vliv na hodnocení ochrany chodců. Jistě, na jednu stranu tento krok dává velký smysl, neboť jimi vybavený vůz bezpečnost pěších díky jejich včasnému detekování navýší. Nicméně samotná posádka je na tom stejně jako v případě vozů, které danou technologii nemají.

Ve výsledku vlastně můžeme přivítat tento „dvojí metr“, který Euro NCAP od letošního roku a konkrétně od aktuálně prezentovaného kola crash testů zavádí. V jeho rámci totiž mohou automobilky požádat o dvojí testování, kdy v prvním případě jde o vůz se zcela standardní a nejvíce prodávanou výbavou, ve druhém pak o model osazený všemi možnými berličkami.

Rozdíl mezi oběma výsledky může být opravdu nemalý, jak nám to ostatně dokládá zkoušené Suzuki Baleno. Japonskému hatchbacku se podrobněji budeme věnovat za moment, ještě bychom rádi zdůraznili vliv elektronických systémů na celkové hvězdičkové hodnocení, které je důležité zejména pro marketingová oddělení automobilek.

Pokud tedy chcete znát skutečnou bezpečnost vašeho vozu, nenechte se prodejcem utáhnout na celkový rating Euro NCAP, ale raději si prozkoumejte, jak daný model zabodoval zejména při ochraně posádky. Jen tak totiž můžete objektivně posoudit jeho bezpečnost. Přidané elektronické systémy pak berte spíše jako nadstavbu, která vás může zachránit v okamžiku, kdy se plně nevěnujete řízení, popř jejím prostřednictvím ochráníte chodce, který vám náhle skočil před auto.

To ale na úvod stačí, nyní již přikročme k samotným testům. Těm byla momentálně podrobena pouze dvojice japonských vozů, které si dle našeho zvyku probereme v abecedním pořadí.

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP


Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 1 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno a Toyota Prius

Suzuki Baleno

Prvním testovaným vozem bylo Suzuki Baleno, a právě u něj proběhl dvojí test. Rozdíl mezi jednotlivými výsledky vidíte velmi zřetelně v přiložené sumarizaci, kde se vůz osazený příplatkovým paketem Radar Brake Support, jehož součástí jsou právě automatické brzdy, chlubí lepším hodnocením v rámci elektronických berliček i ochrany dospělých. Tento test se přitom odehrává za nízkých rychlostí, při těch vysokých je tak na tom Baleno s příplatkovými prvky naprosto stejně jako standardně vybavený model.

V obou případech je tedy třeba počítat s tím, že během; bočního nárazu dochází ke špatnému nafouknutí airbagů, což vede k vyššímu riziku ohrožení hlavy a hrudníku, potažmo žeber. Realitě tak spíše odpovídá 80procentní hodnocení standardu než 85procentní u vozu s příplatky. Přesunout se tak můžeme k ochraně dětí, na níž se již brzdy nepodílí, což dále poukazuje na pochybné kroky Euro NCAP - logicky se totiž dá počítat s tím, že pokud automatické brzdy dovedou navýšit bezpečí dospělých, pak by stejně měly napomoci dětem.

Na tento fakt ale zjevně v Bruselu nepomysleli, pročež tu máme 73 procent a kritiku vedoucí opětovně k menší míře bezpečí při bočních nárazech způsobené nedostatečně nafouknutým airbagem. V rámci ochrany chodců tu pak máme pokaždé 65procentní verdikt, neboť systém AEB neobsahuje detekci chodců, zásadní rozdíl se tak týká až elektronických berliček, a to z již známého důvodu. Máme tu tedy 43procentní, respektive 25procentní hodnocení.

Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki Baleno (standard)

Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 2 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 01Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 3 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 02Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 4 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 03Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 5 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 04

Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki Baleno (bezpečnostní paket)

Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 6 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 05Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 7 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 06Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 8 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 07Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 9 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 08Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 10 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 09

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 11 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 10Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 12 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 11Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 13 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 12Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 14 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 13Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 15 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 14Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 16 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 15Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 17 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 16Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 18 - Euro NCAP 2016 Suzuki Baleno 17

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Suzuki Baleno ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.

Toyota Prius

Při pohledu na výsledky nové Toyoty Prius budou asi u japonské automobilky otevírat šampaňské, neboť hybridní hatchback získal pět hvězd a opravdu působivé procentuální hodnocení. Nicméně i v jeho případě došlo na kritiku, a to opět díky menší ochraně dospělých při bočním nárazu. Jelikož přitom o špatně nafouknutém airbagu testovací komisaři nemluví, můžeme se domnívat, že jde o horší konstrukci než u Suzuki Baleno. To nám jen dokládá součet bodů z jednotlivých testů po odečtení hodnocení automatických brzd - v takovém případě je na tom Prius hůře než jeho kolega ze Země vycházejícího slunce. Nicméně Euro NCAP v tomto případě udělil 95 %.

V případě ochrany dětských pasažérů již žádnou kontroverzi nenajdeme, dosažených 82 procent lze tak považovat za objektivní verdikt. Obdobně je pak na tom ochrana chodců (77 %), pokud bychom brali do úvahu pouze pěší a nikoliv posádku vozu. Kritiky se v tomto ohledu dočkaly pouze lemy čelní kapoty, jež jsou nebezpečné pro pánev chodců. V rámci elektronických berliček pak asi již nemusíme nic dodávat, součástí standardního paketu Toyota Safety Sense jsou jak automatické brzdy, tak i monitoring jízdních pruhů a 85procentní verdikt tak nepřekvapí.

Tabulka s klíčovými výsledky Toyoty Prius

Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 19 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 01Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 20 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 02Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 21 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 03Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 22 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 04Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 23 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 05

Záběry s následky jednotlivých testů

Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 24 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 06Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 25 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 07Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 26 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 08Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 27 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 09Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 28 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 10Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 29 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 11Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 30 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 12Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 31 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 13Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne - 32 - Euro NCAP 2016 Toyota Prius 14

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Toyoty Prius na stránkách Euro NCAP.

Petr Prokopec

Diskuze 517 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše