Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Detaily absurdního rekordu v dojezdu elektromobilu jen vzbuzují obavy z budoucnosti
14.9.2021 | Petr Prokopec
Na první pohled zajímavě vypadající výsledek je po prozkoumání detailů dělá pravý opak toho, co dělat měl. Je jen důkazem naprosté nekonkurenceschopnosti elektromobilů pro určité způsoby využití aut.
Skutečně čisté auto lze udělat z čehokoli, i z toho největšího vraku. Není k tomu třeba ani velkých investic, stačí dát pár tisícikorun odtahovce, která libovolný vůz vyveze na nejbližší kopec. Na jeho vršku stačí uvolnit ruční brzdu a již se pohybujete zcela neslyšně a bez spotřeby jakéhokoliv paliva, tedy očividně zcela ekologicky. A pokud u toho nebudete šlapat na brzdový pedál, nebudete produkovat ani pevné částice. V té chvíli se nejspíše dole rozmáznete o první strom, tím ale nakonec podle některých přírodě prospějete též.
Pokud si nyní ťukáte na čelo, nedivíme se. Situace popsaná výše je skutečně absurdní, s něčím podobným se ale nyní pochlubily společnosti DPD, Continental a Futuricum. Ty získaly zápis do Guinnesovy knihy rekordů, neboť s tahačem Volvo upraveným na elektrický pohon dosáhly dojezdu 1 099 kilometrů na jedno nabití. Něco takového vypadá zajímavě, ale jen do chvíle, než se začnete zajímat o detaily.
Zmíněnou vzdálenost totiž nákladní elektromobil nedosáhl na reálných silnicích, nýbrž na testovacím okruhu Continentalu. Ten má na délku 2,8 kilometru, upravené Volvo jej tak obkroužilo hned 392krát. K danému počinu však byly potřeba hned dva řidiči, neboť zabral dlouhých 23 hodin. Vůz se totiž po okruhu pohyboval pouze 50kilometrovou rychlostí. A aby toho nebylo málo, pak jel zcela prázdný. V takové chvíli je ale spedičním firmám daný rekord platný asi stejně, jako mrtvému zimník - konstantní rychlostí se jejich vozy po dálnicích neprohání a pokud, tak ne padesátkou. Nenaložené pak též nejezdí.
Navíc je třeba dodat, že i během této nicotné, pardon rekordní jízdy vůz dosahoval průměrné spotřeby 58 kWh/100 km, což je ekvivalent skoro 15 litrů nafty. A potřeboval tedy ohromné, téměř 700kWh akumulátory, aby oněch 1 099 km ujel - říci, že podstatnou část energie vyplýtval jen na jejich převoz, není přehnané. Společnost navíc Futuricum tento konkrétní exemplář testuje již od května a v provozu najela 12 033 km, a to při průměrné spotřebě 106 kWh, což odpovídá 27,2litrové spotřebě dieselu.
Jakkoliv tedy vůz disponuje bateriemi o kapacitě neskutečných 680 kWh, reálně zvládne ujet jen okolo 500 km. I tzv. rychlonabíječkou (22 kW) se tedy bude déle jak den, i u Superchargeru Tesly by strávil hodiny. To je všechno mizérie za mizérií, v praxi nepoužitelný koncept, který jen podtrhuje nezbytné množství vzácných kovů potřebných pro výrobu tak velkých baterek.
Znovu tak lze jen zopakovat, že od elektromobilů se můžeme dočkat pouze dílčího zlepšení celkové reality, a to jen ve chvíli, kdy budou součástí mixu různorodých dopravních prostředků sloužících tomu, co zvládají dobře. Rekordy jako tento totiž jen připomínají, že pokud bude někdy skutečně nařízen pouze jeden pohon, vše se zdraží, řada lidí zůstane bez možnosti dopravy a příroda bude zdevastována leda více.
Futuricum FM Logistics 18E dosáhl rekordního dojezdu 1 099 km, ovšem bez nákladu a při jízdě padesátikilometrovou rychlostí na uzavřeném okruhu. Reálná spotřeba upraveného tahače Volva je přitom dvojnásobná, přes jeho baterie o kapacitě ohromných 680 kWh tak nedojede dále než 541 km. Foto: Futuricum
Zdroje: Futuricum, Continental
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera