Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané udělali to nejlepší, co mohli, zmírnili nerálné limity spotřeby aut
1.4.2020 | Petr Prokopec
Někteří si myslí, že efektivnější auta není nutné vynalézt, stačí je nařídit. EU si to zřejmě bude myslet ještě dlouho, než sama narazí, v USA naštěstí ve správný čas zařadili zpátečku.
Ať se to aktivistům líbí nebo ne, pro boj s klimatickými změnami by teď bylo vhodné odstavit na druhou kolej. Pandemie koronaviru ochromuje světovou ekonomiku, bude mít v tomto směru dalekosáhlé dopady a týrat v takové situaci už tak notně zasažený průmysl nutností vyhovovat z prstu vycucaným limitům je hazardováním s osudy stovek tisíc lidí v něm pracujících.
Jsme si celkem jisti, že Evropskou unii tohle nedojme a bude pod hrozbou tvrdých pokut nutit automobilky vyrábět málokým chtěné elektromobily, v USA ale pro tuto chvíli zvítězily obavy o blahobyt. Tam v souladu s politikou Baracka Obamy původně počítali s vynucováním 5,04litrové průměrné spotřeby všech aut, na kterou se automobilky měly dostat do roku 2025. Z evropského úhlu pohledu šlo v podstatě o vysoké číslo, neboť starý kontinent by rád již od příštího roku dosáhl u benzinových aut 4litrového průměru, což je ekvivalent 95 gramů CO2. Optikou realističtějších amerických testů spotřeby, obvyklé velikosti tamních aut to a stále vyššímu zastoupení SUV to ale byla hloupost, které nebylo možné reálně dosáhnout.
Z původního 5procentního ročního navýšení efektivity tak Američané slevili na 1,5 %, cílem pro rok 2026 je tedy průměr 5,87 l/100 km, který oproti stávajícímu stavu I tak představuje citelný pokles. Trumpova administrativa přitom uvádí, že díky tomuto zmírnění se sníží cena nových aut v průměru o nějakých 25 tisíc korun, neboť automobilky nebudou muset investovat tolik peněz do často reálně nefunkčních, ale normám měření spotřeby vyhovujících řešení. To by mělo zvýšit jejich prodej o 2,7 milionu kusů, což logicky napomůže americké ekonomice. A protože se tím má zrychlit i obměna automobilového parku, má dojít také k navýšení bezpečnosti na silnicích, neboť půjde o vozy moderní konstrukce, které nahradí ty předchozí s nižší tuhostí.
Jakkoli jednání Trumpovy administrativy v koronavirové době někdy připomíná zmatená rozhodnutí české vlády, tento krok je smysluplný a ulevuje automobilkám v době, kdy to nejvíce potřebují. Je ale třeba říci, že zatím není jasné, kde všude bude platit. Pro takovou Kalifornii, stejně jako pro 22 dalších amerických států, je nežádoucí a chystá se soudní bitva, která má rozhodnout o tom, zda si Kalifornie dále může diktovat vlastní podmínky.
Zajímavé pak je, že Ford či Volvo chtějí bez ohledu na cokoli u nových aut nadále dosahovat původních standardů. Otázkou však je, jak dlouho ještě takové rozhodnutí bude platit. Pokud totiž konkurence vyrukuje s levnějšími vozy, modrému oválu a Švédům nejspíše nezbude nic jiného, než taktéž postavit ekologii na druhou kolej. Ostatně giganti jako VW nebo Toyota se už dříve postavili na stranu Trumpem iniciovaných změn, a to jsou příliš silní hráči na to, aby si ostatní mohli dovolit luxus méně efektivního podnikání.
Trumpova administrativa se rozhodla upřednostnit obnovení ekonomiky před ekologií. Stále tak sice platí, že efektivita nových aut se má zvyšovat, nyní však již nikoliv takovou mírou, jak bylo původně plánováno, ta se ukázala být s ohledem na rostoucí zastoupení SUV nedosažitelnou
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Ford po zrušení dvou třetin výroby zastavil i prodej svého elektrického propadáku, důvod odmítá zveřejnit
26.2.2024 - Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398)
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva