Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Možný pohon aut budoucnosti skrývá úplně vše potřebné v jednom balení
18.9.2019 | Mirek Mazal
Pohon auta je dnes hodně složitá věc. Potřebujete motor, převodovku, rozvodovku, někdy i kardan, poloosy, často i homokinetické klouby a řadu dalších věcí. S tímto řešením nikoli.
Snad všechny části vozidel prošly letitým vývojem směřující ke zdokonalení, otázka poloměru otáčení ale kvůli neustále se zvětšujícím jako by zůstala pozadu. Poslední dobou se často upozorňuje na téměř neviditelné natáčení zadních kol, které pomůže v pomalých i rychlých zatáčkách, ve městech má ale pořád omezený efekt. I tuto věc by mohl vyřešit nový nápad firmy Protean Electric.
Protean se bez větší nadsázky pokouší znovu vynalézt kolo. Už v roce 2013 předvedl elektromotory integrované do nábojů, ale to není nic až tak převratného, Pokud integrujete kola do motorů, spoustu věcí zjednodušíte, v případě výše zmíněného si ale nepomůžete nikam - pořád budete mít auto s řízením, které bude sice schopno pracovat s větším natočením kol, pro ovládání vozu ale bude pořád limitující a pro konstrukci stále zesložiťující. Proto Protean vyvinul novinku, která do kola integruje úplně vše.
Z konstrukčního hlediska je to geniální. Můžete si vymyslet auto, jaké chcete, na něj pouze přidáte dvě nebo čtyři (pokud bude zájem pohánět všechna kola a dosáhnout dokonalé flexibility) kola od Proteanu, které připojíte k akumulátoru a... jedete. Není tu absolutně žádný omezující prvek, z auta zmizí asi tisíc dnes běžných dílů - nebude tu motor, nebude tu převodovka, jakékoli hnací hřídele, diferenciál, nebude tu ani řízeni, skutečně nic krom karoserie, akumulátorů a kol. Přidáte jen řízení a brzdění „po drátě” a vše se začne pohybovat.
Tento přelom umožňuje nová technologie, která dovoluje kolu otáčet se o 360 stupňů kolem své osy. Prototyp jménem Protean360+ byl vyhlášen jako „první svého druhu, který bude vyvinut pro komerční účely.“ Krom toho bude uvnitř disku kola pochopitelně namontované elektrické hnací ústrojí, řízení, brzdy i zavěšení v jednom kompletním modulu.
Elektromotor v každém rohu karoserie by mohl dodávat až 108 koní (80 kW) a točivý moment 1 250 Nm. Vynásobením čtyřmi by se technologie zařadila mezi velmi výkonné, a tak nutně nemusí jít o řešení pro autonomní autobusy pohybující se po městě, ale klidně i pro auta se sportovními ambicemi. Jestli se někdy v dohledné době dočká nasazení v produkčním autě, je jiná otázka, možný pohon budoucnosti to ale nepochybně je.
Protean Electric vyvíjí nové řešení pohonu aut, všechno nezbytné skryje do rohů karoserie
Zdroj: Protean Electric
Bleskovky
- Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
před 10 hodinami - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
12.5.2024 - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
11.5.2024
Nejčtenější články
- Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024 - VW jde po Škodě kvůli tomu, že ve snaze konkurovat Němcům zachází moc daleko. „Volají mi každý den!” říká šéf
15.4.2024 - Balení klíče k novému Koenigseggu za 71 milionů Kč připomíná klenot, vypadá jako Fabergého vejce
15.4.2024 - Čínská Škoda Karoq přímo od VW se ukázala v novém. Působí jednodušeji, ale stojí jen 288 tisíc Kč
15.4.2024 - Nové motory F1 pro rok 2026 jsou nesmysl, říká jejich geniální konstruktér. Piloti pojedou naplno v Monaku, na půl plynu v Monze
15.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 18:31 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 05.14. 17:30 - pavproch
- Škoda Auto obecně 05.14. 16:05 - řidičBOB
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.14. 12:27 - Truck Daškam
- BMW Divize 05.14. 10:50 - M.Z.
- Video a Nordschleife, the best of 05.14. 10:48 - M.Z.
- Onboard videa 05.13. 23:31 - Truck Daškam
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.13. 15:58 - řidičBOB