Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané ukázali nový armádní speciál. Strach z něj jde už z dálky, útočit má zcela neslyšně
26.1.2022 | Petr Prokopec
Je to pozoruhodný způsob využití moderní techniky, který v tomto případě dává větší smysl než u civilních osobních aut. Novinka se totiž vyznačuje hybridním pohonem, který má být na požádání neslyšný a umět snáze posloužit i jako mobilní generátor.
Proti elektrifikaci aut jako takové nic nemáme, zajídá se nám jen její vnucování všem bez ohledu na faktický přínos i využitelnost v těch kterých podmínkách. Povzneseme-li se nad nad tento neduh, v úvahu přichází jeho spousta zajímavých využití, které v případě volby čistě spalovacích motorů nejsou reálná.
S jedním takovým se vytasila společnost Oshkosh Defense, která se alespoň o částečnou elektrifikaci vojenské techniky snaží už delší dobu. Tento tradiční armádní dodavatel totiž již v roce 2010 přihlásil do závodu Baja 1000 lehké bojové taktické vozidlo osazené diesel-elektrickým ústrojím, u kterého chtěl demonstrovat jeho schopnosti. To se povedlo, firmě ale přesto trvalo dalších dvanáct let, než danou technologii vyladila natolik, aby ji byla schopna nabídnout pro masovější využití.
Čekání je nicméně u konce, neboť Oshkosh přišel novým lehkým taktickým vozidlem zvaným eJLTV. Mnoho informací o ní nezveřejnil, což není až tak překvapivé, uvážíme-li, že se uchází o armádní kontrakt v hodnotě 5,6 miliardy dolarů (cca 121,44 mld. Kč) na 15 468 lehkých taktických vozidel. I to, co víme, je ale dostatečně zajímavé.
Sama armáda na elektrifikaci nebazíruje, přece jen jsme v USA, zde ale skutečně může být výhodou. Nová hybridní varianta totiž neměla ztratit nic z terénních schopností, stejně jako dokáže poskytnout stejnou bezpečnost jako ryze dieselové provedení, vedle nějž má nabídnout o 20 procent nižší spotřebu. To ale není podstata věci - lithium-iontové bateriemi o kapacitě 30 kWh mají zajistit alespoň na požádání a dočasně zcela tichý pohon, což se při schovávání se před nepřítelem může hodit. O dobíjení se přitom vždy stará diesel, takže auto není třeba dobíjet ze sítě.
V tomto ohledu myslí Oshkosh spíše na opačnou cestu, neboť vozidlo může sloužit i jako mobilní generátor, jehož maximální výkon činí 115 kW. Novinka tedy může podporovat i celou řadu zbraňových systémů. Vlastně by nás tak ani nepřekvapilo, kdyby Oskosh ze zmíněné soutěže vyšel vítězně, zda se tak ale skutečně stane, zjistíme až v září. Ucházet se o něj chtějí i další firmy, mezi nimi také koncern General Motors, který rovněž patří mezi tradiční armádní dodavatele.
Lze už jen dodat, že diesel-elektrická novinka vychází z již existujícího lehkého taktického vozidla L-ATV, s nímž Oshkosh vyhrál armádní kontrakt před šesti lety. Tento model spoléhal jen na 6,6litrový diesel produkující 340 koní, s nímž dosahoval nejvyšší rychlosti 110 km/h a dojezdu 480 km. Díky hybridizaci by nicméně akční rádius vozu měl narůst, v případě hmotnosti běžně startující na 10,2 tunách pak relativně malý paket baterií s dalším motorem nejspíše nic podstatného nezmění.










Oshkosh představil nové lehké taktické vozidlo zvané eJLTV, které se dočkalo diesel-elektrického hybridního pohonu. Díky němu má umět útoči zcela tiše a přinést i další výhody, jako možnost napájet jiné zbraňové systémy. Foto: Oshkosh Defense
Zdroj: Oshkosh Defense
Bleskovky
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
včeraRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025
Nejnovější články
Nekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 41 minutamiNejprodávanější Dacia se jako ojetá podle detailních dat TÜV vyplatí jen někdy, i tady je nad koupí třeba přemýšlet
před 10 hodinamiAlespoň v něčem je nové BMW M5 dobré: Ceny předchůdce posílá výš a výš, zůstane zřejmě nepřekonatelným vrcholem
před 11 hodinamiZkrachovalou největší továrnu na baterky v Evropě nikdo nechce. Firma končí s výrobou a propustí zbytek lidí, likvidace je na spadnutí
včeraStellantis ukázal nové auto pro čtyři s výkonem 679 koní. A není to SUV, to je v dnešní době třeba pochválit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva