Ani Ladu sankce nezastavily. Má nový motor 1,8 Evo a k tomu první turbo a automat, její prodeje rostou dvojnásobně

Z oznámení ruské značky je patrné, že odvetná opatření za invazi na Ukrajinu na její aktivity dopad měla, dnes jsou ale minulostí. Už letošní výsledky značky to jasně ukazují, do budoucnosti pak míří s novou technikou vyvinutou za pomoci Číňanů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ani Ladu sankce nezastavily. Má nový motor 1,8 Evo a k tomu první turbo a automat, její prodeje rostou dvojnásobně

13.12.2023 | Petr Prokopec

Ani Ladu sankce nezastavily. Má nový motor 1,8 Evo a k tomu první turbo a automat, její prodeje rostou dvojnásobně

/

Foto: AvtoVAZ

Z oznámení ruské značky je patrné, že odvetná opatření za invazi na Ukrajinu na její aktivity dopad měla, dnes jsou ale minulostí. Už letošní výsledky značky to jasně ukazují, do budoucnosti pak míří s novou technikou vyvinutou za pomoci Číňanů.

Nad smyslem některých sankcí zaměřených proti Rusku si lámeme hlavu už od chvíle, kdy se o nich začalo mluvit. Jakkoli je pochopitelné, že západ nemohl na invazi na Ukrajinu odpovědět vojenskou silou, odvetná opatření ekonomického rázu působila jako šitá horkou jehlou. Zdálo se totiž, že jediný, kdo je jimi skutečně zasažen, jsou zahraniční automobilky. Škoda, Volkswagen či Renault přišly o obrovský trh a během uplynulých měsíců oznámily, že je nucené ukončení operací v Rusku přišlo na miliardy.

Nyní začínají vyplouvat na povrch škody a problémy, jenž sankce způsobily ruským výrobcům. Asi nejvíce jimi byl zasažen AvtoVAZ, výrobce Lad, který až do února 2022 v nemalé míře spoléhal na partnerský Renault. Jakmile ale začaly dopadat bomby na Ukrajinu, bylo jasné, že tato spolupráce již nemůže pokračovat. Lada tak byla nucena zastavit výrobu, neboť jí náhle chyběly stěžejní komponenty. A i když ji po několika týdnech obnovila, stále to nebylo slavné.

Tomu nakonec odpovídaly i loňská prodejní čísla, letos se ale vše vrací do normálu. Ruský Avtostat informuje, že prodeje značky na domácím trhu by letos měly překonat 350 tisíc vozů, což je skoro dvojnásobek oproti loňským 188 600 autům. Za prvních 11 měsíců činí odbyt Lady 319 518, což je o 94,1 procenta víc než loni. A podle automobilky je na cestě k zákazníkům dalších 40 tisíc aut.

Mizerné loňské výsledky měla za následek i neschopnost firmy vyrábět dostatek motorů. Její nabídka se scvrkla na 1,6litrový atmosférický čtyřválec, který byl dlouho nabízen jen s osmiventilovou technikou, kdy na přední kola posílá 90 koní. Pak se ukázal znovu i s šestnáctiventilovou, která výkon zvedla na 106 koní. Šéf ruské značky Maxim Sokolov nicméně nově potvrdil, že od ledna se znovu začíná vyrábět také jedna-osma ve verzi Evo. Disponovat pak bude 122 koňmi jako dřív, o stejný motor jako kdysi ale nepůjde.

Pohonná jednotka totiž dostala 25 nových nebo modifikovaných komponentů, mezi které patří třeba nové vstřikování s o 30 procent vyšší účinností nebo nový kryt hlavy válců. Dané díly pocházejí od nových „východních dodavatelů”, tedy s největší pravděpodobností z Číny. Potvrzuje to ostatně i skutečnost, že od některého z tamních výrobců pochází i automatická převodovka CVT. Ta je ovšem s motorem nyní spojena jen zkušebně, Rusové totiž přijdou s vlastní skříní stejného ražení..

Tento měsíc měla vzniknout várka pětadvaceti předprodukčních kusů Lady Vesta, které jsou zmíněnou jedna-osmou a CVT osazeny. Na sklonku ledna ovšem automobilka spustí sériovou výrobu, přičemž k prvním zákazníkům by se takové verze měly dostat v březnu. Jaká nicméně bude jejich cena, zatím nebylo zveřejněno. Lada pouze dodala, že na sklonku příštího roku odstartuje také výroba 1,8litrového motoru doplněného o šestistupňový manuál.

Jen u tohoto ústrojí však Lada nehodlá zůstat. Šéf firemních projektů Oleg Grunekov totiž uvedl, že automobilka nabídne také svůj první přeplňovaný motor. Zmínil zatím pouze to, že jednotka nebude kvůli ruským daňovým pravidlům produkovat více než 150 koní. Zamířit pak má pod kapotu Lady Vesta a chystaného SUV a MPV. Zbytek portfolia značky se ovšem tohoto motoru nedočká. Ostatně i ona jedna-osma nebude určena pro každý model, ale jen pro ty novější.

Zajímavé nicméně je, že Rusové počítají s větším množstvím aut se dvěma pedály. Automatické převodovky se totiž má dočkat jak Lada Largus, tak dokonce i Granta. Jediné modely, které tedy budou k mání pouze s manuálem, budou obě verze Nivy. Ovšem také v jejich případě dojde na čachry pod kapotou, neboť zastaralá jedna-sedma dostane padáka a bude nahrazena jak 1,6litrovým, tak v některých případech i překopaným 1,8litrovým motorem.

Co tedy dodat závěrem? Snad jen tolik, že ony sankce sice ruské automobilové branži způsobily potíže, ani Ladu ale nezastavily. Problémy se zdají být překonány a jejich aktuální dopad na fungování firmy je víceméně nulový. To ale nelze říci o tom, že zejména evropské automobilky přišly o velmi důležitý trh, jenž si následně mezi sebou rozebrali čínští výrobci.


Ani Ladu sankce nezastavily. Má nový motor 1,8 Evo a k tomu první turbo a automat, její prodeje rostou dvojnásobně - 1 - Lada 1-8 motor Evo 2023 prvni foto
Lada od ledna spustí výrobu nového motoru 1,8 Evo. Ten dostal 25 nových nebo modifikovaných komponentů, proto onen přídomek. K mání nejprve bude s automatem CVT, než na sklonku roku dojde na její spárování s manuálem. Tuto jednotku pak v nabídce doplní i první turbo zatím neznámého objemu, jehož maximální výkon se zastaví těsně pod hranicí 150 koní. Foto: AvtoVAZ

Zdroje: AvtoVAZ, Avtostat, TASS

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše