Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ariel Atom Mugen: pokud je pro vás V8 příliš
18.1.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zalíbily se vám nekompromisní výkony Arielu Atom, ale běžné verze jsou pro vás příliš obyčejné a varianta V8 příliš extrémní? Pak právě pro vás byl stvořen Ariel Atom Mugen.
Po představení Atomu V8 bude zřejmě jakýkoli jeho skromnější souputník vypadat jako ořezávátko, na druhou stranu si ale přiznejme, že takto úzce zaměřený vůz sestávající z pár trubek, dvou sedadel a téměř pětisetkoňového osmiválce s cenovkou přesahující 4,5 milionu korun zůstane pro drtivou většinu z nás nesplnitelným snem. Ostatně jeho produkce je omezena na 25 kusů, takže ani Northamptonský Ariel nepočítá s jakkoli masivním zájem.
Dnešní novinka je co do techniky poněkud skromnější, s výrobou limitovanou 10 kusy se ale ani ona jistě nestane hitem prodejních tabulek. Číslo deset přitom nebylo zvoleno náhodou, Atom právě slaví desáté výročí a tisícovku vyrobených kusů, což jsou události hodné pořádné oslavy. Ale přestaňme už konečně chodit kolem vroucí kaše a pojďme se Atomu Mugen pořádně podívat na zoubek.



To co činí Atom Mugen výjimečným je motor 2,0 K20Z z dílen Hondy, který pro Atom pochopitelně připravil jeho dvorní úpravce Mugen. Při atmosférickém plnění nabízí při svém objemu fantastické parametry vyjádřené výkonem 201 kW (274 koní) dosahovaným při 8 600 ot./min a točivým momentem 255 Nm naměřeným při 6 000 ot./min. I to je na dvoulitr úctyhodné číslo.
Motor je pochopitelně zásadně přebudován, když oproti svému již tak dost „napumpovanému” základu přichází s novými písty, vačkami i ventily. Jiné je i sací potrubí s většími škrtícími klapkami, motor má dále závodní zapalovací svíčky a odlehčený setrvačník. Agregát je po úpravě smontován a na motorové brzdě testován nepřetržitě po sedm dní. Poté projde závěrečnou inspekcí, která ověří kvalitu úpravy. Inu, co jiného byste čekali od Mugenu, prostě poctivá mechanická práce bez kompromisů.
Výkon motoru je posílán na zadní kola přes zkrácenou šestistupňovou manuální převodovku a samosvorný diferenciál. Samotná kola (mimochodem z pevného a lehkého horčíku) obouvají závodní pneumatiky Yokohama AO48. A aby byla sbírka informací o kontaktu vozu se silnicí kompletní, je třeba dodat i fakt, že podvozek (tedy hlavně jeho tlumiče a pružiny, ale i nastavení), pocházejí z již zmiňovaného Atomu V8.
Pokud se ptáte, jak tohle všechno jede, odpovídáme jednoduše: úchvatně. Zrychlení na stovku si Atom Mugen odbude za 2,9 sekundy a zastaví se při akceleraci až na metě 241 km/h. To je na hromádku trubek už slušný kalup...
Krom kličové techniky se úprav dočkal i interiér, který obsahuje LCD výstup nového palubního systému. Nečekejte zabudovanou televizi, i tak je ale škála dostupných funkcí na spartánský vůz nebývale široká. V Atomu Mugen se od systému dočkáte nejen obligátního připomenutí vhodného momentu k přeřazení, ale informací o stavu všech podstatných mechanických součástí. To kdyby se kterákoli odchýlila svým stavem od normálu a hrozilo její poškození. Zajímavým prvkem interiéru jsou i skořepinová sedadla s třípalcovými bezpečnostními pásy s homologací FIA. Takže pokud se vám snad zachtělo na okruh...
Každý Atom v provedení Mugen bude připraven vždy dvěma techniky - jedním od Arielu a jedním od Mugenu, kteří se svými popisy zaručí za kvalitu své práce na speciální plaketu označující právě tento výroční model. Pokud vás zajímá cena, musíme vás zatím zklamat, Ariel ji zatím ani nenaznačil. Žádná láce to ale jistě nebude...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
dnesUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejčtenější články
VW je nepoučitelný. Ani po fiasku Porsche s elektromobily ho nenapadne nic lepšího než elektrifikovat i auta, pro která se to vůbec nehodí
15.5.2025Znovuzrozená legenda italských sporťáků je balzám na duši staromilců, má V8, manuál a ani jeden digitální displej
15.5.2025Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
15.5.2025Německo je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
15.5.2025Čínské Porsche za cenu Octavie se začíná stávat obětí svého vlastního úspěchu, zákazníci hrozí žalobou kvůli relativní prkotině
15.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva