Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Armádní monstrum, které proslavil Hammond v Top Gearu, se ukázalo v novém, strach nahání už napohled
29.8.2022 | Petr Prokopec
Říká si Záškodník a už svým jménem popisuje podstatu vlastní existence. Nově nabízí vyšší komfort, více ochrany a lepší terénní vlastnosti, které spojuje s odstrašujícím vzhledem i rozměry.
Před jedenácti lety svět zjistil, že v Jižní Africe existuje společnost Paramount Group, která se slavnými hollywoodskými studii nemá pranic společného. Místo toho se jedná o firmu nabízející armádní a obrněná vozidla. Její prvotinu zvanou Marauder (česky Záškodník) v Top Gearu otestoval Richard Hammond. A jak se na britský pořad sluší a patří, v žádném případě nešlo o klasickou recenzi. Místo toho nejmenší z moderátorů projížděl skrze zdi a demoloval vše, co tomuto desetitunovému monstru přišlo do cesty, osobní auta nevyjímaje.
Nyní se Marauder dočkal modernizace, přičemž facelift přichází dlouhých 15 let po představení prvního produkčního exempláře. Zvenčí jej nicméně postřehnete jen při detailním zkoumání, Jihoafričané se zaměřili hlavně na vyšší ochranu i komfort. Podvozek vznášející se 50 centimetrů nad zemí totiž dokáže ustát nálože o hmotnosti až 8 kilogramů, v případě kol pak jde dokonce o 15 kg. Standardem se pak navíc stala i redukční převodovka, stejně jako přední, středový a zadní uzamykatelné diferenciály.
Vůz dále disponuje novou klimatizací o výkonu 15 kW, kterou devítičlenná posádka více než ocení, neboť neprůstřelná okna nelze stáhnout. Marauder přitom díky ní zvládá operovat při teplotách od -20 do +50 stupňů Celsia, nasazen tak může být prakticky kdekoliv na světě. Přestože hmotnost armádní verze vzrostla až na 13,5 tuny, přičemž dalších 2,5 tuny může činit náklad, přepracovaného obrněnce dokážou bez problémů unést vrtulník Chinook CH-47 nebo letadlo C-130 Hercules.
Další novinky zahrnují instalaci pneumatických kotoučových brzd do všech rohů, ABS, redukční převodovku nebo přední, zadní a středový uzamykatelný diferenciál. Marauder zvládá brodit až metr hlubokou vodu, 31stupňové stoupání či svahy s až 60procentním sklonem. Osazen je stále šestiválcovým dieselem (zatím není jisté, zda stejně jako dříve jde o jednotky MAN či Cummins), jenž produkuje 285 koní a 970 Nm. O jejich přenos na všechna kola se stará pětistupňový manuál.
Nejvyšší rychlost novinky činí 110 km/h, zatímco dojezd přesahuje 700 km. Poměrně náročné pak může být parkování, k otočení 6,6 metru dlouhého, 2,7 metru vysokého a 2,6 metru širokého monstra je třeba prostranství o šířce 18 m. Auto dokáže pružně operovat prakticky kdekoli, však Paramount dokonce umožnil přesunutí volantu a veškerého řízení z levé strany na pravou (a zase naopak) za pouhé dvě hodiny.
Lze pak už jen dodat, že jihoafrická firma změnila systém produkce a již nevyrábí vozy pouze na základě objednávek, ale i na sklad. I u takových kousků se nicméně zákazníci mohou dále rozhodnout, zda chtějí přiobjednat rovněž naviják, dofukovací systém pneumatik či třeba ochranný kit CBRN, který posádku dokáže ochránit i před chemickými, biologickými, radioaktivními či dokonce nukleárními útoky. Marauder tak zjevně zvládne přežít i něco jako apokalypsu.













Marauder se primárně armádní stroj, vyrábí se ale i v civilním provedení. To armádní je pochopitelně o pár tun těžší, osazeno jsou je totiž různými zbraňovými či radarovými systémy. Foto: Paramount Group
Zdroj: Paramount Group
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Ferrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
před hodinouStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
před 2 hodinamiZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
před 4 hodinamiChystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
před 5 hodinamiProdeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
před 7 hodinami