Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aston Martin V12 Vantage GT3: britská silniční střela krotí kopyta 600 koní
18.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Aston Martin „vymáčknul z Vantage úplně všechno” novým nastavením všeho možného či karbonem. GT3 vznikne jen sto kusů.
Různých speciálních edic Aston Martinu Vantage očividně není nikdy dost. Není na úrovni Zondy či Veyronu, ale v Ženevě se ukáže v nové a tentokrát skutečně zvláštní a velmi limitovanou edici s názvem GT3. Není to náhoda, tento stroj je sice silniční, je ale silně inspirován jednak závodním Astonem Vantage, který sklízí úspěchy ve vytrvalostních závodech, a jednak to je do jisté míry i odpověď na Porsche 911 GT3. Na manuální převodovku se ale ani tady netěšte.
Základem V12 Vantage GT3 je, jak název napovídá, model V12 Vantage S. To znamená šestilitrový atmosférický dvanáctiválec pod kapotou, pohánějící zadní kola přes sedmistupňový robotizovaný manuál s pádly řazení pod volantem. Ten má k dokonalosti daleko, zde ale byl upraven pro rychlejší řazení. Pro GT3 dostal nějaký výkon i točivý moment navíc; kolik přesně, zatím není známo, ale oficiální zprávy hovoří o zhruba 600 koních a 625 Nm. Zrychlení na 60 mph (96,6 km/h) má trvat jen 3,5 vteřiny a stroj má dosáhnout maximálky 297 km/h - také dle odhadu, zatím.
Lepší dynamice ale nepomáhá jen výkonový přírůstek, důležité je zejména odlehčení vozu. Inženýři Astonu dokázali z V12 Vantage S oholit 100 kilogramů, a to nejen použitím spousty karbonu, ale také dalších technologií a materiálů ze závodního stroje. Máme tu karbonové panely přední části karoserie včetně kapoty, hořčíková kola, lithium-ionovou baterii, hořčíkové sání motoru s novou geometrií, která pomáhá i zvýšení výkonu, kompletně titanový výfuk s keramikou potaženými koncovkami nebo hořčíkovou trubku kardanové hřídele. A můžete mít i karbonovou střechu nebo plastové zadní okno. Celková hmotnost novinky tak je 1 565 kg.
Podstatné jsou i vnější změny na karoserii, které jsou nenápadné asi jako sáňky v létě a které pomáhají vozu aerodynamicky. Rozšíření blatníků si každý hned nevšimne, karbonová lízátka vpředu, otvory za předními koly, nové prahy a zadní nárazník s karbonovým difuzorem jsou ale vidět dost dobře, podobně jako obří křídlo na zádi auta. Designéři se nesnažili nijak skrýt příbuznost tohoto auta se závodním strojem, spíš ji ještě podtrhli kontrastním lakováním. Podle svého šéfa Marka Reichmanna však byl velký důraz kladen i na vizuální krásu, kterou jsou Astony proslulé.
Také podvozek byl pozměněn, s rozšířením blatníků se pojí i širší rozchod kol o 15 mm vpředu a 33 mm vzadu, a nové je nastavení adaptivních tlumičů Bilstein. Na oněch hořčíkových kolech, která mohou mít i centrální matku, jsou obuty pneumatiky Michelin Pilot Super Sport o rozměru 265/35 ZR19 vpředu a 325/30 ZR19 vzadu a pod nimi najdeme karbon-keramické brzdy z V12 Vantage S.
Také interiér doznal spousty změn. Protože alcantara je lehčí než kůže, je jí potažen kompletně celý vnitřek; celý až na místa, která jsou karbonová. Například středová kozole je z tohoto materiálu, zachovala si však skutečné sklo a hliník na ovladačích. Karbon najdeme také v konstrukci sedaček, ve výplních dveří, i zde je zejména z důvodu odlehčení, a jsou z něj vyrobena i pádla řazení.
Podle Davida Kinga, ředitele divize Aston Martin Special Projects, která za tímto strojem stojí, byl cíl stvořit auto s esencí závoďáku třídy GT3 pro běžné silnice. „Chtěli jsme vymáčknout z Vantage úplně všechno, abychom svořili okruhové auto, které je vizuálně i funkčně inspirováno závodním strojem, ale které si zachová řemeslnou kvalitu, jíž jsou Aston Martiny proslulé,” dodal King.
Přesný ceník zatím není na světě, ale podle dostupných informací by měl Aston Martin V12 Vantage GT3 začínat na nějakých 250 tisících librách, což je asi 9,1 milionu korun. O tom, že to je velmi limitovaná edice, jak stojí i výše, svědčí i plán na výrobu - GT3 má vzniknout jen ve stovce exemplářů a většina z nich už je údajně rozebraná. Pokud tedy máte zájem, doporučujeme se rychle chopit telefonu.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015.






















Aston Martin V12 Vantage GT3 nezapře silnou inspiraci závodním strojem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
před 11 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
V Německu po nehodě vzplála Tesla a uhořely v ní dvě malé děti. Tragédie píše tečku za jedním velkým nesmyslem
4.10.2025
Ceny luxusního supersportu Mercedesu padly už po pár letech komicky nízko, 310 km/h můžete jezdit za míň než 180 se Škodou
4.10.2025
Ironie osudu: Údajně terénní Kia selhala a zůstala uvíznutá v oblasti, po které je pojmenována
4.10.2025
Budoucnost už zas není elektrická. Další automobilka zařízla vývoj vrcholného elektrického modelu, vyvine radši spalovací
4.10.2025
Dnes nadpozemský Koenigsegg zvažuje nabídnout také dostupný model, motor pro něj má už hotový
4.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
