Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aston Martin Vanquish 2012: karbonový Vítěz do puntíku odhalen
20.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Aston Martin kompletně odmaskoval novou generaci modelu Vanquish, který ve výrobním programu nahrazuje typovou řadu DBS.
Po konkurenčním Bentley ani druhá britská značka nečekala na to, kolik informací a obrázků se po včerejšku ještě dostane ven neoficiálními kanály, takže se dnes můžeme podívat také na téměř kompletní informace k novému Astonu Martin Vanquish.
Zbrusu nový vůz jsme viděli nejdříve jako koncept AM 310 na Concours d'Eleganza Villa d'Este, a pokud měl někdo dojem, že designové oddělení automobilky zapomnělo vystoupit ze stínů předchozích modelů DBS, DB9 nebo Virage, ten postřeh je správný. Aston upozorňuje, že jeho cílem nebyla revoluce v tvarech, ale pouze jejich postupný decentní vývoj.
Přesto přese všechno ale můžeme říci, že se několik málo převratů událo. Včera jsme uvedli, že Vanquish byl postaven na inovované, čtvrté generaci platformy VH (vertical-horizontal) a že větší část karoserie je vyrobena stejně jako u dalších modelů z hliníku, s masivním nasazením hořčíku a uhlíkových kompozitů. Aluminium pro kostru a šasí platí (konstruktéři zvýšili torzní tuhost karoserie o třicet procent především zpevněním motorového prostoru), toho karbonu je ale mnohem více, než jsme si mysleli.
Aston z něj totiž nechal vyrobit všechny vnější panely. O to více nás zajímala hmotnost, kterou konečně známe. Úspora překvapivě není natolik zásadní, jak se podle masivního nasazení karbonu může zdát. Nový Vanquish váží 1 739 kg, pouze o 56 kg méně než DBS, které nahrazuje. Že jde ale částečně o původní auto, dokazuje také identický rozvor o délce 2 740 mm. Novinka je akorát nepatrně širší, delší a vyšší.
Aby konstruktéři nemuseli kvůli ochraně chodců zvedat kapotu, a pak nechali designové oddělení přemýšlet, co s tupým čumákem, umístili motor o 19 mm hlouběji do útrob karoserie. Díky tomuto pohybu se podařilo snížit také těžiště o 10 mm. Už nějakou dobu víme, že šestilitrová pohonná jednotka v zásadních detailech vychází z předchozích dvanáctiválců. Má objem 5 935 cm3 a může se pochlubit výkonem 573 koní při 6 750 ot./min. a nejvyšším točivým momentem 620 newtonmetrů při 5 500 ot./min. Byla vybavena revidovaným časováním ventilů, dostala nové hlavy s většími nasávacími ventily i klapkami a potrubím před nimi, takže nyní plní i blížící se přísnější americké emisní limity.
Výkon je přenášen na zadní kola přes karbonový kardan umístěný v hliníkovém pouzdře na šestistupňový automat ZF s pádlovým řazením, který je umístěný společně se samosvorným diferenciálem u zadní nápravy. Aston uvádí, že se jim podařilo o třicet procent zrychlit čas řazení.
Nový Vanquish zvládne akceleraci z místa na 100 km/h za 4,1 sekundy, což je o dvě desetiny lepší čas, než mělo DBS vybavené manuální převodovkou. Maximální rychlost novinky činí 295 km/h, což je pro změnu disciplína, ve které Vanquish o deset kilometrů v hodině za DBS zaostává. Předpokládáme ale, že čísla budou vypadat trochu jinak, pokud Vanquish dostane třetí pedál a klasickou řadicí páku. Pouze automat ale dostane nový systém kontroly rozjezdu Launch Control, vůbec poprvé použitým v sériovém Astonu.
Výkonům vozu plně odpovídá také podvozek. Ve všech rozích auta byste našli dvojitý lichoběžníkový závěs vyrobený z kovaného hliníku a doplněný adaptivním tlumičem. Celek doplňuje nová generace protiprokluzu a stabilizačního programu nastavitelného do jednoho ze tří režimů. Řízení si ponechalo hydraulický posilovač a rychlejší převodový poměr z čtyřdveřového Rapide (15:1) místo 17:1, který dosud využívaly dvoudveřové Astony. Firma věří, že tím rovněž vylepší ovladatelnost.
Nová typová řada je postavena na dvacetipalcových kolech se šířkou devět a jedenáct a půl palce a pneumatikách Pirelli P Zero o rozměru 255/35 ZR20 vpředu a 305/30 ZR20 vzadu. Impozantně se tváří také brzdový systém. Přední karbon-keramické, ventilované kotouče o průměru 398 milimetrů kombinované se šestipístkovými třmeny pochází z vlajkové lodi One-77. K těm zadním zmínka o supersportu chybí, ale patrně mají také leccos společné - průměr zadní karbon-keramiky činí 360 milimetrů a brzdiče jsou čtyřpístkové.
Nové kupé bylo navrženo a rovněž bude vyráběno v centrále Astonu v britském Gaydonu. Z informací, které již zveřejnila samotná automobilka, víme, že Vanquish bude k mání ve dvou variantách. Jako verze 2+0 pro zákazníky, kteří se nenalhávají, že by vzadu mohlo být dost místa pro další dvojici cestujících a 2+2 pro ty ostatní.
Ne že by to u sportovního vozu byla ta nejdůležitější věc na světě, ale někoho by mohlo zajímat, že Britové mysleli také na praktickou stránku novinky. Věřte nebo ne, ale Vanquish bude moci nabídnout zavazadlový prostor o objemu 368 litrů, což je o rovných šedesát procent více ve srovnání s DBS. Jinak majitel může v kabině počítat s hýčkáním ve všech myslitelných směrech, ať už jde o špičkové audio, kožené čalounění sešívané z nejjemnějších materiálů nebo volant potažený alcantarou.
Aston Martin Vanquish se objeví nejdříve v Británii a na evropských trzích. S prodejem se počítá ještě letos, někdy před koncem roku. A cena? I ta je známa. Byla stanovena na 189 995 liber, v přepočtu to dělá téměř přesně šest milionů korun.




































Vanquish zůstal u původní lepené a svařované hliníkové platformy VH, její torzní tuhost je ale o 30 procent vyšší
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
včeraOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
včeraHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.07. 22:55 - rhinos
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 22:30 - Spectral
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan