Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aston Martin Vanquish je zpátky jako ten správný mix elegance a agrese, jeho motor jde proti běhu dějin
3.9.2024 | Petr Prokopec
Tušíme, že ve srovnání se svými předchůdci vizuálně neokouzlí každého, ale snaží se. Po technické stránce pak není co řešit, auto s ryze spalovacím dvanáctiválcem a maximálkou 344 km/h je dnes něco jako poklad.
V 90. letech minulého století Ford ovládl britské značky Aston Martin a Jaguar. Po krátký čas designovým oddělením obou firem šéfoval Ian Callum, i proto jsou si modely jako DB9, V8 Vantage či XK8 natolik podobné. Platí to ostatně i o vlajkové lodi jménem Vanquish, se kterou Aston Martin poprvé přišel v roce 2001. Automobilka u něj použila dvanáctiválcový motor, tehdy teprve podruhé v její historii - prvním vozem, který jím disponoval, byl ve druhé půli svého životního cyklu typ DB7.
Vanquish byl nicméně prvním vozem, za který byl Callum kompletně zodpovědný. A protože publikum bouřlivě tleskalo již při premiéře konceptu, dal si na produkční verzi opravdu záležet. V důsledku toho ovšem původní Vanquish prakticky nestárne. Což vlastně lze říci také o druhé generaci, která přišla v roce 2012 a pod níž se již podepsal Marek Reichman. Ten totiž víceméně vzal původní tvary a dodal jim trochu více agresivity. Přitom se ale dokázal zdržet pouťových prvků.
Nyní tu máme třetí generaci, která patrně tak pozitivně přijata nebude, jakkoli bychom ji v rámci současné nabídky Astonu označili za ten správný mix elegance a vizuální agrese. Reichman tentokrát nebyl odmítavý k některým prvkům, které měly rozbít velké plochy - někdy ku prospěchu, někdy (hlavně u bočních výdechů) spíš ke škodě věci. Nejvíc otazníků ale zřejmě bude vzbuzovat záď, která do jisté míry připomíná Fordy Mustang prvních generací. V případě světel a černé výplně uprostřed pak jakoby se Britové inspirovali třeba elektrickou Kiou EV6.
Ale protože design vnímá každý jinak, raději se přesuneme pod přední kapotu, kterou zdobí výdechy lehce pouťového střihu. Ty ovšem napomáhají lépe dýchat největšímu taháku celého auta, novému 5,2litrovému dvanáctiválci se dvěma turby, který je vůbec nejvýkonnějším motorem v „běžné” (speciality jako Valkyrie nepočítáme) nabídce značky v její 111leté historii. Jednotka totiž produkuje 835 koní výkonu a rovných 1 000 Nm točivého momentu.
Nyní tu tedy máme standardní produkční model s takovým potenciálem, jehož výroba je sice na oko limitována tisíci kusy ročně, při dnešních prodejích značky ale tušíme, že Aston bude spíš rád, když tolik aut za rok prodá. I když prostor pro překvapení tu pochopitelně je, mimo jiné i kvůli akceleraci na stovku za 3,2 sekundy a maximálce 344 km/h. Víc než těmito čísly má ale Vanquish ohromit reálnou rychlostí při překonávání kontinentů.
Z toho důvodu možná zamrzí, že uvnitř trůní jen dvě sedadla a prostor za nimi je věnován zavazadlům. Ale na druhou stranu, pokud si prostě chcete užít jízdu jako takovou, děti sebou brát nebudete, načež je vše v pořádku. Aston Martin pak dodává, že novince dodal zrevidovaný podvozek s tlumiči Bilstein DTX, které mají umocnit rozdíl mezi komfortním a sportovním režimem. Překalibrováno pak bylo i řízení, stejně jako stabilizační systém.
Působivé je, že jakkoli je novinka o chlup větším vozem než předchůdce a disponuje rovněž o 75 procent vyšší tuhostí, suchá hmotnost se mezigeneračně zvýšila pouze nepatrně, a to na 1 774 kg. Napomáhá tomu rozsáhlé použití uhlíkových vláken, které jsou ostatně spojeny i s brzdovými kotouči o rozměru 410 milimetrů vpředu a 360 mm vzadu. Příplatkový titanový výfuk pak navíc může hmotnost ještě srazit, a to o 10,5 kilogramu.
Uvnitř kromě dvojice sedadel, jenž lze nastavit elektronicky v 16 směrech, klientela najde rovněž dvojici 10,25palcových displejů, z nichž jeden zaskakuje za klasický přístrojový štít. Nechybí pak kombinace kůže a Alcantary, zatímco v případě dekorů lze volit mezi karbonem či třeba dřevem. Ceny zatím zveřejněny nebyly, vážená klientela je ale nejspíše již zná a má objednáno, neboť první vozy mají být dodány kupcům ještě letos.
























Vanquish třetí generace není tak nadčasově elegantní jako jeho předchůdci, na poměry současné nabídky Aston je ale šik. Britové ale hodlají vyrábět maximálně tisíc kusů ročně, díky V12 s 835 koňmi pod kapotou bude mít novinka bezproblémový život, tohle zájem přitáhne samo. Foto: Aston Martin
Zdroj: Aston Martin
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Prodeje Mercedesu se dál propadají hrozivým tempem, zoufalému obratu vedení se nelze divit
8.10.2025
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
