Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A5 e-tron Quattro: další německý hybrid je tu
31.3.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Koncern VW představil již několik produkčních hybridů. V případě A5 nám ukazuje, jak by takový hybridní pohon mohl vypadat za pár let.
Zástupci koncernu Volkswagen ještě nedávno vozy s hybridním pohonem zarytě odmítali, dnes ale představují jeden hybrid za druhým. Z poslední doby můžeme vzpomenout třeba na Audi Q5 Hybrid nebo Porsche Panamera S Hybrid, které se vyznačují současným použitím benzinového a elektrického motoru. Dnes tu máme další příspěvek Audi do koncernové hybridní rodinky, jakkoli je zatím jen prototypem. Jde o A5 e-tron Quattro a vyznačuje se především odděleným využitím obou motorů pro každou z poháněných náprav.
Audi se tak rozhodlo jít cestou, kterou již pár let kráčí Lexus a na níž se v poslední době vydali i další výrobci, třeba Peugeot s modelem 3008 HYbrid4. Řešení spočívá ve využití nezávislého využití každého z motorů pro jedinou nápravu, typicky spalovacího pro tu přední a elektrického pro tu zadní. Výhody tohoto řešení jsou nasnadě - vůz dokáže využít pohonu 4x4 bez potřeby propojení obou náprav kardanem, využití mezinápravového diferenciálu a dalšího „hardware”. Pokud pak na zadní ose využije vůz motory přímo v kolech, přijde i o poloosy a nápravový diferenciál. Samozřejmě, jsou zde i nevýhody spočívající především ve složitém softwarovém sladění fungování všech systémů a také faktu, že vůz se tím pádem nutně stane autem s jedinou hnanou osou a připojitelným pohonem té druhé. Přesto je to řešení zajímavé.
Výše zmíněný způsob (tedy spalovací motor vpředu a elektrický vzadu) je ale vlastní např. zmíněnému Peugeotu, u Audi na to šli v případě A5 e-tron ještě trochu složitěji. Vůz totiž disponuje hned třemi motory, přičemž vzadu používá jediný, uprostřed uložený elektrický agregát klasickými poloosami starajícími se o pohon jednotlivých kol. Ano, další dva motory najdeme vpředu, kde se nachází kompletní hybridní ústrojí.



Pod kapotou Audi A5 e-tron Quattro tedy najdeme v prvé řadě dobře známý spalovací motor 2,0 TFSI s výkonem až 155 kW (211 koní), na který navazuje menší elektromotor o výkonu 33 kW (45 koní), jenž se stará pouze o přední kola. Tu zadní má na starosti silnější elektromotor o výkonu až 60 kW (81 koní). Standardně je tedy vůz pouze předokolkou využívající výkon TFSi a slabšího z elektromotorů, pokud to ale situace vyžaduje, zapojí se do hry i druhý elektrický agregát a udělá z A5 čtyřkolku.
Místo obvyklého kardanu a další techniky zaujmuly Li-Ion akumulátory o kapacitě 9,4 kWh, které dovolí vozu ujet nejvýše 40 kilometrů bez využití spalovacího motoru (jde tedy o plug-in hybrid, který si můžete před cestou nabít doma) a to do rychlosti 100 km/h. Při využití všech třech motorů je vůz schopen zrychlit na stovku za 5,9 sekundy a dosáhnout rychlosti až 228 km/h.
I přes využití docela omezeného množství akumulátorů bylo pro konstruktéry těžké udržet hmotnost vozu v rozumných mezích a museli použít drahé materiály jako uhlíková vlákna a hliník, aby dosáhli hmotnosti alespoň okolo 1 600 kg, která je podobná jako u standardní A5 TFSI Quattro. Jde ale o prototyp a využití těchto materiálů nebude v produkční verzi reálně možné, byla by příliš drahá.
Sluší se dodat, že Audi u A5 e-tron udává kombinovanou spotřebu 2,7 litru benzinu na 100 km. Není ale nejmenších pochyb o tom, že jde opět o spotřebu během prvních kilometrů jízdy v situaci, kdy jsou akumulátory dobité z jiného zdroje než rekuperací kinetické energie. Není to tedy úplně „férová” informace, neboť stovky kilometrů s touto spotřebou A5 e-tron těžko bude moci ujet a ani ony první desítky nebudou tak levné. Nabití akumulátorů také nebude zdarma...
Uvidíme, co z tohoto konceptu nakonec „vypadne” pro skutečný život. Audi si ale nedělá iluze a rovnou prohlašuje, že zařazení podobného vozu do sériové výroby je stále roky vzdálenou záležitostí. Zájemci o „koncernový hybrid” si tak zatím budou muset vystačit s jednoduššími řešeními, která jsou dnes na trhu k dispozici.



Prototyp Audi A5 e-tron Quattro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
dnes
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejčtenější články
Zlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
5.10.2025
Dodnes sotva jetou Škodu Octavia II RS v krásné barvě nikdo nechce, její cena se blíží výhře v loterii
5.10.2025
VW se v nouzi zbavuje zaměstnanců, jak to jen jde. Letos pro pochybení ukončil poměr 548 lidem, další tisíce jsou „v podmínce”
5.10.2025
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
