Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A5 e-tron Quattro: další německý hybrid je tu
31.3.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Koncern VW představil již několik produkčních hybridů. V případě A5 nám ukazuje, jak by takový hybridní pohon mohl vypadat za pár let.
Zástupci koncernu Volkswagen ještě nedávno vozy s hybridním pohonem zarytě odmítali, dnes ale představují jeden hybrid za druhým. Z poslední doby můžeme vzpomenout třeba na Audi Q5 Hybrid nebo Porsche Panamera S Hybrid, které se vyznačují současným použitím benzinového a elektrického motoru. Dnes tu máme další příspěvek Audi do koncernové hybridní rodinky, jakkoli je zatím jen prototypem. Jde o A5 e-tron Quattro a vyznačuje se především odděleným využitím obou motorů pro každou z poháněných náprav.
Audi se tak rozhodlo jít cestou, kterou již pár let kráčí Lexus a na níž se v poslední době vydali i další výrobci, třeba Peugeot s modelem 3008 HYbrid4. Řešení spočívá ve využití nezávislého využití každého z motorů pro jedinou nápravu, typicky spalovacího pro tu přední a elektrického pro tu zadní. Výhody tohoto řešení jsou nasnadě - vůz dokáže využít pohonu 4x4 bez potřeby propojení obou náprav kardanem, využití mezinápravového diferenciálu a dalšího „hardware”. Pokud pak na zadní ose využije vůz motory přímo v kolech, přijde i o poloosy a nápravový diferenciál. Samozřejmě, jsou zde i nevýhody spočívající především ve složitém softwarovém sladění fungování všech systémů a také faktu, že vůz se tím pádem nutně stane autem s jedinou hnanou osou a připojitelným pohonem té druhé. Přesto je to řešení zajímavé.
Výše zmíněný způsob (tedy spalovací motor vpředu a elektrický vzadu) je ale vlastní např. zmíněnému Peugeotu, u Audi na to šli v případě A5 e-tron ještě trochu složitěji. Vůz totiž disponuje hned třemi motory, přičemž vzadu používá jediný, uprostřed uložený elektrický agregát klasickými poloosami starajícími se o pohon jednotlivých kol. Ano, další dva motory najdeme vpředu, kde se nachází kompletní hybridní ústrojí.



Pod kapotou Audi A5 e-tron Quattro tedy najdeme v prvé řadě dobře známý spalovací motor 2,0 TFSI s výkonem až 155 kW (211 koní), na který navazuje menší elektromotor o výkonu 33 kW (45 koní), jenž se stará pouze o přední kola. Tu zadní má na starosti silnější elektromotor o výkonu až 60 kW (81 koní). Standardně je tedy vůz pouze předokolkou využívající výkon TFSi a slabšího z elektromotorů, pokud to ale situace vyžaduje, zapojí se do hry i druhý elektrický agregát a udělá z A5 čtyřkolku.
Místo obvyklého kardanu a další techniky zaujmuly Li-Ion akumulátory o kapacitě 9,4 kWh, které dovolí vozu ujet nejvýše 40 kilometrů bez využití spalovacího motoru (jde tedy o plug-in hybrid, který si můžete před cestou nabít doma) a to do rychlosti 100 km/h. Při využití všech třech motorů je vůz schopen zrychlit na stovku za 5,9 sekundy a dosáhnout rychlosti až 228 km/h.
I přes využití docela omezeného množství akumulátorů bylo pro konstruktéry těžké udržet hmotnost vozu v rozumných mezích a museli použít drahé materiály jako uhlíková vlákna a hliník, aby dosáhli hmotnosti alespoň okolo 1 600 kg, která je podobná jako u standardní A5 TFSI Quattro. Jde ale o prototyp a využití těchto materiálů nebude v produkční verzi reálně možné, byla by příliš drahá.
Sluší se dodat, že Audi u A5 e-tron udává kombinovanou spotřebu 2,7 litru benzinu na 100 km. Není ale nejmenších pochyb o tom, že jde opět o spotřebu během prvních kilometrů jízdy v situaci, kdy jsou akumulátory dobité z jiného zdroje než rekuperací kinetické energie. Není to tedy úplně „férová” informace, neboť stovky kilometrů s touto spotřebou A5 e-tron těžko bude moci ujet a ani ony první desítky nebudou tak levné. Nabití akumulátorů také nebude zdarma...
Uvidíme, co z tohoto konceptu nakonec „vypadne” pro skutečný život. Audi si ale nedělá iluze a rovnou prohlašuje, že zařazení podobného vozu do sériové výroby je stále roky vzdálenou záležitostí. Zájemci o „koncernový hybrid” si tak zatím budou muset vystačit s jednoduššími řešeními, která jsou dnes na trhu k dispozici.
Prototyp Audi A5 e-tron Quattro
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 7 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Lidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
před 43 minutamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 2 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 3 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 5 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha