Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi Q5 Hybrid quattro: velký návrat k hybridům
15.11.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ani Audi neodolalo volání hybridního pohonu a světu představilo první novodobý sériový vůz se čtyřmi kruhy, který kombinuje pohon spalovacím a elektrickým motorem. Co nabídne?
Mohlo by se zdát, že hybridní pohon slaví v Audi na sklonku roku 2010 velkou premiéru, to by ale byl velký omyl. Audi totiž s hybridy již několikrát v minulosti experimentovalo, ale ne zrovna úspěšně, a tak se svými pokusy příliš nechlubí. Faktem nicméně je, že již na autosalonu v Ženevě v roce 1990 slavil premiéru vůz Audi Duo na bázi tehdejšího kombíku 100 Avant. Měl dokonce pokrokově řešený pohon všech kol, když ta přední obstarával pouze spalovací motor a zadní pouze elektromotor (toto řešení dnes používají např. hybridní čtyřkolky Lexus). Elektromotor ale disponoval výkonem pouze 13 koní a Ni-Cd akumulátory dobíjenými navíc pouze ze sítě a mnoho parády tak nenadělal.
Tím ale v Ingolstadtu zdaleka neskončili. Druhá generace Audi Duo na bázi modelu 100 přišla o pár let později a nabídla ještě „hybridnější” řešení, když zadní kola měl na starosti jak spalovací motor skrze mezinápravový diferenciál, tak elektromotor o výkonu 29 koní.
Do sériové výroby se ale dostalo až Audi Duo III, které v roce 1997 nabídlo v hávu první A4 Avant kombinaci naftového motoru 1,9 TDI s 66 kW a elektromotoru s opět 29 koňmi. Akumulátory byly tentokrát olověné (vážily 320 kg...) a mohly být dobíjeny jak ze sítě, tak za jízdy. Šlo tak o první sériově vyráběný dieselový plug-in (tedy takový, který ke možný dobíjet i ze sítě) hybrid a pokud dnes francouzské automobilky hovoří o svém prvenství, nemluví pravdu. Faktem ale je, že Audi Duo III bylo vyrobeno v jen velmi malé sériii - s 60 prodanými kusy šlo o naprosté fiasko, kvůli kterému automobilka na další dekádu raději hybridy pustila z hlavy.



Dnes je hybridní Audi zpět a to v plné parádě. Jmenuje se Q5 Hybrid a oslovit chce opět ekonomicky nebo ekologicky smýšlející rodinné řidiče. Na první pohled se od jiných Q5 prakticky neliší - všimneme si pouze nového difuzoru v zadním nárazníku s dvojicí chromovaných koncovek výfuku, jiné masky chladiče a nových 19" kol z lehkých slitin. Interiér se odlišuje hlavně jinou přístrojovou deskou, která lépe zobrazuje informace o stavu hybridního pohonu.
Q5 naštěstí není naftovým hybridem jako její předchůdci, a tak pohon zajišťuje silný benzinový motor 2,0 TSI s přeplňováním a relativně drobný elektromotor. Agregát TSI nabízí výkon 155 kW (211 koní) a točivý moment 350 Nm, elektromotor pak 33 kW (45 koní) a 211 Nm. Kombinovaný výkon obou součástí činí nejvíce 180 kW (245 koní), který pramení z točivého momentu až 480 Nm. Dynamika vozu tak není vůbec špatná, zvláště uvážíme-li jeho hmotnost ve výši dvou tun - z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,1 s a dosáhne rychlosti až 222 km/h.
Zajímavá je pochopitelně u hybridů nejen dynamika, ale i její kombinace se spotřebou paliva. Ta má v kombinovaném cyklu hodnotu pod 7 litrů benzinu na 100 km a emise CO2 tak budou činit méně než 160 g/km. Přesnější hodnoty zatím neznáme.
Ale zpátky k pohonu. Ten využívá nejen elektromotoru, ale malé zásbárny energie v podobě Li-Ion akumulátorů. Jejich motnost činí jen 38 kg, tedy ani kapacita nemůže být nikterak zázračná - k dispozici je maximálně 1,3 kWh energie. Na křižovatce se díky tomu vůz chová jak běžný automobil se systémem start & stop, za jízdy ale dokáže více - na plně nabité baterie Q5 Hybrid urazí až 3 kilometry na čistě elektrický pohon, tedy pokud rychlost nepřesáhne 60 km/h. Elektromotor je jinak schopen vůz rozjet až na 100 km/h, k dalšímu zrychlování bude nezbytný spalovací agregát.
Zmínili jsme i hmotnost. Dva tuny „živé váhy” zní poněkud odpudivě, faktem ale je, že jde o nejlehčí hybridní SUV vůbec. Pro dosažení tohoto primátu jsou kapota motoru i víko zavazadlového prostoru vyrobeny z hliníku, řadu hliníkových komponent najdeme i na podvozku.
Premiéru si Audi Q5 Hybrid odbude ve středu v Los Angeles a na evropských i zámořských trzích se má objevit již na začátku roku 2011. Jsme na něj zvědavi.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
před 7 hodinamiUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
včeraFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025
Nejnovější články
Končící superhit Kie už brzy koupíte jen v bazarech, novější provedení vás nezruinují ani při pořízení, ani provozem
před 4 hodinamiSvět se musel zbláznit, když se dnes falešný starý Mercedes prodává dráž než skutečné nové Ferrari
před 5 hodinamiRusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
před 7 hodinamiPosedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
před 8 hodinamiElektrický propadák Mercedesu nikdo nechce tak moc, že na něj automobilka nabízí slevy, za jaké jinde koupíte celé auto
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva