Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi Q5 Hybrid quattro: velký návrat k hybridům
15.11.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ani Audi neodolalo volání hybridního pohonu a světu představilo první novodobý sériový vůz se čtyřmi kruhy, který kombinuje pohon spalovacím a elektrickým motorem. Co nabídne?
Mohlo by se zdát, že hybridní pohon slaví v Audi na sklonku roku 2010 velkou premiéru, to by ale byl velký omyl. Audi totiž s hybridy již několikrát v minulosti experimentovalo, ale ne zrovna úspěšně, a tak se svými pokusy příliš nechlubí. Faktem nicméně je, že již na autosalonu v Ženevě v roce 1990 slavil premiéru vůz Audi Duo na bázi tehdejšího kombíku 100 Avant. Měl dokonce pokrokově řešený pohon všech kol, když ta přední obstarával pouze spalovací motor a zadní pouze elektromotor (toto řešení dnes používají např. hybridní čtyřkolky Lexus). Elektromotor ale disponoval výkonem pouze 13 koní a Ni-Cd akumulátory dobíjenými navíc pouze ze sítě a mnoho parády tak nenadělal.
Tím ale v Ingolstadtu zdaleka neskončili. Druhá generace Audi Duo na bázi modelu 100 přišla o pár let později a nabídla ještě „hybridnější” řešení, když zadní kola měl na starosti jak spalovací motor skrze mezinápravový diferenciál, tak elektromotor o výkonu 29 koní.
Do sériové výroby se ale dostalo až Audi Duo III, které v roce 1997 nabídlo v hávu první A4 Avant kombinaci naftového motoru 1,9 TDI s 66 kW a elektromotoru s opět 29 koňmi. Akumulátory byly tentokrát olověné (vážily 320 kg...) a mohly být dobíjeny jak ze sítě, tak za jízdy. Šlo tak o první sériově vyráběný dieselový plug-in (tedy takový, který ke možný dobíjet i ze sítě) hybrid a pokud dnes francouzské automobilky hovoří o svém prvenství, nemluví pravdu. Faktem ale je, že Audi Duo III bylo vyrobeno v jen velmi malé sériii - s 60 prodanými kusy šlo o naprosté fiasko, kvůli kterému automobilka na další dekádu raději hybridy pustila z hlavy.



Dnes je hybridní Audi zpět a to v plné parádě. Jmenuje se Q5 Hybrid a oslovit chce opět ekonomicky nebo ekologicky smýšlející rodinné řidiče. Na první pohled se od jiných Q5 prakticky neliší - všimneme si pouze nového difuzoru v zadním nárazníku s dvojicí chromovaných koncovek výfuku, jiné masky chladiče a nových 19" kol z lehkých slitin. Interiér se odlišuje hlavně jinou přístrojovou deskou, která lépe zobrazuje informace o stavu hybridního pohonu.
Q5 naštěstí není naftovým hybridem jako její předchůdci, a tak pohon zajišťuje silný benzinový motor 2,0 TSI s přeplňováním a relativně drobný elektromotor. Agregát TSI nabízí výkon 155 kW (211 koní) a točivý moment 350 Nm, elektromotor pak 33 kW (45 koní) a 211 Nm. Kombinovaný výkon obou součástí činí nejvíce 180 kW (245 koní), který pramení z točivého momentu až 480 Nm. Dynamika vozu tak není vůbec špatná, zvláště uvážíme-li jeho hmotnost ve výši dvou tun - z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,1 s a dosáhne rychlosti až 222 km/h.
Zajímavá je pochopitelně u hybridů nejen dynamika, ale i její kombinace se spotřebou paliva. Ta má v kombinovaném cyklu hodnotu pod 7 litrů benzinu na 100 km a emise CO2 tak budou činit méně než 160 g/km. Přesnější hodnoty zatím neznáme.
Ale zpátky k pohonu. Ten využívá nejen elektromotoru, ale malé zásbárny energie v podobě Li-Ion akumulátorů. Jejich motnost činí jen 38 kg, tedy ani kapacita nemůže být nikterak zázračná - k dispozici je maximálně 1,3 kWh energie. Na křižovatce se díky tomu vůz chová jak běžný automobil se systémem start & stop, za jízdy ale dokáže více - na plně nabité baterie Q5 Hybrid urazí až 3 kilometry na čistě elektrický pohon, tedy pokud rychlost nepřesáhne 60 km/h. Elektromotor je jinak schopen vůz rozjet až na 100 km/h, k dalšímu zrychlování bude nezbytný spalovací agregát.
Zmínili jsme i hmotnost. Dva tuny „živé váhy” zní poněkud odpudivě, faktem ale je, že jde o nejlehčí hybridní SUV vůbec. Pro dosažení tohoto primátu jsou kapota motoru i víko zavazadlového prostoru vyrobeny z hliníku, řadu hliníkových komponent najdeme i na podvozku.
Premiéru si Audi Q5 Hybrid odbude ve středu v Los Angeles a na evropských i zámořských trzích se má objevit již na začátku roku 2011. Jsme na něj zvědavi.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
včera
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
24.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nejnovější články
Revoluční světla Oraclu mohou radikálně změnit povahu aut, jako první je dostaly Toyoty
před hodinou
Lamborghini udělalo další krok zpět, svůj nový čtyřlitrový osmiválec bude prodávat i po roce 2035
před 3 hodinami
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
před 4 hodinami
Majitel po 643 ujetých km s novým elektromobilem radši zahodil 400 tisíc Kč, než aby s ním dál musel jezdit
včera
Korejci zkouší ohromit Evropany neobvyklou novinkou, půjde po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 11.26. 08:09 - Schofieldu
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 20:43 - řidičBOB
- BMW Divize 11.25. 15:41 - jerry
- VZKAZY 11.24. 16:45 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 11.24. 10:56 - Jenyk
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
