Audi Traffic Light Recognition: sladění auta se semafory má uspořit tankery paliva

(+ video) Nový systém Audi ukáže, kdy bude na další křižovatce zelená. Dle slov Audi má snížit emise CO2 o 15 %, překážky jsou v semaforech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi Traffic Light Recognition: sladění auta se semafory má uspořit tankery paliva

11.3.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Audi Traffic Light Recognition: sladění auta se semafory má uspořit tankery paliva

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nový systém Audi ukáže, kdy bude na další křižovatce zelená. Dle slov Audi má snížit emise CO2 o 15 %, překážky jsou v semaforech.

Na dlouhém seznamu zařízení, která se snaží spořit palivo, přibylo další, tentokrát z Ingolstadtu - internetová synchronizace se semafory. Samozřejmě neočekávejme, že si zadáme do navigace trasu a systém nám nastaví „zelenou vlnu”, zvládne však řidiči říci, jak rychle má jet, aby na příští křižovatce nemusel čekat. V kombinaci se stop-startem motor naskočí pět vteřin před zelenou, aby řidiče upozornil, že za chvíli bude čas vyrazit. Podle dostupných zpráv se systém také nebude stydět navrhnout rychlost o chlup vyšší, než je v místě dovolený limit a měl by fungovat také bez trasy zadané v navigaci.

Předváděcí jízda se odehrála v Las Vegas v rámci lednového veletrhu Consumer Electronics Show (CES) a její průběh můžete vidět na přiloženém videu. Přestože ze strany Audi je onen synchronizační systém již připraven k sériové výrobě, překážky stojí na druhé straně spolupráce - každé město, ať už v Evropě nebo ve Spojených státech, má dle slov jednoho z jezdců jiný systém ovládání semaforů. Testy v současnosti probíhají v italské Veroně a v Berlíně.

Podle Audi by se mělo dostavit 15procentní snížení emisí CO2 a úspora až 900 milionů litrů paliva, pokud by byl systém v provozu po celém Německu. To se nám zdá velmi přehnané; důvěryhodnost zejména druhého čísla snižuje absence nějakého časového rozmezí, během kterého má být tak obrovské množství paliva uspořeno, resp. spáleno jinde a jinak.

Pravdou však je, že předvídání je jednou z důležitých dovedností pro co nejúspornější jízdu a systém, který je schopen přesně říci, jak to bude vypadat na další křižovatce, mu velmi napomáhá. Na reálnou úsporu paliva by tak měl jistě větší vliv, než plug-in hybridní numerická akrobacie, kdy auto ujede 60 km na elektřinu a 40 km na 2 litry paliva a tohle číslo pak stojí v katalogu jako spotřeba na 100 km. Byla by však potřeba integrace systému úplně všude a je otázkou, zda by náklady na něco takového nepřevýšily benefity. Druhou neznámou je, jak by si systém poradil s pěti auty čekajícími na zelenou před vámi, která nejsou takto vybavena.

Kromě semaforové synchronizace jezdci na videu zkoušeli také autopilota, který vyžaduje jakousi pozornost řidiče. Pokud systém kamerami namířenými na obličej zjistí, že spíte, začne velmi nahlas pískat - tak nahlas, že přes to není slyšet slova jezdců. Pokud vás to neprobudí, vůz zastaví na kraji silnice a zavolá policii.


Audi Traffic Light Recognition: sladění auta se semafory má uspořit tankery paliva - 1 - audi traffic light sync las vegas 01Audi Traffic Light Recognition: sladění auta se semafory má uspořit tankery paliva - 2 - audi traffic light sync las vegas 02Audi Traffic Light Recognition: sladění auta se semafory má uspořit tankery paliva - 3 - audi traffic light sync las vegas 03
Nový systém Audi umí z internetu zjistit, kdy bude zelená na další křižovatce, ale zatím jen v hrstce měst

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše