Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi udělalo ze značení svých modelů ještě větší cirkus, z Mnichova si odváží ty nejhorší lekce
21.7.2024 | Petr Miler
Sedět poblíž Václav Klaus s mobilem, pak si asi poznamená, že nová A5 je falešná a prázdná jako Topolánkův projev. Značení standardních verzí insigniemi Audi Sportu je stejně hloupé jako cpaní tisíce log sportovní divize na bavoráky, které u BMW M ani neviděli.
Nové Audi A5 je jednou z těch hořkosladkých novinek, které reflektují podobu automobilového průmyslu posledních let. Na jednu stranu můžeme být rádi, že jsme se takového vozu vůbec dočkali, je to v podstatě pořád „normální” auto se sympatickým designem spojeným s široce použitelnou technikou za ještě nějak přijatelnou cenu. Přijmout ho za své ale bude chtít hodně ústupků od smíření se s tím, že si už asi nekoupíte některou z ideální verzí s motorem V6 TDI, až po to, že fyzickým tlačítkem už si za jízdy nastavíte leda hlasitost autorádia. Pořád to ovšem bude snesitelnější než kterákoli jiná alternativa.
Na druhou stranu ale nelze přehlížet, že to samé auto je současně symbolem pokračujícího úpadku značky, která se z pro-zákaznicky jednající firmy stává dogmaticky uvažující společností vnucující klientům nesmyslná řešení za skoro jakoukoli cenu a fakticky výjimečné produkty stále více nahrazuje pozlátkem předstírajícím totéž. Srovnejte si, co a v jaké podobě jste si od Audi mohli koupit ještě před 5, 10 či 15 léty a co si můžete koupit dnes. Jeden fakt za všechny - od této značky už dnes nedostanete ani jedné kupé, jediný roadster, jediný kabriolet. Kde je snaha uspokojování přání náročných zákazníků, která kdysi směřování firmy řídila?
Má to ale i své nápadnější, povrchnější projevy. Fakt, že se A5 nyní jmenuje A4 jen pro to, aby jméno tradičnějšího modelu zbylo na elektrickou verzi navzdory tomu, že automobilka tyto vozy nedokáže na méně pokřivených trzích prodat téměř nikomu, je samo o sobě hanebné. Audi ale své vozy do líbivějších barev, než jaké by si zasloužily, balí i jinými způsoby. A jsou jen o málo méně kontroverzní.
Dělá to už nějakou chvíli, jen jsme si toho nevšimli. Jak správně podotýká nám dobře známý rumunský kolega Adrian Padeanu, který dnes pracuje pro Motor1, Audi už dříve s příchodem faceliftovaných modelů A3 a Q8 začalo cpát charakteristický červený kosočtverec divize Audi Sport na modely, který od Audi Sportu vůbec nejsou. Dekády bylo zvykem, že jste toto značení našli jen na typech s označením S, RS a také na supersportovní R8, jinde ne. Když si ale projdete galerii nové á-pětky, zjistíte, že se dnes nachází i vedle standardního označení A5.
Je to nepochybně pokus dodat punc výjimečnosti něčemu, co zase tak výjimečné není. Označme to za relativně nevýznamnou marketingovou kejkli, ostatně proto si jí měsíce nikdo nevšiml, ale v době, kdy Audi míří výše popsaným směrem, je to - zde skoro doslova - červený hadr na býka rozpačitých zákazníků smutně sledujících, jak u čtyř kruhů z obalu mizí podstata. Přidat v takové situaci na stále stejně rozpačitý obsah ještě dráždivější obal je opravdu nešťastné.
Audi červený „flíček” nedává na úplně každou A5, musíte si koupit verzi s paketem S-line. To ale nečiní situaci o nic lepší, jde v podstatě jen o designový paket, který v u divize Sport snad ani neviděli. Audi tak kráčí v těch nejhorších stopách BMW, které dnes logo divize M se slavnou trikolórou přilípne klidně na blatník skrývající tříválcový motor, stačí si koupit ekvivalentní paket M.
Jak praví Adrian, nemusí to vypadat špatně, ale je to zavádějící. A vše shrnuje velmi příhodnou americkou frází „fake it till you make it”, kterou vám výkladový slovník velmi pěkně popíše jako „vědomě pěstování vnímání schopnosti, kterou reálně nemáte, předstíráním opaku až do chvíle, dokud se nestane akceptovanou realitou”. Přesně tohle dnes Audi dělá. A červený kosočtverec na nové A5 je opravdu tím nejnevinnějším projevem takového přístupu k zákazníkům. Počkejte si, až celá nová A4 začne hrát auto, které s tím dosavadním bude mít společné znovu jen jméno...



Označení verze S5 tradiční insignií Audi Sportu je samozřejmě v pořádku. To je specifické auto s adekvátními schopnostmi, i když jsme hodně zvědavi, jak na autě budou fungovat brzdové třmeny této velikosti (s logem S, samozřejmě). Foto: Audi
Ale červený kosočtverec jako součást označení základní A5? Prosím... Foto: Audi
Zdroje: Motor1, Audi
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 3 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
před 2 hodinamiBrutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 3 hodinamiDodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
před 4 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 5 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.02. 09:03 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB