Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Australané si založili vlastní F1, bez downsizingu. Tento stroj má pětilitrovou V8
11.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Přirovnání k F1 je možná přehnané, formulové závody to ale jsou. A oné F1 dají minimálně charakterem použitých motorů hodně na frak.
Pokud vám místo krve koluje v žilách benzin, pak by vaší zemí zaslíbenou mohla být Austrálie. Pravda, v loňském roce sice došlo k opětovnému zavedení rychlostních limitů a tamní automobilový průmysl se již bude muset spolehnout pouze na přeznačkovaná auta vyvinutá někde jinde, nicméně sportovním modelům se zde daří lépe než kdekoliv jinde na světě. Kromě toho zde najdete nadšence, kteří jsou ochotni vrazit miliony do stavby vlastního okruhu i vozu.
Ve výčtu pozitiv ovšem nekončíme. Zatímco v Evropě se stále častěji mluví o závodech „vysavačů“, jak se v kuloárech elektrickým monopostům Formule E přezdívá, Australané si stále hýčkají svoji sérii Supercars. V té soutěží modifikované cestovní vozy s pětilitrovým osmiválcem pod kapotou. Tedy pohonná jednotka, z níž v Bruselu musejí dostávat osypky už jen při pomyšlení na fakt, že takový motor stále ještě existuje.
Nyní čeká na „ekologisty“ další rána. Zmíněný agregát, který má daleko k přeplňovaným hybridním jedna-šestkám ze současné Formule 1, bude totiž pohánět také další závodní vozy. Konkrétně pak nový šampionát Super5000, ve kterém se střetnou monoposty ne nepodobné těm, jaké ve Formuli 1 soutěžily před několika málo desítkami let. Jejich motory nabídnou výkon zhruba 600 koní, což vůči přeplňovaným a elektrifikovaným šestiválcům z F1 není zrovna dechberoucí výkon. Je tu ovšem velké „ale“.
Pětilitrové osmiválce budou díky atmosférickému plnění slyšet opravdu do daleka. A přestože budou jen o něco málo silnější než monoposty Formule 2, ve srovnání s nimi budou budou disponovat lineárnějším průběhem výkonu. Ten zamíří na mnohem širší pneumatiky, což by mohlo vést k dosahování vyšších rychlostí zejména v pomalých zatáčkách. Jelikož agregáty navíc zamíří do unifikovaného šasí od Supashock Racing, lze čekat vyrovnané pole.
Celá série je prozatím v plenkách, neboť ačkoliv došlo k odhalení samotného monopostu, první závody jsou naplánovány až na příští rok. Budou součástí závodních víkendů, kde hlavní pozornost publika se soustředí na již zmiňované vozy kategorie Supercars. Kromě toho lze očekávat ještě dvě další doprovodné série, z nichž Dunlop Super2 cestovních vozů je již známa, nováčkem na trati ale budou super pick-upy.
Jak jsme tedy řekli, Australanům lze stále závidět. Organizátoři nového šampionátu přitom dodávají, že sami diváci rozhodnou, zda Formule Super5000 má budoucnost či nikoliv a zda po úvodní sezóně odstartují monoposty i do těch dalších. Už jen kvůli nemalému počtu talentovaných protinožců bychom ale rozhodně byli pro.






Nová závodní série Super5000 počítá s monoposty, jenž budou poháněny pětilitrovými osmiválci. Ty ale budou burácet pouze v Austrálii
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 2 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
