Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auta vietnamského nudlového miliardáře to po fiasku v USA zkusí v Evropě, mohou dopadnout stejně
23.9.2023 | Petr Prokopec
Pokud vás napadá jediný důvod, proč tohle auto chtít vedle vozů zajetých značek, docela rádi si ho poslechneme. V USA na něj nepřišli, přesto chce VinFast ještě letos dovézt na starý kontinent 3 000 kusů modelu VF8. Komu je prodá? Sám sobě?
Vietnamská automobilka VinFast se před pouhými čtyřmi lety rozhodla, že skončí se spalovacími vozy a bude vyrábět už jen ty elektrické. V lednu 2021 pak s velkou pompou představila 4 750 milimetrů dlouhé SUV VF8, které o rok později začala nabízet domácí klientele. V září 2022 pak došlo na expanzi na americký trh, od kterého si VinFast sliboval pomalu zázraky. Na ty ovšem nedošlo, hlavně kvůli velmi vzácné shodě zámořských médií. Mnozí tamní kolegové totiž vůz označili za šmejd, jaký už dlouho nepoznali.
Nemá přitom ani smysl vypisovat, co vše bylo kritizováno, jednoduše jen zmíníme, že asi nejpochvalnější recenzi VinFastu VF8 vysekl Steven Ewing z webu InsideEVs. Ten uvedl, že mnohé problémy by lidé možná přehlédli, pokud by vůz byl za hubičku. Jenže při své přemrštěné ceně se zkrátka nad jeho tragičnost nelze povznést. Vietnamská automobilka tak dosud nerozprodala ani úvodní várku tří tisíc aut, místo toho má za první letošní pololetí v USA na kontě jen 137 registrací. A to ani nechceme domýšlet, kolik z těchto kusů skončilo v majetku dealerů nebo samotné automobilky.
Nově se tak automobilka začíná upínat na Evropu, jenže to je jen konkurenčnější prostředí, nikoli naopak. Přesto chce prodej ve Francii, Německu a Nizozemí zahájit v posledním letošním čtvrtletí, přičemž i pro starý kontinent je zpočátku vyhrazeno tři tisíce aut. Známy pak jsou i ceny, které spolu s technickými parametry můžeme porovnat s daty Tesly Model Y. Jakmile tak ovšem učiníme, je zjevné, že VinFast se může připravit na další fiasko. Neexistuje totiž jediný důvod, proč by mu lidé měli ve velkém dávat přednost.
Rychlé srovnání začneme u Tesly, jejíž Model Y osazený dvěma motory startuje v Německu na 54 990 Eurech (cca 1 340 000 Kč). Za tuto částku dostáváte rovněž 4 750 mm dlouhé SUV, které má stovku zvládnout za rovných 5 sekund. Jeho maximum pak činí 217 km/h, zatímco dojezd byl vyčíslen na 533 km. Pokud vám to ovšem nestačí, lze sáhnout po verzi Performance, jenž za 60 990 Eur (1 486 000 Kč) počítá se sprintem za 3,7 s, maximálkou 250 km/h a dojezdem 514 km.
Jak je na tom VinFast? Zákazníci budou moci volit mezi variantami Eco a Plus, kdy první disponuje 354 a druhá 408 koňmi. Kapacita baterií (87,7 kWh) se přitom nemění, dojezd pak byl dle norem vypočítán na 471 a 447 km. Tesla tedy není dorovnána ani v jednom případě, což ostatně platí také o akceleraci. Ta zatím není udávána pro jednotlivé verze, v lepším případě ovšem majitelé dosáhnou stovky za 5,5 sekundy. Nejvyšší rychlost pak byla omezena na 200 km/h.
Největším problémem vozu je však jeho cena, verze Eco totiž startuje na 52 990 Eurech (1 291 000 Kč), zatímco za provedení Plus je třeba dát 58 890 Eur (1 435 000 Kč). Ano, jsou to sice nižší částky, než u Tesly, ovšem jen o chlup. Model Y ovšem nabízí daleko víc, a i když ani jeho kvalita není zrovna vysoká, pořád je na tom lépe než vietnamská konkurence. Ta navíc stejně jako třeba Volkswagen předpokládá, že zákazníci jsou do elektromobility doslova zblázněni.
Již stokrát jsme však zmínili, že realita je zcela opačná. A že Tesla šplhá nahoru hlavně proto, že není vnímána jako klasická automobilka, nýbrž jako symbol jistého životního stylu. Na něco takového ale VinFast může zapomenout, pokud tedy neosloví pár fandů vařených nudlí, na kterých zakladatel firmy vydělal své první velké peníze. Vskutku tedy nevíme, koho chce oslovit. Zvláště když v nabídce Tesly je i jednomotorový Model Y, který je možné, byť s horší akcelerací, ovšem lepší maximálkou a srovnatelným dojezdem pořídit v Německu od 44 890 Eur (1 094 000 Kč).







Snad žádný jiný elektromobil současnosti není tak kritizován jako VF8. Vietnamci přitom za nevalný vůz s nepříliš oslňujícími technickými parametry požadují poměrně hodně, a to na obou stranách Atlantiku. Neměli by se tak divit, když v Evropě selžou stejně jako v Americe. Foto: VinFast
Zdroj: VinFast
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Supersport za 75 milionů je pro majitele taková katastrofa, že chce po ujetí 441 km auto vrátit za plnou cenu
před 2 hodinamiZ obézní obludy, jakou je nové BMW M5, zvládnou udělat něco ještě horšího asi jen u tohoto úpravce
před 4 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 5 hodinamiHonda vzala továrnu, kde vyráběla supersportovní NSX, a začala tam dělat tohle, vážně
před 7 hodinamiDalší Ferrari je pro jeho kupce finanční pohromou, navzdory inflaci nominálně přichází o víc jak 3 miliony za pár let
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva