Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 | Petr Miler
Vytáhli jsme snad zprávu z 20 let starých novin? Omyl, tohle je skutečně aktuální věc. Jedna z největších francouzských automobilových legend přelomu 80. a 90. let vydržela ve výrobě a prodeji skoro čtyři dekády. A i po takové době mohutně bodovala.
Peugeot 405 se začal vyrábět v roce 1987 a z výrobních linek přímo francouzské automobilky sjížděl dalších deset let. Byl to povedený vůz, o čemž svědčí už zisk titulu Auto roku 1988, ještě více to ale dokazuje jeho obliba ze strany zákazníků. Také u nás se jednalo zejména o bazarový hit porevolučních časů, který byl v kursu i po přelomu milénia. Dnes jde pro některé řidiče spíše o vzpomínku na mládí - většinu 405 od dob jejich slávy rozkousal zub času a v bazarech dnes jde v dobrém stavu o raritu.
Ne všichni ale museli na čtyřistapětku pohlížet takto. Licenci na výrobu modelu 405 totiž nejprve získali v Íránu u IKCO, kde vůz v prakticky nezměněné podobě vyráběli do roku 2020. A byť se po vypršení původní dohody zdálo, že s tímto autem je definitivně amen, nebyla to tak úplně pravda. Znovu u IKCO začali v Íránu už na přelomu milénia vyrábět model zvaný Peugeot Pars, který není ničím jiným než faceliftovanou 405. A právě ta se po několika dalších modernizacích udržela v prodeji až do letošního roku. Teď je s ní amen.
Při pohledu na podmínky poslední licence, která IKCO zavazovala k výrobě nejméně 10 tisíc aut za rok, si člověk pomyslí, že čtyřistapětku konečně dohnal nezájem. Ale to je omyl. Podle dat JATO Dynamics se v zemi dál dařilo prodávat okolo 80 tisíc těchto aut ročně, což ex-405 zajišťovalo pozici na začátku druhé desítky nejprodávanějších vozů střední třídy na celém světě. Po značném úpadku tohoto segmentu to pravda není takový div, ale považte - takový VW loni podle dat stejné firmy loni prodal v celé Evropě, tedy v desítkách vyspělých zemí, v podobném počtu jediný elektrický model ID (šlo o ID.4 a 84 947 vozů). A přímo Peugeot v celé Evropě dodal 10 017 kusů moderního nástupce v podobě modelu 508. Neutuchající zájem o čtyřistapětku je fascinující a jen připomíná, proč v roce 1988 získala titul Auta roku s největším počtem hlasů v historii ankety.
Proč tedy musí skončit? Je to s podivem, ale i Írán naskakuje na vlnu bujících regulací. IKCO tak uvádí, že Pars nekončí ani tak kvůli zastaralosti tohoto modelu a fyzickým opotřebení zařízení pro jeho výrobu, byť i to byly faktory, ale hlavně kvůli zpřísnění požadavků na výbavu nových aut. Všechny vozy nabízené v Íránu jako nové musí být nyní vybaveny mj. ESP, denním svícením a ukazatelem vhodného momentu řazení. Doplňovat tyto funkce do auta starého morálně snadno 40 let se IKCO zdálo nevhodné.
Dodejme, že poslední íránská evoluce Peugeotu 405 byla technicky skutečně stále původním vozem tohoto jména, jen vizuálně se zčásti stala novější 406. Dodávána byla buď s 1,8litrovým zážehovým motorem o výkonu 100 koní a s mírně silnějším 1,6litrovým turbodieselem disponující 104 koňmi. Standardem byla s ohledem na lokální preference automatická převodovka, která nahradila dříve dostupný manuál (na fotkách).
Kupující mohli v závislosti na zvolené verzi počítat s automatickou klimatizací, rádiem s CD a MP3, elektrickými předními sedadly, alespoň dvěma airbagy nebo parkovacími senzory vzadu. Ceny vozu se pohybovaly okolo 300 milionů íránských rijálů, což zní hrozivě jen do chvíle, než si uvědomíme, že jde o asi 160 tisíc Kč. Při tak pohádkové ceně se prodejnímu úspěchu vozu do poslední chvíle vlastně ani nedivíme. Tušíme, že za takové peníze po „nové” 405 leckdo sáhl i zde, tady ale emisní a bezpečnostní pravidla EU něco takového nedovolí už dávno.
![Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám - 1 - IKCO Peugeot Pars ilu 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám - 2 - IKCO Peugeot Pars ilu 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám - 3 - IKCO Peugeot Pars ilu 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám - 4 - IKCO Peugeot Pars ilu 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám - 5 - IKCO Peugeot Pars ilu 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám - 6 - IKCO Peugeot Pars ilu 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám - 7 - IKCO Peugeot Pars ilu 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám - 8 - IKCO Peugeot Pars ilu 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám - 9 - IKCO Peugeot Pars ilu 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Peugeot 405, který si i u nás svého času vydobyl nemalou slávu, se doteď dal koupit jako nové auto. Až nové íránské regulace mu zlomily vaz, přesto byl do poslední chvíle mimořádně prodejně úspěšný. Foto: IKCO
Zdroje: IKCO, JATO Dynamics
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 3 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva