Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu

Toto není zpráva z dekády starých novin, ale čerstvá informace referující o aktuálních prodejích nových aut. Jakkoli to může zní bizarně, vůz morálně z roku 1988 prodejně poráží jeho o mnoho mladšího nástupce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu

7.6.2021 | Petr Miler

Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu

/

Foto: IKCO

Toto není zpráva z dekády starých novin, ale čerstvá informace referující o aktuálních prodejích nových aut. Jakkoli to může zní bizarně, vůz morálně z roku 1988 prodejně poráží jeho o mnoho mladšího nástupce.

Peugeot 405 se začal vyrábět v roce 1987 a z výrobních linek francouzské automobilky sjížděl dalších deset let. Byl to povedený vůz, o čemž svědčí už zisk titulu Auto roku 1988, ještě více to ale dokazuje oblíbenost u zákazníků. Také u nás se jednalo zejména o bazarový hit porevolučních časů, který byl v kursu i po přelomu milénia. Dnes jde pro některé řidiče spíše o vzpomínku na mládí - většinu 405 od dob jejich slávy rozkousal zub času a v bazarech dnes jde v dobrém stavu o raritu.

Ne vše je ale ztraceno, tedy alespoň pro někoho. Licenci na výrobu modelu 405 totiž nejprve získali v Íránu u IKCO a byť se po vypršení dřívější dohody zdálo, že se čtyřistapětkou je definitivně amen, realita je nakonec přesně opačná. Íránce doplnila ázerbájdžánská firma Khazar, která ve spolupráci s Francouzi vyrábí modernizovanou 405 s označením Peugeot Khazar 406, zatímco íránská verze se dál nabízí jako IKCO Peugeot Pars.

Podmínkou udržení spolupráce je prodej deseti tisíc aut ročně, což není ani v Íránu, ani Ázerbájdžánu problém. Dokonce méně než to - dle dat Car Industry Analysis se loni dařilo novodobým pokračovatelům čtyřistapětky tak moc, že se s 77 tisíci prodanými vozy staly 12. nejprodávanějším sedanem střední třídy na celém světě. A mimo jiné tak s lehkostí porazili nástupce v podobě modelu 508, který se prodává či spíše neprodává téměř jen v Evropě a oslovil méně než třetinu kupců.

Peugeot 405 je tak i po všech těch letech stále ve výrobě i v prodeji v modernizovaném provedení, které je technicky původním vozem a vizuálně zčásti novějším 406. Dodáván je buď s 1,8litrovým zážehovým motorem o výkonu jedné stovky koní, nebo s mírně silnějším 1,6litrovým turbodieselem disponující stádem 104 koní. Standardem je s ohledem na lokální preference automatická převodovka.

Kupující mají šanci využívat automatickou klimatizaci, rádio s CD a MP3, elektrická přední sedadla a alespoň dva airbagy. Na některých vozech jsou i parkovací senzory vzadu. Na fotografiích jsou vidět modernizované prvky interiéru, ale vnější karoserie původ nezapře. Ceny dnes startují na ekvivalentu pouhých 162 tisíc Kč, a tak se prodejnímu úspěchu vlastně nedivíme. Tušíme, že za takové peníze po (ne)nové 405 leckdo sáhl i zde, zejména emisní a bezpečnostní pravidla EU ale něco takového nepřipusí.


Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu - 1 - IKCO Peugeot Pars ilu 01Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu - 2 - IKCO Peugeot Pars ilu 02Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu - 3 - IKCO Peugeot Pars ilu 03Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu - 4 - IKCO Peugeot Pars ilu 04Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu - 5 - IKCO Peugeot Pars ilu 05Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu - 6 - IKCO Peugeot Pars ilu 06Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu - 7 - IKCO Peugeot Pars ilu 07Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu - 8 - IKCO Peugeot Pars ilu 08Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu - 9 - IKCO Peugeot Pars ilu 09
Peugeot 405, který si i u nás svého času vydobyl nemalou slávu, se stále dá koupit jako nové auto. Iránské IKCO jej prodává jako Peugeot Pars, ázerbájdžánský Khazar jako 406. Stačilo to k tomu, aby se loni se 77 tisíci prodanými vozy stalo 12. nejprodávanějším autem střední třídy. Foto: IKCO

Zdroj: Car Industry Analysis@Twitter

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše