Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auto roku 1988 se stále dá koupit nové od 162 tisíc Kč, je 12. nejprodávanější svého druhu
7.6.2021 | Petr Miler
Toto není zpráva z dekády starých novin, ale čerstvá informace referující o aktuálních prodejích nových aut. Jakkoli to může zní bizarně, vůz morálně z roku 1988 prodejně poráží jeho o mnoho mladšího nástupce.
Peugeot 405 se začal vyrábět v roce 1987 a z výrobních linek francouzské automobilky sjížděl dalších deset let. Byl to povedený vůz, o čemž svědčí už zisk titulu Auto roku 1988, ještě více to ale dokazuje oblíbenost u zákazníků. Také u nás se jednalo zejména o bazarový hit porevolučních časů, který byl v kursu i po přelomu milénia. Dnes jde pro některé řidiče spíše o vzpomínku na mládí - většinu 405 od dob jejich slávy rozkousal zub času a v bazarech dnes jde v dobrém stavu o raritu.
Ne vše je ale ztraceno, tedy alespoň pro někoho. Licenci na výrobu modelu 405 totiž nejprve získali v Íránu u IKCO a byť se po vypršení dřívější dohody zdálo, že se čtyřistapětkou je definitivně amen, realita je nakonec přesně opačná. Íránce doplnila ázerbájdžánská firma Khazar, která ve spolupráci s Francouzi vyrábí modernizovanou 405 s označením Peugeot Khazar 406, zatímco íránská verze se dál nabízí jako IKCO Peugeot Pars.
Podmínkou udržení spolupráce je prodej deseti tisíc aut ročně, což není ani v Íránu, ani Ázerbájdžánu problém. Dokonce méně než to - dle dat Car Industry Analysis se loni dařilo novodobým pokračovatelům čtyřistapětky tak moc, že se s 77 tisíci prodanými vozy staly 12. nejprodávanějším sedanem střední třídy na celém světě. A mimo jiné tak s lehkostí porazili nástupce v podobě modelu 508, který se prodává či spíše neprodává téměř jen v Evropě a oslovil méně než třetinu kupců.
Peugeot 405 je tak i po všech těch letech stále ve výrobě i v prodeji v modernizovaném provedení, které je technicky původním vozem a vizuálně zčásti novějším 406. Dodáván je buď s 1,8litrovým zážehovým motorem o výkonu jedné stovky koní, nebo s mírně silnějším 1,6litrovým turbodieselem disponující stádem 104 koní. Standardem je s ohledem na lokální preference automatická převodovka.
Kupující mají šanci využívat automatickou klimatizaci, rádio s CD a MP3, elektrická přední sedadla a alespoň dva airbagy. Na některých vozech jsou i parkovací senzory vzadu. Na fotografiích jsou vidět modernizované prvky interiéru, ale vnější karoserie původ nezapře. Ceny dnes startují na ekvivalentu pouhých 162 tisíc Kč, a tak se prodejnímu úspěchu vlastně nedivíme. Tušíme, že za takové peníze po (ne)nové 405 leckdo sáhl i zde, zejména emisní a bezpečnostní pravidla EU ale něco takového nepřipusí.









Peugeot 405, který si i u nás svého času vydobyl nemalou slávu, se stále dá koupit jako nové auto. Iránské IKCO jej prodává jako Peugeot Pars, ázerbájdžánský Khazar jako 406. Stačilo to k tomu, aby se loni se 77 tisíci prodanými vozy stalo 12. nejprodávanějším autem střední třídy. Foto: IKCO
Global 2020: the success of the Corolla in the C segment is replicated by the Camry in the D segment. This Toyota led the D-Sedan mainstream segment, making up 20% of the 3.13 million units sold by the whole segment. The total fell by 15% only. pic.twitter.com/R53f5g9wzf
— Car Industry Analysis (@lovecarindustry) June 7, 2021
Zdroj: Car Industry Analysis@Twitter
Bleskovky
Řidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
před 6 hodinamiMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
dnesCybertruck vs Hummer: 7 tun vážící elektrické pick-upy si to rozdaly ve sprintu. Legenda praví, že ještě teď zkouší zastavit
včera
Nejnovější články
Majitel sporťáku s pětilitrovým V8 najel za 4 roky přes 300 tisíc km bez závad, legendy o výdrži Japonců nelžou ani tady
před 3 hodinamiRenault už pochopil, že s novým Twingem šlápl vedle, volá po další politické podpoře takových aut
před 4 hodinamiŘidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
před 6 hodinamiMajitel rekordně ojeté Tesly pokořil metu 1,9 milionu km, potřeboval k tomu ale 13 motorů a 4 baterie
před 7 hodinamiNová Dacia Duster používá 15 let staré designové řešení, možná na tom nakonec Rumuni šetřili
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 12.04. 17:58 - řidičBOB
- střídání natural 95 s vysokooktanovým benzinem 12.04. 17:52 - PepaSFI
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.04. 16:23 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 16:09 - řidičBOB
- Jak otevřít dveře bez klíčku? 12.04. 16:06 - Aitos
- Kuna v motoru - vaše zážitky 12.04. 15:09 - delphin
- Politický koutek 12.04. 14:57 - Stepan
- LED pásky (denní svícení) + SPZ 12.04. 00:30 - Arkis