Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta

Pro některé je to nedotknutelný ekvivalent svatého grálu, pro jiné mrtvá větev technického vývoje. Pokud patříte mezi ty první jmenované, jistě vás potěší, že se Mazda s Wankelem znovu vyrábí jako nová, oproti dřívějším sporťákům se ale výrazně liší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta

24.6.2023 | Petr Prokopec

Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta

/

Foto: Mazda

Pro některé je to nedotknutelný ekvivalent svatého grálu, pro jiné mrtvá větev technického vývoje. Pokud patříte mezi ty první jmenované, jistě vás potěší, že se Mazda s Wankelem znovu vyrábí jako nová, oproti dřívějším sporťákům se ale výrazně liší.

V uplynulých týdnech jsem nestrávil veškerý čas jen sepisováním článků, poměrně hojně komunikoval jsem také komunikoval se Zemí vycházejícího slunce. Důvodem je Mazda RX-7, kterou mám v péči a jejíž hnací ústrojí už potřebovalo generálku. Z toho důvodu jsem se musel obrátit na firmu spolupracující přímo s automobilkou, od které jsem potřeboval nový housing i rotor. Zatím nicméně dorazil pouze první zmíněný komponent, ten druhý aktuálně není na skladě.

Je otázkou, jak dlouho budu muset ještě čekat, faktem nicméně je, že výroba motoru 13B-REW nadále probíhá, a to dokonce jednadvacet let poté, co z montážní linky sjela vůbec poslední RX-7. Stejně tak ovšem Mazda neukončila ani výrobu jednotky 13B-Renesis, která pro změnu poháněla model RX-8. Zatímco však tento agregát je produkován ve větším množství a pořídit jej můžete dokonce komplet, včetně tovární záruky, u předchozího kupé je situace poněkud složitější.

Stěžejní nicméně na celé věci je, že Mazda s Wankelem vlastně nikdy úplně neskončila. Nově pak znovu nabírá na důležitosti, neboť Japonci zahájili výrobu SUV MX-30 e-SkyActiv R-EV. Za tímto poměrně složitým názvem se přitom skrývá vůbec první model značky osazený rotačním ústrojím, jenž se od ukončení produkce RX-8 v červnu 2012 začal vyrábět. Ve srovnání s předchozími sporťáky je ovšem situace poněkud jiná - Wankel už není určen k roztáčení kol.

MX-30 je primárně elektromobilem, který dostal jednotku naladěnou na 170 koní a spárovanou s bateriemi o kapacitě 17,8 kWh. Ta má vystačit jen na 85 kilometrů elektrického dojezdu, tedy nikterak oslnivou porci. Přesto všechno ale akční rádius vozu narostl na 600 km, a to právě díky 0,8litrovému jednorotorovému Wankelu, který se stará o výrobu elektrické energie. K dispozici pak má 50litrovou nádrž, kterou na čerpacích stanicích doplníte v řádu minut.

Samotnou rotační jednotku Mazda popisuje jako agregát, který byl upraven v souladu s požadavky dnešní doby. Disponuje proto kupříkladu přímým vstřikováním paliva či recirkulací výfukových plynů, což jsou prvky, s jakými jednotky modelů RX-7 a RX-8 nepočítaly. Automobilka přitom v průběhu let vyrobila takřka dva miliony kusů těchto aut a jejich předchůdců. Samotných motorů, jak už bylo zmíněno v úvodu, však vzniklo a dál vzniká o poznání víc.


Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 1 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 01Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 2 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 02Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 3 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 03Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 4 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 04Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 5 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 05Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 6 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 06Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 7 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 07Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 8 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 08Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 9 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 09Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 10 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 10Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 11 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 11Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 12 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 12Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 13 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 13Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 14 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 14Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 15 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 15Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 16 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 16Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 17 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 17Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 18 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 18Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 19 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 19Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 20 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 20Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 21 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 21Kdysi revoluční Wankelův rotační motor se po 11 letech znovu začal montovat do úplně nového auta - 22 - Mazda MX-30 R-EV 2023 nova sada 22
MX-30 e-SkyActiv R-EV je vlastně hybridní verzí dříve pouze čistě elektrického SUV. Oproti němu se dočkala jak menšího paketu baterií, tak především jednorotorového Wankelu. Ten však neslouží k roztáčení kol, nýbrž k výrobě elektřiny pro elektrický pohon. Foto: Mazda

Zdroj: Mazda

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.