Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří

Nevídaný krok připomínající doby dávno minulé připomíná, jaký chaos stihl automobilový průmysl. Koronavirus a nedostatek nových zaměstnanců zdecimoval továrnu GM.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří

26.8.2020 | Petr Prokopec

Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří

/

Foto: General Motors

Nevídaný krok připomínající doby dávno minulé připomíná, jaký chaos stihl automobilový průmysl. Koronavirus a nedostatek nových zaměstnanců zdecimoval továrnu GM.

Dle některých měl koronavirus v létě vyšumět do neznáma. Stále více je ale jasné, že bojovat s ním budeme ještě dlouho a dost možná se jej už nikdy zcela nezbavíme. Jestli tomu tak bude, nebo ne, se teprve ukáže, jisté ovšem je, že pandemie ustále hýbe světem, automobilovou branži nevyjímaje. Přesvědčit se o tom nejnověji může koncern General Motors, které se ve svém závodě v americkém Wentzville ve státě Missouri potýká s nedostatkem dělníků na montážních linkách.

Automobilka z toho důvodu přistoupila k velmi neobvyklému kroku a k výrobě aut nahnala zaměstnance z kanceláří. Dle mluvčího GM Jima Caina závod zaměstnává asi 4 100 lidí v kancelářích i u výrobních pásů, asi 200 neobsazených míst a nemocní ale způsobili, že výrobu nebylo možné udržet v plánovaném tempu. Firma tak nejprve nabídla lidem možnost dobrovolné krátkodobé změny pracoviště, tuto možnost ale přijalo jen pár lidí. Proto se nakonec pro některé další stala tato rošáda povinnou.

Cain k tomu říká, že firma vykrývá chybějící dělníky, jak je zrovna třeba v té které směně a počet pracovníků z kanceláří u výrobních linek se pohybuje od jednotek po několik desítek. „Dokázali jsme zachovat tři směny, abychom vykryli poptávku zákazníků a dealerů, takže dopad na naše snahy o obnovení skladových zásob by měl být zanedbatelný,” konstatoval uspokojení firmy Cain. Ne všichni jsou ale z tohoto kroku nadšeni.

Ozvaly se především odbory, kterým na zachování plného tempa výroby modelů Chevrolet Colorado, Chevrolet Express, GMC Canyon a GMC Savana zase tak moc nesejde. Podle United Auto Workers (UAW) nasazení zaměstnanců z kanceláří na místa dělníků ve výrobě porušuje kolektivní smlouvu mezi GM a UAW. „Usilovně jsme namítali, že tento krok porušuje smlouvu,” říká mluvčí UAW Brian Rothenberg a dodal, že UAW v této věci zahájilo patřičné řízení. GM to ale nedojímá, podle Caina bude využívat této možnosti, dokud do Wentzvillu nepřesune zaměstnance z jiných továren.

Je to pozoruhodná věc a dodejme, že při podobné situaci, která se nedávno odehrála v závodu Hondy v Marysville v Ohiu, kde nefungují odbory, ten samý Brian Rothenberg uváděl, že nahnání bílých límečků k linkám by se nikdy nestalo u firmy, která odbory má. Zjevně tomu tak ale není - když jde do tuhého, sahají firmy po jakýchkoli schůdných řešeních a ohledy neberou ani na kolektivní smlouvu.


Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 1 - GM Wentzville assembly plant 01Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 2 - GM Wentzville assembly plant 02Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 3 - GM Wentzville assembly plant 03Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 4 - GM Wentzville assembly plant 04Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 5 - GM Wentzville assembly plant 05Automobilce došli lidé pracující ve výrobě, k pásům tak museli nastoupit ti z kanceláří - 6 - GM Wentzville assembly plant 06
GM ve Wentzville problém s nedostatkem dělníků, k montážním linkám tak již nahnal i některé lidi z kanceláří. Ilustrační foto: General Motors

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.