Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka zkusila obejít dealery na jednom ze svých největších trhů, ti jí to vrací i s úroky
20.2.2021 | Petr Prokopec
Výrobci aut se neustále snaží zlepšit svou pozici na trhu a jejich vlastní dealeři jsou jedním z cílů. Už mají auta jen předávat, nikoli prodávat, pokus Hyundai zavést takový model v Rusku ale naráží na nebývalý odpor.
Loni začal světu zatápět koronavirus a na spoustě míst, Českou republiku bohužel nevyjímaje, to dosud nevzdal. Ne pro každého a ve všem ale příchod pandemie znamenal čáru přes rozpočet. Nová situace začala měnit mimo jiné zažité pořádky spojené s nákupem nových vozů, neboť více či méně zavřená dealerství přestala plnit část svých funkcí - vybírat si nový vůz obcházením prodejců je prakticky nemožné.
To je vítr do plachet některých automobilek, které už se delší čas snaží prodávat auta zákazníkům co možná nejčastěji přímo a z dealerství udělat nanejvýš předávací a servisní místa. Dříve to vypadalo jako projev hamižnosti, ve stínu pandemie to lze snadno prezentovat jako nutnost a cestu k udržitelnější budoucnosti.
Tyto snahy tak dorazily i do míst, kde byli dosud zákazníci ochotni touto cestou auta nakupovat jen ve velmi omezené míře. Řeč je o Rusku, kde si lidé v roce 2019 mohli přes internet jako první pořídit jeden z 300 kusů žhavé novinky, která by jim pak byla dovezena přímo domů. Nevypadalo to nezajímavě, celá akce ale skončila naprostým fiaskem, když z 300 vyčleněných aut byla takto prodána jen 2 (dvě). A to šlo o jinak velmi žádané SUV-kupé Arkana, problémem byl tedy skutečně jen způsob prodeje, nikoli auto samotné.
Hyundai se ale tímto nenechalo odradit a už loni odhalilo plán prodávat v Rusku do roku 2025 přímo 50 procent všech aut. V případě celé poloviny prodejů by tedy byli dealeři prakticky obejiti, neboť by nanejvýš (část předání by zařídila pro to zřízená centra automobilky) zajistili fyzické dodání vozu za paušální, předem stanovenou odměnu. Na některých trzích to možná Korejcům projde, v Rusku se ale dealeři postavili na zadní a o něčem takovém odmítli byť jen uvažovat.
Informuje o tom ruská dealerská asociace ROAD sdružující přes 1 250 dealerství a mezi nimi i 190 prodejců Hyundai. Na tu se nyní automobilka obrátila s poněkud zoufalou prosbou situaci konstruktivně řešit, neboť Rusko je pro ní jedním z největších trhů vůbec (spolu se sesterskou Kiou tam prodává až na 400 tisíc aut za rok a je jediným blízkým konkurentem Lady), nezdá se ale, že by měla šanci na úspěch. Hyundai by rádo, aby se do programu zapojilo asi 150 ze 190 ruských dealerství, zatím to ale vypadá na čistou nulu.
„Spuštění takového projektu by pro dealery Hyundai znamenalo ztrátu podstatné části zisku kvůli ztrátě přímého kontaktu s kupujícím a neprodejem dodatečných produktů, jako jsou úvěry, pojištění nebo obchod s auty na protiúčet. Snaha o pokračování této distribuční politiky bude znamenat ztrátu investic dříve učiněných dealery do výstavby a dalšího rozvoje showroomů Hyundai,” říká ROAD rezolutně v oficiální reakci. Podle asociace by tento postup dealery „zruinoval” a vedl ke konci řady z nich.
Prodejci tak chtějí docílit toho, aby něco takového bylo zakázáno novým zákonem na federální úrovni. A obrátili se i na antimonopolní úřad, aby chránil jejich zájmy. Hyundai se tak skutečně nesetkalo s vstřícnou odezvou, jakkoli stále věří, že online prodeje jsou jeho budoucností a na plánu realizovat polovinu prodejů online do čtyř let trvá.
Jsme zvědavi, jak to zrovna v Rusku dopadne - v tomto specifickém prostředí nelze jednoduše říci, že automobilka má navrch a dealeři se budou muset podřídit. Pokud se ji ale zmíněný plán realizovat nepodaří, nemusí možná až tak litovat, alespoň pro tuto chvíli. Soudě podle zmíněné reakce na jinak propracovanou akci Renaultu kolem velmi žádaného vozu Rusové na online prodej příliš připraveni nejsou.






Hyundai přímý prodej aut částečně nebo zcela obcházející dealery rozjelo na jiných trzích už dříve. Teď by jej rádo ve velkém spustilo v Rusku, ze strany dealerů ale narazilo na velký odpor. Foto: Hyundai
Zdroje: ROAD, Hyundai
Bleskovky
- Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
před 4 hodinami - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
28.2.2021 - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021
Živá témata na fóru
- Koronavirus 11:12 - řidičBOB
- Onboard videa 10:23 - Arkis
- Lampárna (stěžovatelna) 09:31 - rhinos
- Rychlodotazy 09:31 - 970ka
- BMW Divize 07:18 - Vokys
- Octavia IV 16:42 - ctrl_j
- Elektromobily a vse kolem nich 11:03 - rhinos
- Za kolik jezdíte s dieselem? 08:57 - risomas
- Politický koutek 00:27 - ExFun
- 2 auta za spolu cca 35000€ 28.2.2021 - Snowman000
Nejnovější články
- Chirurg se jednání soudu o jeho dopravním přestupku zúčastnil během operace
před 3 hodinami - Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
před 4 hodinami - Legenda ožívá, do výroby se vrací další díly na 19 let nevyráběnou ikonu
před 5 hodinami - Němci upravují Porsche 911 na stroj do velké nepohody, dělají něj tak trochu Škodu Kodiaq
před 6 hodinami - Nové SUV nabízí vychytávku jako žádné jiné auto světa, nechá si za ni ale řádně zaplatit
včera - Další nové Hyundai se ukázalo do detailu, designově zkouší zase něco úplně jiného
včera - Japonci chystají novinky, které ohromí i nadšence, vzejdou z nového hitu mezi kombíky
včera - Volba nejlepších aut roku 2021 skončila překvapením. Elektřina ostrouhala, Škoda bodovala
včera - Jaké ojeté VW brát a jakým se vyhnout? Některé mají se spolehlivostí vážné potíže
včera - Němci vyzkoušeli spotřebu hybridního Hyundai Tucson, realita potvrdila obavy
včera