Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky našly cestu, jak do interiérů vrátit tlačítka a nezabít moderní design
17.6.2019 | Petr Prokopec
Že jsou dotykové displeje jako jediný ovladač za jízdy k ničemu, ví všichni, jenže stejně je všichni používají, protože jsou „in”. Existuje cesta ven? Tzv. ultrahaptická odezva se zdá být řešením.
Pokud máte rádi mechanické hodinky, vývoj aut vás musí přivádět k šílenství. Možná se analogové budíky časem vrátí do módy stejně jako zmíněné mechaniky, ale jasným trendem dnes je displej místo analogových „budíků” a centrální obrazovka informačně-zábavního systémů. Ta využívá dotykovou technologii, která ze středové konzole vytlačuje klasická tlačítka. Na volantu zatím zůstávají zachována, ale i to je jen otázka času.
Jakkoliv je totiž volant ideálem pro ovládání čehokoli za jízdy, jeho velikost představuje značný limit. Buď je totiž třeba udělat tlačítka titěrná, nebo dovolit ovládat jen pár funkcí - ani jedno není ideální. To ale platí jen za předpokladu, že zůstaneme u klasické analogové techniky, výrobci však chtějí dát dotykové displeje i sem. A jakkoli se to zdá být bláznivé, nová řešení z toho zase tak špatný nápad nedělají.
Automobilky se totiž rozhodly, že jakkoli fyzická tlačítka ruší, dotykovými displeji je budou v podstatě simulovat. Řešením je haptická odezva, tedy obrazovky s aktuátory, jejichž součástí jsou i piezoelektrické krystaly. Ty reagují na elektrický proud roztáhnutím se. Stačí pak do místa dotyku na obrazovce poslat proud, což vyvolá hmatovou odezvu. Dají se tak vytvářet virtuální tlačítka s přesně definovanými hranami, která dokonce umí „kliknout” tak, jak to známe od těch standardních.
Že tímto směrem výrobci míří, jsme vám ukazovali už na příkladu dotykového volantu Hyundai. Tehdy jsme psali, že nám „dotykové plošky na volantu přijdou absurdní, ale třeba Hyundai vymyslí něco dosud netušeného” a ono vymýšlí. Ani haptika totiž není konec vývoje, evoluce kráčí stále dál.
Výrobci nyní ve spolupráci s bristolskou univerzitou pracují na využití tzv. ultrahaptiky, jež užívá utrazvuk a umožňuje tak procítit ono kliknutí ještě ve chvíli, kdy nedošlo ke kontaktu prstu s obrazovkou. Jinými slovy, de facto dotykový displej bude ve vašich prstech vytvářet dojem uchopení tlačítka, které neexistuje a vytvořit tak na volantu cokoli od otočného ovladače přes tlačítko až po táhlo ventilace - cokoli si budete přát. Obrazovky Jaguar Land Rover pak dokonce používají kameru sledující pohyb ruky, dík níž systém dokáže předvídat, jakou funkci se chystáte aktivovat, a předpřipraví ji. Podle vašeho pohybu tak například vytuší, že chcete změnit teplotu klimatizace a pro vaší ruku připraví virtuální ovladač, kterým změnu provedete. Prý to ušetří více jak pětinu času dnes věnovanou ovládání čehokoli.
Jestli jste si tedy mysleli, že se automobilky chytnou za nos a dotykové displeje zase nahradí tlačítky, mýlili jste se. Je dnes už prakticky jisté, že bez dotykových obrazovek to nepůjde a výrobci najdou cestu, jak s pomocí modernějších a lépe vypadajících řešení vrátit do vozu to, co z nich sami vymýtili. Chápeme, pokud vám to připadá jako škrábání se levou rukou na pravém uchu, je ale třeba vnímat výhody - zejména ultrazvuková haptika umožňující cítit i 3D hologramy dokáže na palubní desce vytvořit jakýkoli ovladač a klidně jej zcela změnit softwarovým updatem, pokud nebude fungovat podle představ uživatelů. To s fyzickými tlačítky dost dobře nejde a nelze očekávat, že by se k nim výrobci kdy vrátili.
Dotykový volant Hyundai působil jako nesmysl, s tzv. ultrahaptikou ale dostává nový rozměr, v podstatě doslova
Nejde ale jen o Hyundai, i další výrobci v podstatě vrací tlačítka do hry v digitální podobě
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 27 minutami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před hodinou - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 3 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 4 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva