Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky už otevřeně přiznávají, že letošek bude v Evropě opravdu dramatický
25.6.2020 | Petr Prokopec
Výrobci aut byli doposavad ve svých prognózách spíše zdrženliví, či se pokoušeli naznačovat jistý optimismus. Už to neplatí, dle nové prognózy jejich asociace letos prodeje aut v Evropě klesnou o 25 procent, nejvíce v historii. A může být i hůř.
Na počátku letošního roku asociace ACEA sdružující výrobce aut v Evropě oznámila, že oproti loňsku můžeme očekávat dvouprocentní propad prodejů. Ten měl být způsoben poklesem zájmu publika o nová auta, stejně jako omezením nabídky a zvýšením cen. V důsledku stále přísnějších emisních limitů totiž za starého kontinentu začínají mizet některé zajímavé modely a kvůli regulatorním požadavkům se ceny nových vozů posouvají stále výš.
Taková ovšem byla situace před příchodem koronaviru, který na několik týdnů uzavřel továrny i dealerství. A do lidí zasel značnou nejistotu, kvůli níž ani po rozvolnění restrikcí nedošlo k razantnímu zvratu. Místo toho v květnu pokračoval trend, který započal již v březnu, kdy bylo prodáno o 55,1 procenta méně nových vozů než loni. Dubnový pokles pak byl dokonce 76,3procentní a onen květnový 52,3 procentní. Za prvních pět letošních měsíců je tak Evropa meziročně dole o 41,5 procenta.
Jak přesně se tento vývoj projevil na celoročních prognózách? Jak asi tušíte, nikterak lichotivě. Ač automobilky v mezičase nechtěly být negativistické, teď už připouští, že letošek bude hodně zlý jako celek. Momentálně ACEA počítá s tím, že prodeje za rok 2020 oproti předchozímu období poklesnou o 25 procent. Tedy jinými slovy, namísto 12,8 milionů nových aut bude prodáno jen asi 9,6 milionu nových vozů. To je vůbec největší pokles, k jakému v Evropě kdy došlo, realita ale pořád může být ještě horší.
Je totiž třeba si uvědomit, že v rámci EU pracuje přímo či nepřímo v automobilové branži 13,8 milionu lidí, tedy 6,1 procenta všech pracovních sil. Tento průmysl pak generuje více než 7 procent hrubého domácího produktu celé Evropské unie. A aby toho nebylo málo, každoročně je v jeho rámci proinvestováno 57,4 miliardy Eur (cca 1,53 bilionu korun) na vývoji. Díky tomu automobilová branže přispívá největší měrou k inovacím starého kontinentu a představuje 28 procent všech v výdajů tímto směrem.
To vše je nyní v ohrožení, pročež ACEA apeluje na EU i veškeré členské státy, aby začaly neprodleně reagovat a branži podporovat. K tomu již na mnoha místech dochází, ovšem politici zkouší využít příležitosti k protlačení elektrifikace, což je přesně to, co automobilky v tuto chvíli nepotřebují. Přirozená poptávka po alternativním pohonu je mizivá, elektrická auta drahá a náklady na jejich výrobu ještě vyšší. Nemluvě o nedostačující infrastruktuře nebo omezené využitelnosti takových vozů.
Pokud nedojde ke změně kursu, pak je velmi pravděpodobné, že propady prodejů budou ještě větší, než ACEA nyní naznačuje, a to situaci jen zhorší. Není divu, že náznaky optimismu se z očekávaní automobilek vytrácí, v lepší než předpokládaný scénář ale pořád věřit můžeme.
Pohled na dosavadní evropské prodeje není zrovna potěšující a ani vyhlídky pro zbytek roku nejsou dobré
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva