Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilové továrny v Evropě zavírají kvůli koronaviru, aut brzy může být málo
12.3.2020 | Petr Prokopec
Přijatá opatření proti šíření nového koronaviru mají své dopady a velkých továren se dotknou v první řadě. Ne všichni jsou ale na jedné lodi, dokonce ani v Itálii ne.
Dokud koronavirus řádil daleko od evropských hranic, mohli jsme si o této nové infekční chorobě vyprávět vtipy. Jenže nákaza se rychlostí blesku přenesla z Číny i na starý kontinent a lidem začíná úsměv pozvolna zamrzat. Pokud nedojde včas k protiopatřením, můžeme se připravit na pandemii nevídaných rozměrů. Největším nebezpečím je vysoká nakažlivost a přenositelnost viru i lidmi nejevícími příznaky, což zahlcuje lékařský personál. Ten tak hlavně v Itálii již musel přistoupit k pomalu válečným praktikám, kdy přednost při ošetření dostávají ti, kteří mají největší šanci přežít.
Právě Itálie je po Číně druhou nejvíce zasaženou zemí na světě, přičemž důvody, proč tomu tak nejspíše je, jsme si již rozpitvali včera. Dnes přistoupíme k následkům infekce, která si vyžádala karanténu celého apeninského poloostrova. Uzavřeny tak již byly veškeré obchody kromě těch s potravinami a lékáren. Dočasně nefungují ani bary či restaurace, ačkoliv v předchozích dnech jim byl umožněn omezený provoz. Školy jsou ze hry zcela, stejně jako divadla nebo kina.
Právě na oněch barech je jasně patrné, že situace se mění z hodiny na hodiny. A platí to také v rámci automobilového průmyslu, kdy Fiat ještě předevčírem zaváděl pouze specifické způsoby fungování svých továren. Včera se nicméně již zastavily montážní linky v Pomigliano d'Arco, dnes pak byla pro změnu uzavřena továrna Atessa. Kromě toho automobilka dočasně pozastavuje výrobu také v továrnách Cassino a Melfi, lidé by se však do všech podniků měli vrátit 16. března.
Je samozřejmě otázkou, zda je tak krátká karanténa vůbec k něčemu, neboť v případě Itálie se zatím nezdá, že by epidemie kulminovala. Nakažených i obětí tedy velmi pravděpodobně bude ještě přibývat, což znamená, že se odstávka nejspíše protáhne déle než do pondělka. Jisté to ale není, neboť jak jsme zmínili, situace se mění každou chvíli. Snadno se tak může stát, že zavření továren bude pokračovat několik dalších týdnů, nikoli dnů.
Fiat přitom není jedinou firmou, která zastavila činnost ve svých továrnách. V omezeném režimu nyní vyrábí pneumatiky také Pirelli v továrně Settimo Torinese. V případě této společnosti jsou přísné restrikce na místě, neboť jeden ze zaměstnanců již byl pozitivně testován na virus. Zda se však infekce rozšířila, bude zjevné až za několik dní.
Výrobce brzd Brembo ovšem stojí poněkud stranou a zatím jede na plné obrátky. To může být do značné míry riskantní, nicméně pokud by se jeho montážní linky zastavily, bude to představovat zásadní problém pro celý svět. Brembo totiž svými produkty zásobuje polovinu všech výrobců aut. Pokud tedy vláda vyrukuje se zpřísněním národní karantény, nová auta jsou bez brzd a trh záhy bez nových aut.
Z pohledu výrobců je tedy situace v Evropě nyní opravdu vážná. A dle vědců bude ještě horší, pokud se nákaza rozšíří stejným způsobem jako v Itálii také ve Francii a Německu. Můžeme se v tuto chvíli jen modlit, aby k tomu nedošlo.

Fiat již v Itálii uzavřel čtyři továrny...

...nevyrábí se ani pneumatiky Pirelli

Brzdit zatím kvůli koronaviru ovšem nehodlá Brembo
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
před 8 hodinami
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
včera
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
7.12.2025
Nejnovější články
K mání je skoro nejetá Škoda Octavia Combi TDI za 290 tisíc. Co na tom, že to je nechtěná verze s nechtěným motorem, výbavou i barvou
před 3 hodinami
Technik popsal půlrok života s autem od „zrádců Tesly”. Hořel pro něj nadšením, teď už ho nechce ani vidět
před 4 hodinami
Ford Mondeo v novém se začal prodávat a je tak levný, že automobilka radši tají, jak výhodná nabídka to je
před 6 hodinami
Už se provalilo, že první elektrický Rolls-Royce je propadák, ne hit. Prodeje i ceny dál padají, slevy jdou do milionů
před 7 hodinami
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.09. 19:34 - Spectral
- IT poradna 12.09. 18:34 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.09. 18:19 - jerry
- Policejní kontroly a měření 12.09. 18:17 - řidičBOB
- SUV / Terénní vůz se sv. výškou 200mm+ k prodeji 12.09. 09:27 - Snowman000
- Politický koutek 12.08. 12:18 - Brus
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
