Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autopilot Tesly propadl v testu asistenčních systémů Euro NCAP, horší jsou jen dva vozy
2.10.2020 | Petr Prokopec
Klíčová technologie americké automobilky v testu neobstála, není to ale proto, že by zvládala podstatně méně, než konkurence. Problém je hlavně její název a nedržení řidiče ve střehu.
Na systémy autonomního řízení je dnes kladen stále větší důraz. Je to bráno jako cesta k bezpečnějším silnicím, což je na první pohled logické - počítače netrpí únavou nebo emocemi a jako takové prakticky nechybují. Nicméně přínosem mohou být pouze za předpokladu, že fungují přesně tak, jak mají. To dle organizace Euro NCAP není problém u Audi Q8, BMW řady 3 a Mercedesu GLE, jejichž asistenční systémy schopné částečně nahradit řidič byly ohodnoceny velmi dobře. Tedy nejlepší známkou ze čtyř možných.
Celkově se ale testu zúčastnilo deset různých vozů, kromě již zmíněných také Ford Kuga, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Volkswagen Passat a Volvo V60. A také Tesla Model 3, o které dnes bude řeč především. Pro americkou automobilku je totiž systém Autopilot jedním z pilířů jejího úspěchu, zároveň jde ale také o jeden z důvodů, proč na ní dopadá spousta kritiky. Název systému totiž slibuje až příliš, což ostatně uznali i sami testovací komisaři Euro NCAP.
„Propagační materiály naznačují automatizaci tam, kde uživatelská příručka jasně zmiňuje limity systému, což může vést ke zmatení. Podávané informace jsou sice jasné, ale Model 3 nemá head-up displej, aby je nabídl přímo v zorném poli řidiče. A přestože je Tesla vybavena vnitřní kamerou, ta není užívána k monitorování řidiče, jehož zapojení je sledováno jen skrze odezvu na volant. Systém navíc odmítá zásahy řidiče a poté se vypne zcela, což omezuje kooperativní jízdu.“
Pokud odhlédneme od názvu a budeme se zabývat pouze efektivitou samotné technologie, mnoho prostoru pro kritiku nezbývá, funguje podobně jako většina ostatních. Autopilot sice nereagoval na dočasné značky upravující rychlost, ty zafixované ale již zaregistroval. Jakmile ale již zaregistroval stojící či pohybující se vůz, dokázal zpomalit či rovnou zcela zastavit. Stejně tak neměl problémy ani s jeho objetím, kromě rovných úseků silnice pak navíc zvládl i ty zakroucené.
Samotná technologie tedy není problémem, alespoň v kontrolovaném prostředí jistě ne. Že na reálných silnicích tomu může být jinak, víme delší dobu. Euro NCAP nicméně jako stěžejní problém vidí onen zavádějící název a nedostatečnou kontrolu zapojení řidiče. „Díky tomu motoristé věří, že si koupili vůz, jenž se sám řídí. To je ale nebezpečná mýlka, s jejíž pomocí je předávána velká kontrola vozu, který ale není schopen řešit všechny situace.“
Autopilot byl tedy nakonec ohodnocen nikoliv jako velmi dobrý či alespoň dobrý, ovšem pouze jako uspokojující a horší, tedy úplně nejhorší hodnocení získaly už jen Renault a Peugeot. Stejný verdikt jako u Tesly pak padl v případě Volva, Volkswagenu a Nissanu.

Tesla z testu 10 aut vybavených aktivními asistenčními systémy nevyšla zrovna jako vítěz. Grafika: Euro NCAP@YouTube



Samotné fungování Autopilotu není dle Euro NCAP ten problém. Potíž je název technologie a hlavně jako nevyžadování přiměřené kontroly řidiče. Grafika: Euro NCAP
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Do tohoto Audi někdo nasypal 1,4 milionu Kč, teď ho prodává jen za 96 tisíc korun
před 4 hodinami
Rusové už si postavili vlastní náhradu za Tatru 815, firmy dostanou první kusy zadarmo
včera
Víc a víc řidičů elektromobilů se vyhýbá ježdění s nimi na dovolenou. Buď nejedou vůbec, nebo si půjčí jiné auto
včera
Mercedes vyvinul elektromotor s extrémním poměrem výkonu a hmotnosti. Řeší tím ale problém, který neexistuje
včera
Toyota ukázala Corollu pro Evropu v novém. Jedinou viditelnou novinkou asi zkouší zastřít snížení výkonu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
