Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autor stylových sporťáků stvořil stejně stylový kombík s motorem V12, za patřičnou sumu vám ho postaví i s manuálem
14.8.2025 | Petr Prokopec
Pokud vám nikdy nepřišlo na mysl, jaké by to asi bylo krotit den co den praktické auto s dvanáctiválcem a ručním řazením, jste na špatném webu. S tímto strojem to můžete zažít díky autorovi řady Aston Martinů a Jaguarů, který zjevně ani na stará kolena nezpomaluje.
Britský designér Ian Callum před pár dny oslavil jednasedmdesáté narozeniny. Většina lidí by nejspíš na jeho místě sáhla po sklence šampaňského, aby si následně bez dalšího sebevětšího vzrušení užívala zasloužený důchod. Jenže absolvent Královské umělecké akademie v Londýně naopak šlape na plyn jako nikdy dřív. Poté, co na rozdíl od britské automobilky skutečně dostal na silnici Jaguar C-X75, představil svou další kreaci, a sice stylové kombi postavené na základech Astonu Martin Vanquish první generace.
Callum se tedy zjevně rozhodl vracet k vozům, které dříve navrhl, a posouvat jejich možnosti do míst, o kterých možná svého času snil, ale svázán limity práce pro automobilky je nemohl dotáhnout do konce. Vanquish sice registrační značky na rozdíl od C-X75 dostal, ovšem k mání bylo pouze kupé a později i kabriolet. Toho tento designér litoval, pročež o pouhé tři roky později jako svůj první samostatný model u Jaguaru navrhnul X-Type Kombi. Navzdory své praktičnosti i tomu, že působil mnohem moderněji než zastarale působící sedan, však tento model nezabodoval celkově a značce přivodil spíš problémy.
Na opakování podobného fiaska ale můžeme u Astonu Martin Vanquish Shooting Brake rovnou zapomenout. Callum kreaci prozatím skutečně pouze navrhl a dodává, že jej na míru postaví komukoli, kdo bude ochoten zaplatit požadovanou sumu. Její výše nebyla zveřejněna, o drobné ale rozhodně nepůjde. Změny totiž nejsou spojené pouze s karoserií, místo toho je v plánu modernizace celého vozu od podvozku přes motorový prostor až po kabinu.
Pod kapotou britský designér počítá s šestilitrovým atmosférickým dvanáctiválcem, který by se dočkal nových hřídelí, karbonového boxu sání či modifikované kontrolní jednotky. To by mělo původní 527koňové stádo rozšířit o dalších 60 kobyl. Z dnešního úhlu pohledu se tak sice nejedná o žádný dechberoucí výkon, ovšem původní Vanquish S zvládal stovku za 4,2 sekundy. Shooting Brake by tak navzdory „batohu na zádech“ mohl zamířit pod čtyři vteřiny. První návrh pracuje s automatickou převodovkou, ale protože Vanquish se dělal i s manuálem, můžete si nechal od Calluma postavit i kombík s motorem V12 a ručním řazením, je to znovu jen otázka peněz.
O hmotnosti se Callum nezmiňuje, dá se však předpokládat, že u stylového kombíku použije jako základní stavební materiál karbon, načež by se mohl dostat pod původních 1 875 kg. Či možná ještě níž, neboť vůz se dočkal rovněž karbon-keramických brzd. Souběžně s tím došlo na rozšíření rozchodu kol, lepší ovladatelnost pak dále umocňují silnější stabilizátory a moderní tlumiče Bilstein. Ty ale mají umožnit i komfortní nastavení korespondující s karoserií.
Co se designu týče, Callum úřadoval hlavně na exteriéru, a to nejen zvednutím zádě. Nová je i čelní maska a nárazník, kde došlo na rozšíření spodního ventilačního otvoru. Boční kapsy pak slouží jen k chlazení brzd, původní mlhovky dostaly padáka. To bylo umožněno instalací moderních diodových světel, které byly zasazeny do klenutějších blatníků. Jiná je i kapota motoru, stejně jako střecha, jejíž značná část je prosklená. Zmínit lze i nová kola a difuzor.
Máme zde tedy opravdu razantní překopávku. Navíc se dá předpokládat, že u dárcovského vozu dojde na jeho odstrojení, opískování, vyvaření a podobně. Cena tedy rozhodně půjde do desítek milionů korun. Nicméně si kupujete auto osazené atmosférickým dvanáctiválcem, navíc takové, jaké rozhodně neuvidíte na každém rohu. Není to možná sice takové lákadlo jako C-X75, pár zájemců by však Callum uchvátit mohl.





Původní Aston Martin Vanquish se dočkal překopání na stylový kombík. Za tím stojí jeho někdejší autor. Foto: Callum Designs, tiskové materiály
Zdroj: Callum Designs
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejčtenější články
Zákazník popsal, jak složité bylo dostat z Tesly po 8 letech zpátky milionovou zálohu na dodnes nevyráběný vůz
2.10.2025
Bentley dokonalo obrat. Vrací se zpátky k čistě spalovací technice a s ní i ke slavnému jménu
2.10.2025
Neobvyklou vývozní Škodu 130 L v dodnes krásném originálním stavu nikdo nechce, prodávající musel s cenou dolů
2.10.2025
Nissan v krizi prodává, co může. Zbavuje se dokonce i jednoho z nejúspěšnějších fotbalových klubů, který před 53 roky založil
2.10.2025
Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
2.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
