Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí
2.6.2020 | Petr Prokopec
Autobus jezdící pod zemí zní jako nesmysl, pokud se ale nejedná o stroj, jehož úkolem je bezpečně převážet horníky do dolů. To logicky vyžaduje řadu neobvyklých řešení.
Různých druhů dopravních prostředků je opravdu velké množství, přičemž většina samozřejmě jezdí po silnicích za účelem přepravy osob nebo nákladu. Nicméně kromě toho zde máme také zemědělskou techniku nebo stroje, které slouží v těžkém průmyslu. A právě tímto směrem se dnes vydáme. Pokud čekáte představení dalšího obřího náklaďáku od Běloruských automobilových závodů (neboli BelAZu), musíme vás zklamat.
V Bělorusku ale zůstaneme a stejně tak se nebudeme vzdalovat ani od těžebního průmyslu. V této branži nicméně neodvádí službu pouze vozy, jejichž korby pojmou stovky tun čehokoliv, ale i ty, jež musí dělníky do dolu dopravit. Jejich výrobu má z velké části na starosti značka MTZ neboli Minské traktorové závody. A právě ta nyní přišla s novým autobusem MT-503, se kterým se horníci mohou dostat až rovný kilometr pod zemský povrch.
Novinka nahrazuje dosavadní typ MT-353M2, oproti němuž se v mnoha ohledech liší. Stěžejní změnou je motor, který kromě menšího množství emisí namísto předchozích 60 produkuje až 75 koní. Pohonná jednotka se navíc z pod kabiny přesunula před ni, což umožnilo snížit jak celkovou výšku autobusu, tak i podvozek. Nastupování a vystupování horníků je tedy nově o řád komfortnější i bezpečnější.
Jen u této modifikace Bělorusové nezůstali. S ohledem na přesunutí motoru byla přepracována kabina. Je prostornější i komfortnější. Pracoviště řidiče je tak možné zcela uzavřít, přičemž kromě něj přední lavice pobere ještě jednoho spolujezdce. Na zadní čtyři pryčny pak může usednout až dvacet horníků, v jejich případě je ale komfort snížený absencí dveří a oken na jedné straně.
Dodat můžeme už jen tolik, že autobus osazený vyjma již zmíněného také čtyřstupňovou manuální převodovkou zvládne maximálně tempo 40 km/h. To není na první pohled závratná rychlost, ovšem jízdní dynamika rozhodně pro výrobce nebyla prioritou. I proto došlo kupříkladu k navýšení objemu palivové nádrže z 65 na 90 litrů. Hmotnost busu, jehož délka narostla na 5,76 metru, se přitom díky tomu zvedla na téměř pět tun.
Značka MTZ doufá, že zájem budou mít hlavně ruské těžební společnosti, jejichž potřebám dokáže vyhovět v mnoha ohledech. Kromě autobusu, který dopravuje dělníky do dolu, je k mání také specializovaná ambulance, cisterna s vodou či hasičský speciál. Ve všech případech kromě onoho autobusu jde nicméně o starší typy s motory pod kabinou. I v jejich případě se tedy dá očekávat modernizace.
Bělorusové vyrukovali s novým autobusem, jenž sváží dělníky do dolů hluboko pod zem
Nahrazen jím byl předchozí model s motorem usazeným pod kabinou
Zdroj: ABW
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 6 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 59 minutami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 2 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 3 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 5 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan