Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky

Sliby chyby, tohle rčení si Britové mohou nechat vyrýt na zdi svých kanceláří. Chtěli být těmi posledními, kteří dvanáctiválce udrží při životě, teď s nimi končí mezi prvními. Jejich náhrada je optikou této třídy auta tuctová a nezajímavá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky

10.5.2024 | Petr Prokopec

Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky

/

Foto: Bentley

Sliby chyby, tohle rčení si Britové mohou nechat vyrýt na zdi svých kanceláří. Chtěli být těmi posledními, kteří dvanáctiválce udrží při životě, teď s nimi končí mezi prvními. Jejich náhrada je optikou této třídy auta tuctová a nezajímavá.

Bentley chtělo být vůbec posledním výrobcem dvanáctiválcových motorů na světě, stačilo ale pár let, aby i tuto značku ovládla zelená ideologie. Britové jako takoví ostatně nikdy neměli k této agendě daleko a ještě nedávno chtěli být první významnou zemí Evropy, která na svém území zakáže prodej spalovacích motorů. Že to neklaplo, víme, stejně tak ale neklaply původní záměry Bentley.

To se postupně posunulo až do té polohy, že od roku 2030 chtělo prodávat už jen elektrická auta. Této strategii bylo uzpůsobeno vše, Britové tak spalovací motory postupně začali vyřazovat z nabídky. Jako první se pakoval 6,75litrový osmiválec, který poháněl někdejší vlajkovou loď Mulsanne. A protože šlo o jediný motor, se kterým tato limuzína byla k mání, zmizel z nabídky před třemi lety i celý model. Pak Bentley obrátilo svou pozornost k motoru W12.

O ukončení výroby této jednotky pro běžnou produkci, pokud v souvislosti s touto značkou vůbec něco takovému můžeme napsat, jsme se zmiňovali nejednou. Nyní ovšem Britové přišli s absolutním finále, tedy s jakousi rozlučkovou třešinkou na dortu. Představen byl model Batur ve verzi Convertible, která navazuje na předchozí kupé. To vzniklo v pouhých 18 kusech, přičemž všechny měly svého majitele ještě před premiérou, i když cena startovala na 1,65 milionech britských liber (47,8 milionu Kč).

Jedním z klíčových důvodů takového zájmu byl pochopitelně motor. Automobilka totiž šestilitrový dvanáctiválec naladila na 750 koní a 1 000 Nm, čímž se Batur stal nejvýkonnějším vozem v její historii. Kabriolet v tomto dorovnává hru, cena se ale posunula ještě výš, až na víc než 2 miliony GBP (skoro 58 milionů Kč). Ovšem ani tak nepředpokládáme, že by vzácnější verze (vznikne dokonce jen 16 kusů) ještě byla k mání.

Batur Convertible je založen na Bentley Continental GTC, přičemž vzhledově navazuje na zmiňované kupé. Oproti němu ovšem novinka dostala přepracovanou záď, které dominuje integrovaný kachní ocas a tzv. airbridge za sedadly. Britové tímto prvkem skládají poctu kabrioletům minulosti, zároveň pak stvořili jakýsi polouzavřený dodatečný zavazadelník. Na rozdíl od předchozí limitované edice Bacalar novinka dostala i plátěnou stahovací střechu.

Každý exemplář bude vyroben dle požadavků majitele, kteří si mohou dopřát i dekory z pravého zlata. Barvám karoserie se pak meze vůbec nekladou, čím exkluzivnější a unikátnější odstín to však bude, tím výše naroste koncový účet. Protože se ale skutečně jedná o dvanáctiválcové finále, zájemci se nejspíš naposledy rádi plácnou přes kapsu. Už jen proto, že nastupující éra jim tak moc tep zvedat nebude.

Bentley již oznámilo, že budoucím vrcholným ústrojím se stane Utra Performance Hybrid. Jeho základem bude benzinový osmiválec, který doplní zatím nespecifikovaný elektromotor a baterie. Soustava by měla nabídnout stejný maximální výkon, jaký má na kontě Batur, s ohledem na limity akumulátoru ale pochopitelně se stovkami koní nebude možné počítat neustále. Vyšší hmotnost se ale konstantou stane.

Hybridní jednotka má dle metodiky WLTP zajistit dojezd alespoň 80 kilometrů čistě na elektřinu, i proto Britové nové ústrojí popisují jako své nejefektivnější. Že tomu tak ale bude především v laboratořích, asi nemusíme dodávat. A i kdyby o čtyři válce menší motor skutečně zajistil nějaké reálné zlepšení, příchod dodatečných několika set kilogramů vše bude negovat. Stejně jako dojde k výraznému zdražení, ani jedno zákazníci neoceňují, takový pohon nesahá ušlechtilému W12 ani po kotníky.

Zejména proto Britové původní elektrické plány už odpískali a přišli s novými. Tipujeme však, že ani na jejich naplnění nedojde. Ostatně již z dosavadních registrací bylo patrné, že prim hrály hlavně verze W12 a hybridy stály v pozadí. Po ryze bateriovém ústrojí se pak neptal skoro nikdo.


Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 1 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 01Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 2 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 02Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 3 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 03Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 4 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 04Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 5 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 05Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 6 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 06Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 7 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 07Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 8 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 08Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 9 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 09Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 10 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 10Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 11 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 11Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 12 - Bentley Batur Convertible 2024 prvni sada 12
Batur Convertible je definitivní rozlučkou s dvanáctiválcovým ústrojím, novým vrcholem nabídky bude... Foto: Bentley

Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 13 - Bentley V8 PHEV 2024 novy 01Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 14 - Bentley V8 PHEV 2024 novy 02Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 15 - Bentley V8 PHEV 2024 novy 03Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 16 - Bentley V8 PHEV 2024 novy 04Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 17 - Bentley V8 PHEV 2024 novy 05Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky - 18 - Bentley V8 PHEV 2024 novy 06
...hybridní osmiválec. Kolik zákazníků po něm asi toužilo? Foto: Bentley

Zdroj: Bentley

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše