Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bentley odhalilo své poslední auto s legendárním motorem W12, jeho náhrada mu nesahá ani po kotníky
10.5.2024 | Petr Prokopec
Sliby chyby, tohle rčení si Britové mohou nechat vyrýt na zdi svých kanceláří. Chtěli být těmi posledními, kteří dvanáctiválce udrží při životě, teď s nimi končí mezi prvními. Jejich náhrada je optikou této třídy auta tuctová a nezajímavá.
Bentley chtělo být vůbec posledním výrobcem dvanáctiválcových motorů na světě, stačilo ale pár let, aby i tuto značku ovládla zelená ideologie. Britové jako takoví ostatně nikdy neměli k této agendě daleko a ještě nedávno chtěli být první významnou zemí Evropy, která na svém území zakáže prodej spalovacích motorů. Že to neklaplo, víme, stejně tak ale neklaply původní záměry Bentley.
To se postupně posunulo až do té polohy, že od roku 2030 chtělo prodávat už jen elektrická auta. Této strategii bylo uzpůsobeno vše, Britové tak spalovací motory postupně začali vyřazovat z nabídky. Jako první se pakoval 6,75litrový osmiválec, který poháněl někdejší vlajkovou loď Mulsanne. A protože šlo o jediný motor, se kterým tato limuzína byla k mání, zmizel z nabídky před třemi lety i celý model. Pak Bentley obrátilo svou pozornost k motoru W12.
O ukončení výroby této jednotky pro běžnou produkci, pokud v souvislosti s touto značkou vůbec něco takovému můžeme napsat, jsme se zmiňovali nejednou. Nyní ovšem Britové přišli s absolutním finále, tedy s jakousi rozlučkovou třešinkou na dortu. Představen byl model Batur ve verzi Convertible, která navazuje na předchozí kupé. To vzniklo v pouhých 18 kusech, přičemž všechny měly svého majitele ještě před premiérou, i když cena startovala na 1,65 milionech britských liber (47,8 milionu Kč).
Jedním z klíčových důvodů takového zájmu byl pochopitelně motor. Automobilka totiž šestilitrový dvanáctiválec naladila na 750 koní a 1 000 Nm, čímž se Batur stal nejvýkonnějším vozem v její historii. Kabriolet v tomto dorovnává hru, cena se ale posunula ještě výš, až na víc než 2 miliony GBP (skoro 58 milionů Kč). Ovšem ani tak nepředpokládáme, že by vzácnější verze (vznikne dokonce jen 16 kusů) ještě byla k mání.
Batur Convertible je založen na Bentley Continental GTC, přičemž vzhledově navazuje na zmiňované kupé. Oproti němu ovšem novinka dostala přepracovanou záď, které dominuje integrovaný kachní ocas a tzv. airbridge za sedadly. Britové tímto prvkem skládají poctu kabrioletům minulosti, zároveň pak stvořili jakýsi polouzavřený dodatečný zavazadelník. Na rozdíl od předchozí limitované edice Bacalar novinka dostala i plátěnou stahovací střechu.
Každý exemplář bude vyroben dle požadavků majitele, kteří si mohou dopřát i dekory z pravého zlata. Barvám karoserie se pak meze vůbec nekladou, čím exkluzivnější a unikátnější odstín to však bude, tím výše naroste koncový účet. Protože se ale skutečně jedná o dvanáctiválcové finále, zájemci se nejspíš naposledy rádi plácnou přes kapsu. Už jen proto, že nastupující éra jim tak moc tep zvedat nebude.
Bentley již oznámilo, že budoucím vrcholným ústrojím se stane Utra Performance Hybrid. Jeho základem bude benzinový osmiválec, který doplní zatím nespecifikovaný elektromotor a baterie. Soustava by měla nabídnout stejný maximální výkon, jaký má na kontě Batur, s ohledem na limity akumulátoru ale pochopitelně se stovkami koní nebude možné počítat neustále. Vyšší hmotnost se ale konstantou stane.
Hybridní jednotka má dle metodiky WLTP zajistit dojezd alespoň 80 kilometrů čistě na elektřinu, i proto Britové nové ústrojí popisují jako své nejefektivnější. Že tomu tak ale bude především v laboratořích, asi nemusíme dodávat. A i kdyby o čtyři válce menší motor skutečně zajistil nějaké reálné zlepšení, příchod dodatečných několika set kilogramů vše bude negovat. Stejně jako dojde k výraznému zdražení, ani jedno zákazníci neoceňují, takový pohon nesahá ušlechtilému W12 ani po kotníky.
Zejména proto Britové původní elektrické plány už odpískali a přišli s novými. Tipujeme však, že ani na jejich naplnění nedojde. Ostatně již z dosavadních registrací bylo patrné, že prim hrály hlavně verze W12 a hybridy stály v pozadí. Po ryze bateriovém ústrojí se pak neptal skoro nikdo.
Batur Convertible je definitivní rozlučkou s dvanáctiválcovým ústrojím, novým vrcholem nabídky bude... Foto: Bentley
...hybridní osmiválec. Kolik zákazníků po něm asi toužilo? Foto: Bentley
Zdroj: Bentley
Bleskovky
- Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
před 7 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024
Nejčtenější články
- Další čínský konkurent Octavie se prodává v Evropě o statisíce levněji než Škoda, k dispozici je i plynová verze
21.4.2024 - Smázněte Teslu a nemáte skoro nic. Vývoj prodejů elektromobilů v USA ukazuje, jaká „one car show” to je
21.4.2024 - Nejlevnější moderní Audi stojí ojeté stejně jako srovnatelná Fabia, přitom je to lepší auto, které vydrží
21.4.2024 - Manažer Fiatu neprozřetelně přiznal, co jediné vede zákazníky k přechodu od spalovacích aut k elektromobilům
22.4.2024 - Našel se dokonalý stroj času, v dodnes novém VW z roku 1992 zbývá ještě asi 555 tisíc km života
22.4.2024
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 05.20. 16:02 - Předseda
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 14:37 - Vrooom
- Onboard videa 05.20. 12:43 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.20. 11:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB