Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou

Tomu se říká comeback. V době, kdy prodeje téměř všech aut o desítky procent klesají, si dekádu starý, ani před 10 léty pořádně nechtěný vůz klestí cestu ke štěstí. Na největším trhu Evropy roste o 72 procent, u nás o 102 a i napříč kontinentem je hodně nahoře.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou

13.5.2022 | Petr Miler

Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou

/

Foto: Mitsubishi

Tomu se říká comeback. V době, kdy prodeje téměř všech aut o desítky procent klesají, si dekádu starý, ani před 10 léty pořádně nechtěný vůz klestí cestu ke štěstí. Na největším trhu Evropy roste o 72 procent, u nás o 102 a i napříč kontinentem je hodně nahoře.

Neprožíváme zrovna nejlepší chvíle našich životů, to nemá smysl zastírat. Inflace atakuje metu 15 % a dramaticky dál rostoucí ceny energií i materiálů neslibují ani do budoucna nic dobrého - máme-li vyjmenovat pár nepříjemností. Tento stav primárně způsobila pandemie koronaviru a reakce lidstva na ni, následně nepomohlo ani vypuknutí konfliktu na Ukrajině. Nebylo by ale správné spatřovat příčiny jen zde.

Své k tomu řekli i politici, zejména pak Evropská unie, která se v momentě ekonomických těžkostí rozhodla naplno rozvinout své „zelené ideály”. Opakovaně jsme to kritizovali jako naprosto pošetilé, neboť toto je moment, kdy je třeba naopak od regulací upustit, nechat ekonomiky se co nejpružněji vyrovnat se nastalými šoky a poté možná přemýšlet o utahování šroubů. EU (a nejen ona) ale byla k těmto připomínkám hluchá a myslela si, že naopak přitažením šroubů v mnoha odvětvích lidské činnosti něčemu pomůže. Nestalo se.

My se budeme držet aut, kde se skutečně hlavně EU postarala - a ještě více hodlá postarat - o likvidaci menších a dostupných vozů. Její současný tlak na minimalizaci emisí CO2 (tj. hlavně elektrifikaci) i minimalizaci všech ostatních emisí (tj. hlavně antiemisní systémy spalovacích aut) vede výrobce do slepé uličky, kdy si mohou vybrat, zda budou ve třídě menších vozů vyrábět buď drahé spalovací auto nebo ještě dražší elektrické. Není divu, že si většina výrobců vybírá třetí cestu - nevyrábět nic a raději levná auta opouští.

Připomeňme, že například Škoda Fabia dnes startuje na 340 tisících Kč a nic levnějšího od škodovky nedostanete. Octavia III v roce 2013 začínala na 335 tisících a byla druhým nejdražším modelem značky. Tomu se říká změna.

Tento vývoj způsobuje, že si spousta lidí prostě nemá co koupit, však prodeje aut klesaly už před pandemií. Nyní jsou extrémně nízko také kvůli nedostačující výrobě, ale nedělejme si iluze, že se v dohledné dobře vrátí tam, kde byly - část kupujících byla z trhu vyloučena bez ohledu na to, zda nová auta jsou a nebo nejsou. A někteří hledají útočiště tam, kde by je snad dříve ani nenapadlo.

Jedním z nejprodávanějších aut Evropy je tak dnes už mnoho měsíců v řadě Dacia Sandero. To se nikdy dříve nestalo a nyní se to děje jistě hlavně kvůli tomu, že jde o jedno z posledních nových levných aut vůbec. Sandero je ale novinka a dá se to vysvětlovat lecjak, je tu ale ještě jeden vůz, který ukazuje, jak se část kupujících zoufale uchyluje k modelům, o nichž by dříve ani neuvažovala.

Když jsme s kolegou procházeli prodeje aut v Německu, náhodou jsme si všimli zájmu o Mitsubishi Space Star, jinde (a dříve i zde) Mirage. To je pozoruhodné malé auto, které po léta platilo za nejlevnější v USA a jedno z nejlevnějších v Evropě. Přesto nikdy velký úspěch neslavilo, protože bylo tak zoufale primitivní a neatraktivní, že jste jej prostě nemohli chtít kvůli čemukoli jinému než ceně. Přesto si tento vůz letos našel jen v Německu, jen za první čtyři měsíce roku 5 353 kupců, je 35. nejžádanějším modelem v zemi a meziročně roste - podržte se - o 73 %.

Pro srovnání - zmiňovaná Škoda Octavia je tak v háji s dodávkami, že se nedostala ani do první padesátky. Padá Golf, Tiguan, Passat, Corsa, A6, třída E, řada 5... Spousta hvězd německého trhu je o desítky procent dole a vedle nich najede už 10 let vyráběné auto a se 73% růstem se s prodeji dere na úroveň Škod Fabia a Karoq. To je skoro nepochopitelné, působí to jako mirage (anglicky fata morgana, přízrak), ale je to prodejní (space) star.

Opravdu nejde o žádnou novinku, ale pořád to samé auto z roku 2012, které sice dostalo dostalo pár faceliftů, ale ten poslední přišel před třemi léty. Po něm vypadá přece jen lépe, podstata se ale nezměnila - byla to po léta jen hvězda automobilové nudy. Nezájem o ni byl tak velký, že se jej v roce 2013 prodalo v celé Evropě 13 978 kusů. Jen letošní odbyt v Německu za 4 měsíce je skoro na polovině tohoto čísla a zájem o Space Star roste prakticky všude. I u nás je meziročně o 102 % nahoře a v celé Evropě roste za první kvartál o 48 %. Je to zmrtvýchvstání, něco jako kdyby Karel Gott vyhrál i příštího Slavíka (no...).

Ale vážně. Je to na jednu stranu absurdní, na tu druhou to ale prostě dává smysl. Space Star stojí v Česku 271 760 Kč a byť to opravdu není nic světoborného, dostanete nové auto nikoli levné značky s motorem 1,2 bez turba o 71 koních. Co víc člověk pro ježdění po městě a okolí potřebuje? Docela tedy chápeme, že vzhledem ke komplikované dnešní realitě a situaci na trhu je o tento vůz zájem, možná by si zasloužil i více propagace, však spousta lidí ani nebude vědět, že je vůbec ještě v prodeji.

Co nechápeme, je, že EU po zřetelně devastujících následcích svých posledních kroků trvá na svém. Úspěch Space Staru budiž budíčkem a názornou ukázkou, jak „kupředu” nás některé její kroky posouvají. Není čas přestat plánovat neplánovatelné?


Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 1 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 01Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 2 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 02Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 3 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 03Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 4 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 04Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 5 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 05Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 6 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 06Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 7 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 07Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 8 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 08Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 9 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 09Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 10 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 10Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 11 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 11Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou - 12 - Mitsubishi Space Star 2020 facelift 12
Když Space Star v roce 2012 přišel na trh, neštěkl po něm léta ani pes. Teď je hvězdou prodeje, kam se podíváte. A prodává se násobně lépe než před devíti léty. Je to totiž jedno z posledních nových malých aut za malé peníze, většinu ostatních kroky EU vytlačily z trhu. Foto: Mitsubishi

Zdroje: KBA, SDA, JATO Dynamics, Mitsubishi

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.