Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bláznivý král bláznivé doby: Prodeje už zapomenutého, levného auta vyráběného 10 let masivně rostou
13.5.2022 | Petr Miler
Tomu se říká comeback. V době, kdy prodeje téměř všech aut o desítky procent klesají, si dekádu starý, ani před 10 léty pořádně nechtěný vůz klestí cestu ke štěstí. Na největším trhu Evropy roste o 72 procent, u nás o 102 a i napříč kontinentem je hodně nahoře.
Neprožíváme zrovna nejlepší chvíle našich životů, to nemá smysl zastírat. Inflace atakuje metu 15 % a dramaticky dál rostoucí ceny energií i materiálů neslibují ani do budoucna nic dobrého - máme-li vyjmenovat pár nepříjemností. Tento stav primárně způsobila pandemie koronaviru a reakce lidstva na ni, následně nepomohlo ani vypuknutí konfliktu na Ukrajině. Nebylo by ale správné spatřovat příčiny jen zde.
Své k tomu řekli i politici, zejména pak Evropská unie, která se v momentě ekonomických těžkostí rozhodla naplno rozvinout své „zelené ideály”. Opakovaně jsme to kritizovali jako naprosto pošetilé, neboť toto je moment, kdy je třeba naopak od regulací upustit, nechat ekonomiky se co nejpružněji vyrovnat se nastalými šoky a poté možná přemýšlet o utahování šroubů. EU (a nejen ona) ale byla k těmto připomínkám hluchá a myslela si, že naopak přitažením šroubů v mnoha odvětvích lidské činnosti něčemu pomůže. Nestalo se.
My se budeme držet aut, kde se skutečně hlavně EU postarala - a ještě více hodlá postarat - o likvidaci menších a dostupných vozů. Její současný tlak na minimalizaci emisí CO2 (tj. hlavně elektrifikaci) i minimalizaci všech ostatních emisí (tj. hlavně antiemisní systémy spalovacích aut) vede výrobce do slepé uličky, kdy si mohou vybrat, zda budou ve třídě menších vozů vyrábět buď drahé spalovací auto nebo ještě dražší elektrické. Není divu, že si většina výrobců vybírá třetí cestu - nevyrábět nic a raději levná auta opouští.
Připomeňme, že například Škoda Fabia dnes startuje na 340 tisících Kč a nic levnějšího od škodovky nedostanete. Octavia III v roce 2013 začínala na 335 tisících a byla druhým nejdražším modelem značky. Tomu se říká změna.
Tento vývoj způsobuje, že si spousta lidí prostě nemá co koupit, však prodeje aut klesaly už před pandemií. Nyní jsou extrémně nízko také kvůli nedostačující výrobě, ale nedělejme si iluze, že se v dohledné dobře vrátí tam, kde byly - část kupujících byla z trhu vyloučena bez ohledu na to, zda nová auta jsou a nebo nejsou. A někteří hledají útočiště tam, kde by je snad dříve ani nenapadlo.
Jedním z nejprodávanějších aut Evropy je tak dnes už mnoho měsíců v řadě Dacia Sandero. To se nikdy dříve nestalo a nyní se to děje jistě hlavně kvůli tomu, že jde o jedno z posledních nových levných aut vůbec. Sandero je ale novinka a dá se to vysvětlovat lecjak, je tu ale ještě jeden vůz, který ukazuje, jak se část kupujících zoufale uchyluje k modelům, o nichž by dříve ani neuvažovala.
Když jsme s kolegou procházeli prodeje aut v Německu, náhodou jsme si všimli zájmu o Mitsubishi Space Star, jinde (a dříve i zde) Mirage. To je pozoruhodné malé auto, které po léta platilo za nejlevnější v USA a jedno z nejlevnějších v Evropě. Přesto nikdy velký úspěch neslavilo, protože bylo tak zoufale primitivní a neatraktivní, že jste jej prostě nemohli chtít kvůli čemukoli jinému než ceně. Přesto si tento vůz letos našel jen v Německu, jen za první čtyři měsíce roku 5 353 kupců, je 35. nejžádanějším modelem v zemi a meziročně roste - podržte se - o 73 %.
Pro srovnání - zmiňovaná Škoda Octavia je tak v háji s dodávkami, že se nedostala ani do první padesátky. Padá Golf, Tiguan, Passat, Corsa, A6, třída E, řada 5... Spousta hvězd německého trhu je o desítky procent dole a vedle nich najede už 10 let vyráběné auto a se 73% růstem se s prodeji dere na úroveň Škod Fabia a Karoq. To je skoro nepochopitelné, působí to jako mirage (anglicky fata morgana, přízrak), ale je to prodejní (space) star.
Opravdu nejde o žádnou novinku, ale pořád to samé auto z roku 2012, které sice dostalo dostalo pár faceliftů, ale ten poslední přišel před třemi léty. Po něm vypadá přece jen lépe, podstata se ale nezměnila - byla to po léta jen hvězda automobilové nudy. Nezájem o ni byl tak velký, že se jej v roce 2013 prodalo v celé Evropě 13 978 kusů. Jen letošní odbyt v Německu za 4 měsíce je skoro na polovině tohoto čísla a zájem o Space Star roste prakticky všude. I u nás je meziročně o 102 % nahoře a v celé Evropě roste za první kvartál o 48 %. Je to zmrtvýchvstání, něco jako kdyby Karel Gott vyhrál i příštího Slavíka (no...).
Ale vážně. Je to na jednu stranu absurdní, na tu druhou to ale prostě dává smysl. Space Star stojí v Česku 271 760 Kč a byť to opravdu není nic světoborného, dostanete nové auto nikoli levné značky s motorem 1,2 bez turba o 71 koních. Co víc člověk pro ježdění po městě a okolí potřebuje? Docela tedy chápeme, že vzhledem ke komplikované dnešní realitě a situaci na trhu je o tento vůz zájem, možná by si zasloužil i více propagace, však spousta lidí ani nebude vědět, že je vůbec ještě v prodeji.
Co nechápeme, je, že EU po zřetelně devastujících následcích svých posledních kroků trvá na svém. Úspěch Space Staru budiž budíčkem a názornou ukázkou, jak „kupředu” nás některé její kroky posouvají. Není čas přestat plánovat neplánovatelné?












Když Space Star v roce 2012 přišel na trh, neštěkl po něm léta ani pes. Teď je hvězdou prodeje, kam se podíváte. A prodává se násobně lépe než před devíti léty. Je to totiž jedno z posledních nových malých aut za malé peníze, většinu ostatních kroky EU vytlačily z trhu. Foto: Mitsubishi
Zdroje: KBA, SDA, JATO Dynamics, Mitsubishi
Bleskovky
Vedoucí muž šampionátu F1 při závodu historiků naboural nedocenitelnou formuli Nikiho Laudy
dnesAuto létající v běžném provozu rychlostmi okolo 270 km/h nemusí stát miliony, jedno takové se ukázalo v akci
12.5.2022Je čas zahájit odpočítávání, doba nových Škod za 2 miliony Kč je už jen 6 688 korun daleko
11.5.2022
Nejnovější články
Němci vybírali nejlepší dostupné SUV pro 7, Škodu Kodiaq postavili proti jejím největším soupeřům
před 4 hodinamiNové SUV zkouší oslnit neobvyklým pojetím interiéru, svou zvláštnost nedává na první pohled znát
před 6 hodinamiKonec neomezené rychlosti v Německu se nečekaně přiblížil, i když je vládní koalice proti
před 7 hodinamiLevné, až 544koňové čínské auto míří do Evropy, na svůj výkon stojí neuvěřitelně málo
před 9 hodinamiHra se otočila. Úřady teď samy žádají soud, aby dovolil odplout zadržované ruské jachtě za 8 miliard
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva - Autokamery Mio jsou oficiálně nejprodávanější značkou v ČR!
tisková zpráva - Seat Service nabízí cestu k zážitkům bez starostí
tisková zpráva