Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2
21.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) U BMW už je skoro tradicí, že na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přiveze koncept uklánějící se jeho vlastní historii. Letošek není výjimkou.
Ačkoli máme ve zvyku si BMW spojovat hlavně se špičkovými, atmosféricky plněnými motory lačnícími po otáčkám, tato automobilka se stala jednou z vůbec prvních, která takové pohonné jednotky v Evropě přestala nabízet. Nepochybujme o tom, že tak činí ve snaze dostát především své „modernější image” značky toužící po co nejnižší papírové spotřebě všech modelů od řady 1 po M6, faktem ale je, že ani turba BMW nejsou úplně cizí.
Přesně před 50 léty totiž Mnichov přišel s modelem 2002 turbo, který byl vůbec prvním sériově vyráběným evropským automobilem s přeplňovaným motorem. Měl své limity, nakonec hlavně ve spotřebě paliva, a tak je brzy zabila tehdejší ropná krize podobně jako později ukončila éru neomezené rychlosti na místních silnicích. Přesto se tento vůz zapsal do historie a dnes je legendou svého druhu, nakonec i proto, že byl tím nejlepším z řady 02, která začala moderní historii BMW.
Pro to všechno, nepochybně ale hlavně kvůli reminiscenci průkopnictví v přeplňování, se automobilka rozhodla letos na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přivézt vůz, který 2002 turbo připomíná. V případě jména nečekejte mnoho kreativity, jako kdykoli dříve (a nakonec i loni) je to prostě 2002 turbo Hommage, tedy Pocta s velkým P původnímu stroji.
Vznikla na základech dnešní sériové M2 a podle všeho používá tutéž techniku. BMW v toto směru není konkrétní, zejména proto, že o techniku tu vlastně nejde. Jedná se o designovou poctu, jak se ostatně na přehlídce elegance očekává, sami ovšem zvažte, jestli tu o nějaké eleganci může být řeč.
Neříkáme, že nemůže, ale stejně jako v případě většiny podobných retro-děl bylo jistě i u 2002 turbo Hommage obtížné najít vhodnou hranici mezi opakováním starých nápadů a doplňováním nových. BMW na to šlo takto: vzalo zmíněnou M2, zkrátilo ji přední i zadní převis, ale ponechalo původní linii střechy (ač podvozek a tedy i vůz jako takový byl snížen). Výsledkem je poněkud podsaditý vzhled, zejména při pohledu z profilu, ale proč ne, to má své kouzlo i funkční přínos.
Vůz dostal kompletně novou příď se samostatnými světlomety a oddělenými blikači jako 2002 turbo. Nechybí žraločí nos a vlastně úplně nově pojatý nárazník, který auto citelně rozšiřuje. Na něj pak navazují boční partie s výrazně „nafouklými” blatníky i prahy, vidíme 20" kola s karbon-keramickými brzdami a ve srovnání s přídí poněkud fádní záď s čtveřicí koncovek výfuků. A spatřit můžeme také 2002 turbo i jeho novou inkarnaci bok po boku, což mimochodem připomíná, o kolik většími se auta za uplynulých 50 let stala.
Za pozornost stojí ještě jeden detail - karbonová linka táhnoucí se od předních světel až po ta zadní, která karoserii rozděluje na dvě části. A to i na první pohled přehlédnutelným způsobem - spodní část je lakovaná leskle, horní matně. Její součástí je pak i výdech za bočními dveřmi, který.... je nejspíš k ničemu, ale autorům designu přišel zajímavý.
Jak už jsme naznačili, toto je jako vždy před tím pouhá designová pocta jedné z bavorských legend a její atraktivitu musíte posoudit sami. BMW trvá na tom, že „jde o stylistické cvičení, které má oslavovat vůz z minulosti, nejde o vizi toho, co přijde”. Nečekali jsme nic jiného, přidáme ale ještě poznámku designového šéfa značky Adriana van Hooydonk. Ten připomněl, že BMW bylo první sériově vyráběné turbo v Evropě a že bylo předvojem vývoje motorů automobilky. „BMW 2002 Hommage je náš způsob, jak pozvednou číší k oslavě všech těchto úspěchů,” říká. Tak... Na zdraví.


































BMW 2002 Hommage nepokrytě připomíná 50 let od příchodu dnes legendárního modelu 2002 turbo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
před 4 hodinamiBritové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
včeraNěkdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Superbike Aragon - 1. den včera 18:19
- Jonathan Rea po sezóně končí se závoděním včera 13:04
- Místo Bautisty oficiálně 2026 Iker Lecuona včera 10:41
- IRRC pokračovalo ve Schleizu, Červený je těsně před obhájením titulu včera 10:20
- MotoE: Novým lídrem Mattia Casadei včera 10:00
Nejnovější články
Žebříček nejuspokojivějších značek aut v Americe opanovala ta snad nejvíc šikanovaná EU, velká jména utrpěla pád
před 2 hodinamiŠéf Škody přiznal, že firma se bez spalovacích aut neobejde, ceny elektromobilů snižuje uměle na svůj účet
před 3 hodinami„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
před 4 hodinamiAudi odhalilo další novinku, za kterou ho málokdo pochválí. K lacinému a nesmyslnému interiéru přidává ještě podivnější vzhled
před 5 hodinamiPotvrzeno: Porsche hodilo ručník do ringu, humbuk kolem elektromobilů zřetelně neodpovídá realitě
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- jak poznám minerální olej, polosyntetiku, full syntetiku? 08.26. 15:35 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.26. 14:53 - pavproch
- Onboard videa 08.26. 14:10 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.26. 08:10 - Vrooom
- zvuk motoru 1.4 mpi a rachtání v převodovce 08.25. 20:49 - komat
- Policejní kontroly a měření 08.25. 13:36 - delphin
- Chlubítko univerzální 08.25. 08:26 - jerry
- whitelist & blacklist 08.25. 08:01 - jerry