Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2
21.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) U BMW už je skoro tradicí, že na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přiveze koncept uklánějící se jeho vlastní historii. Letošek není výjimkou.
Ačkoli máme ve zvyku si BMW spojovat hlavně se špičkovými, atmosféricky plněnými motory lačnícími po otáčkám, tato automobilka se stala jednou z vůbec prvních, která takové pohonné jednotky v Evropě přestala nabízet. Nepochybujme o tom, že tak činí ve snaze dostát především své „modernější image” značky toužící po co nejnižší papírové spotřebě všech modelů od řady 1 po M6, faktem ale je, že ani turba BMW nejsou úplně cizí.
Přesně před 50 léty totiž Mnichov přišel s modelem 2002 turbo, který byl vůbec prvním sériově vyráběným evropským automobilem s přeplňovaným motorem. Měl své limity, nakonec hlavně ve spotřebě paliva, a tak je brzy zabila tehdejší ropná krize podobně jako později ukončila éru neomezené rychlosti na místních silnicích. Přesto se tento vůz zapsal do historie a dnes je legendou svého druhu, nakonec i proto, že byl tím nejlepším z řady 02, která začala moderní historii BMW.
Pro to všechno, nepochybně ale hlavně kvůli reminiscenci průkopnictví v přeplňování, se automobilka rozhodla letos na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přivézt vůz, který 2002 turbo připomíná. V případě jména nečekejte mnoho kreativity, jako kdykoli dříve (a nakonec i loni) je to prostě 2002 turbo Hommage, tedy Pocta s velkým P původnímu stroji.
Vznikla na základech dnešní sériové M2 a podle všeho používá tutéž techniku. BMW v toto směru není konkrétní, zejména proto, že o techniku tu vlastně nejde. Jedná se o designovou poctu, jak se ostatně na přehlídce elegance očekává, sami ovšem zvažte, jestli tu o nějaké eleganci může být řeč.
Neříkáme, že nemůže, ale stejně jako v případě většiny podobných retro-děl bylo jistě i u 2002 turbo Hommage obtížné najít vhodnou hranici mezi opakováním starých nápadů a doplňováním nových. BMW na to šlo takto: vzalo zmíněnou M2, zkrátilo ji přední i zadní převis, ale ponechalo původní linii střechy (ač podvozek a tedy i vůz jako takový byl snížen). Výsledkem je poněkud podsaditý vzhled, zejména při pohledu z profilu, ale proč ne, to má své kouzlo i funkční přínos.
Vůz dostal kompletně novou příď se samostatnými světlomety a oddělenými blikači jako 2002 turbo. Nechybí žraločí nos a vlastně úplně nově pojatý nárazník, který auto citelně rozšiřuje. Na něj pak navazují boční partie s výrazně „nafouklými” blatníky i prahy, vidíme 20" kola s karbon-keramickými brzdami a ve srovnání s přídí poněkud fádní záď s čtveřicí koncovek výfuků. A spatřit můžeme také 2002 turbo i jeho novou inkarnaci bok po boku, což mimochodem připomíná, o kolik většími se auta za uplynulých 50 let stala.
Za pozornost stojí ještě jeden detail - karbonová linka táhnoucí se od předních světel až po ta zadní, která karoserii rozděluje na dvě části. A to i na první pohled přehlédnutelným způsobem - spodní část je lakovaná leskle, horní matně. Její součástí je pak i výdech za bočními dveřmi, který.... je nejspíš k ničemu, ale autorům designu přišel zajímavý.
Jak už jsme naznačili, toto je jako vždy před tím pouhá designová pocta jedné z bavorských legend a její atraktivitu musíte posoudit sami. BMW trvá na tom, že „jde o stylistické cvičení, které má oslavovat vůz z minulosti, nejde o vizi toho, co přijde”. Nečekali jsme nic jiného, přidáme ale ještě poznámku designového šéfa značky Adriana van Hooydonk. Ten připomněl, že BMW bylo první sériově vyráběné turbo v Evropě a že bylo předvojem vývoje motorů automobilky. „BMW 2002 Hommage je náš způsob, jak pozvednou číší k oslavě všech těchto úspěchů,” říká. Tak... Na zdraví.


































BMW 2002 Hommage nepokrytě připomíná 50 let od příchodu dnes legendárního modelu 2002 turbo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 11 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Xavi Fores je jako tester spokojený 14:27
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 2 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 4 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 5 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 7 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
