Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 2002 Hommage je další poklona historii, vznikla z M2
21.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ video) U BMW už je skoro tradicí, že na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přiveze koncept uklánějící se jeho vlastní historii. Letošek není výjimkou.
Ačkoli máme ve zvyku si BMW spojovat hlavně se špičkovými, atmosféricky plněnými motory lačnícími po otáčkám, tato automobilka se stala jednou z vůbec prvních, která takové pohonné jednotky v Evropě přestala nabízet. Nepochybujme o tom, že tak činí ve snaze dostát především své „modernější image” značky toužící po co nejnižší papírové spotřebě všech modelů od řady 1 po M6, faktem ale je, že ani turba BMW nejsou úplně cizí.
Přesně před 50 léty totiž Mnichov přišel s modelem 2002 turbo, který byl vůbec prvním sériově vyráběným evropským automobilem s přeplňovaným motorem. Měl své limity, nakonec hlavně ve spotřebě paliva, a tak je brzy zabila tehdejší ropná krize podobně jako později ukončila éru neomezené rychlosti na místních silnicích. Přesto se tento vůz zapsal do historie a dnes je legendou svého druhu, nakonec i proto, že byl tím nejlepším z řady 02, která začala moderní historii BMW.
Pro to všechno, nepochybně ale hlavně kvůli reminiscenci průkopnictví v přeplňování, se automobilka rozhodla letos na Concorso d'Eleganza Villa d’Este přivézt vůz, který 2002 turbo připomíná. V případě jména nečekejte mnoho kreativity, jako kdykoli dříve (a nakonec i loni) je to prostě 2002 turbo Hommage, tedy Pocta s velkým P původnímu stroji.
Vznikla na základech dnešní sériové M2 a podle všeho používá tutéž techniku. BMW v toto směru není konkrétní, zejména proto, že o techniku tu vlastně nejde. Jedná se o designovou poctu, jak se ostatně na přehlídce elegance očekává, sami ovšem zvažte, jestli tu o nějaké eleganci může být řeč.
Neříkáme, že nemůže, ale stejně jako v případě většiny podobných retro-děl bylo jistě i u 2002 turbo Hommage obtížné najít vhodnou hranici mezi opakováním starých nápadů a doplňováním nových. BMW na to šlo takto: vzalo zmíněnou M2, zkrátilo ji přední i zadní převis, ale ponechalo původní linii střechy (ač podvozek a tedy i vůz jako takový byl snížen). Výsledkem je poněkud podsaditý vzhled, zejména při pohledu z profilu, ale proč ne, to má své kouzlo i funkční přínos.
Vůz dostal kompletně novou příď se samostatnými světlomety a oddělenými blikači jako 2002 turbo. Nechybí žraločí nos a vlastně úplně nově pojatý nárazník, který auto citelně rozšiřuje. Na něj pak navazují boční partie s výrazně „nafouklými” blatníky i prahy, vidíme 20" kola s karbon-keramickými brzdami a ve srovnání s přídí poněkud fádní záď s čtveřicí koncovek výfuků. A spatřit můžeme také 2002 turbo i jeho novou inkarnaci bok po boku, což mimochodem připomíná, o kolik většími se auta za uplynulých 50 let stala.
Za pozornost stojí ještě jeden detail - karbonová linka táhnoucí se od předních světel až po ta zadní, která karoserii rozděluje na dvě části. A to i na první pohled přehlédnutelným způsobem - spodní část je lakovaná leskle, horní matně. Její součástí je pak i výdech za bočními dveřmi, který.... je nejspíš k ničemu, ale autorům designu přišel zajímavý.
Jak už jsme naznačili, toto je jako vždy před tím pouhá designová pocta jedné z bavorských legend a její atraktivitu musíte posoudit sami. BMW trvá na tom, že „jde o stylistické cvičení, které má oslavovat vůz z minulosti, nejde o vizi toho, co přijde”. Nečekali jsme nic jiného, přidáme ale ještě poznámku designového šéfa značky Adriana van Hooydonk. Ten připomněl, že BMW bylo první sériově vyráběné turbo v Evropě a že bylo předvojem vývoje motorů automobilky. „BMW 2002 Hommage je náš způsob, jak pozvednou číší k oslavě všech těchto úspěchů,” říká. Tak... Na zdraví.


































BMW 2002 Hommage nepokrytě připomíná 50 let od příchodu dnes legendárního modelu 2002 turbo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 9 hodinamiExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejnovější články
První majitel dodnes zachoval nejvíc žádoucí verzi legendárního Ferrari F40 ve stavu nového auta, trhne na tom desítky milionů
před 6 hodinamiS novými auty je stále víc problémů, varují Němci, podle tamního profesora je defektů dvaapůlkrát víc než u starších vozů
před 8 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 9 hodinamiLamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
před 10 hodinamiToyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
dnes
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales