BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize

Dávný předchůdce současných M byl přeplňovaný a zvládl jako jeden z mála v 70. letech více než 200 km/h. Dnes je vzácný a velmi ceněný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize

25.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dávný předchůdce současných M byl přeplňovaný a zvládl jako jeden z mála v 70. letech více než 200 km/h. Dnes je vzácný a velmi ceněný.

Se snahou automobilky BMW upřednostňovat mrňavé přeplňované motory, která více než následuje nařízení shora a ne zájem zákazníků, nemusíme souhlasit, je to ale zřejmě neměnná realita. Dost lidí nesouhlasí ani s přeplňováním samotným, pravdou však je, že BMW s ním nezačíná dnes. Už dávný předchůdce dnešních modelů M3 a M4 měl přeplňovaný motor - byl to model 2002 turbo a BMW se dík němu stalo první evropskou automobilkou, která nabídla benzínové auto s přeplňováním.

Vozy BMW řady 00 a 02 byly jedněmi z prvních, kterými se BMW dostalo ze své neslavné poválečné éry. Říkalo se jim Nová třída, Neue Klasse, a vůbec prvním představeným strojem byl čtyřdveřový sedan 1500, který se ukázal na frankfurtském autosalonu v roce 1961. První kupé či dvoudveřový sedan, označený 1600-2, přišel na svět v roce 1966 jako levnější varianta, základní model značky. Později bylo jeho jméno zjednodušeno na 1602.

Model 2002 se od 1602 lišil jiným objemem motoru, místo 1,5 litru v něm měl řadový čtyřválec M10 objem dvou litrů a výkon od 101 koní základní verze po 132 koní varianty 2002tii. Už tento stroj zvládal nějakých 185 km/h, byl řidičsky schopný a vznikla jich jen hrstka, v důsledku čehož je dnes vyhledávaným youngtimerem.

Vrchol však tvořilo v roce 1974 představené 2002 turbo, které k motoru v tii přihodilo velké turbodmychadlo KKK a chladič oleje. Na zadní kola tak poslalo 172 koní v 5 800 otáčkách a 240 Nm. Hmotnost jen okolo tuny působila velmi blahodárně zejména na jízdní dynamiku. Stroj byl vybaven čtyřstupňovým manuálem se závodní kulisou, tedy s jedničkou řazenou k sobě a dozadu, zvládl zrychlit na stovku za nějakých 7 vteřin a maximálka byla 209 km/h. Stále jsme v době, kdy dvoustovku překonala jen hrstka běžně dostupných automobilů.

Zvnějšku je 2002 turbo možné poznat podle širších třináctipalcových kol, kvůli kterým bylo nutno namontovat nástavce blatníků. Ty jsou plastové a jsou na karoserii jednoduše přišroubovány, bez přílišné snahy o zakrytí čehokoliv. Také tu chybí přední nárazník a je tu jen spoiler, dekorovaný, podobně jako i boky vozu, tradiční trikolorou BMW M. A vzadu na víku zavazadelníku najdeme gumový spoiler a loga 2002 turbo odhalující, na co se díváte.

Na předním spoileru některých kousků je zrcadlový nápis 2002 turbo. Není to převrácené ve photoshopu, skutečně to takto bylo z výroby. Původně se nápis objevil na novinářských autech, aby ostatní hned věděli, co se je snaží předjet, ale po kritice BMW tento nápis jako standard na produkční vozy nelepilo. Objevil se však mezi příplatky, takže spousta vyrobených aut je jím vybavena.

V interiéru nečekejte nic moc luxusu, řada 02 byla přeci jenom vstupní branou do světa BMW, něčím, čím je dnes řada 1. Jsou tu sedačky, které mají vcelku dobré boční vedení a na přání mohly být i kožené, čitelné přístroje včetně ukazatele tlaku turba a rádio. To je všechno; abyste nenabourali, nepomáhá elektronika, nýbrž okna, kterými pořádně vidíte ven a místo berliček typu ESP jsou tu citlivé ovládací prvky.

Stran jízdního projevu ale nečekejte pražádnou podobnost s dnešními přeplňovanými benzínovými motory, které jsou mnohdy nastaveny tak, že se chovají jako diesely - táhnou v nižších a středních otáčkách a v nejvyšší čtvrtině otáčkoměru se už neděje vůbec nic. Nikoliv, dmychadlo pod kapotou BMW 2002 turbo začínalo řádně foukat až od nějakých čtyř tisíc otáček. Do té doby bylo auto velmi letargické, pak se ale dostavilo mocné nakopnutí, podle některých jako kdyby do vás zezadu narazilo SUV a katapultovalo vás vpřed.

Dovedete si tedy jistě představit, jakou turbodírou tento stroj trpěl. Citlivý pedál plynu byl ku pomoci, ale museli jste s prodlevou skutečně počítat. A údajně se také mohlo stát, že malý kousek chodu pedálu plynu znamenal rozdíl mezi tím, zda jste z mokrého kruhového objezdu vyjeli předkem nebo pozadu v hodinách. BMW 2002 turbo tedy v odborné i laické veřejnosti nevzbudilo příliš důvěry právě kvůli tomu, že na mokru s ním řidič mohl mít plné ruce práce. Na suchu je to ale údajně překvapivě přilnavý stroj, který je i pohodlný a v jehož mechaniku máte důvěru natolik, že se s ním rychle sžijete a jste schopni jezdit skutečně rychle.

K nesnázím se však přidalo to, že 2002 turbo přišlo na svět v době ropné krize 70. let, takže se ve výrobě příliš dlouho neudrželo. Za zhruba rok, kdy se tento stroj vyráběl, vzniklo jen 1 672 kusů. Většina byla v bílé barvě Chamonix, zbytek ce stříbrné Polaris. Všechny také měly volant vlevo, ale nikoliv proto, že by BMW nemělo rádo Brity, nýbrž protože turbo bylo vpravo a tyč řízení by se tam nevešla. Do dnešní doby se jich ale dochovalo o dost méně, odhady hovoří o nějakých pěti stovkách, a to zejména kvůli občas divokým jízdním vlastnostem, které jich spoustu poslaly do hodin a do zkázy ve stromech či zdech mimo silnici.

Tím více jsou ale 2002 turba ceněna. Koncem února bude jedno na prodej v aukci pořádané v Berlíně webem Auctionata.com. Měl by to být zcela sériový kousek a organizátoři aukce předpokládají, že se prodá za nějakých 50 tisíc Eur, tedy asi 1,37 milionu korun, takže bude pravděpodobně ve velmi slušném stavu. Pokud se tedy chystáte složit zálohu na novou M4, přestože vám moderní, elektronikou prošpikovaná auta úplně nevoní, možná by nebylo od věci ještě pár týdnů počkat...


BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 1 - bmw 2002 turbo 01BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 2 - bmw 2002 turbo 02BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 3 - bmw 2002 turbo 03BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 4 - bmw 2002 turbo 04BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 5 - bmw 2002 turbo 05BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 6 - bmw 2002 turbo 06BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 7 - bmw 2002 turbo 07BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 8 - bmw 2002 turbo 08BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 9 - bmw 2002 turbo 09BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 10 - bmw 2002 turbo 09aBMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 11 - bmw 2002 turbo 10BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 12 - bmw 2002 turbo 11BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 13 - bmw 2002 turbo 12BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 14 - bmw 2002 turbo 13BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 15 - bmw 2002 turbo 14BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 16 - bmw 2002 turbo 15BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 17 - bmw 2002 turbo stribrne 01BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 18 - bmw 2002 turbo stribrne 02BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 19 - bmw 2002 turbo stribrne 03BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 20 - bmw 2002 turbo stribrne 04BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 21 - bmw 2002 turbo stribrne 05BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 22 - bmw 2002 turbo stribrne 06BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 23 - bmw 2002 turbo stribrne 07BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 24 - bmw 2002 turbo 16BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 25 - bmw 2002 turbo 17BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 26 - bmw 2002 turbo 17aBMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 27 - bmw 2002 turbo 18BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 28 - bmw 2002 turbo 19BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 29 - bmw 2002 turbo 20BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 30 - bmw 2002 turbo 21BMW 2002 turbo: dědečka dnešní M4 zabila ropná krize - 31 - bmw 2002 turbo 22
BMW 2002 turbo se prodávalo jen v bílé či stříbrné barvě. Schopnosti zde však jsou podstatnější a ještě dnes je to rychlé auto

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše