Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 3 2020: bude to ještě trojka, jak ji známe?
26.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ne, opravdu jsme se nezbláznili. BMW sice právě představilo šestou generaci své trojky, již nyní se ale ví leccos o tom, jaká bude ta sedmá.
Trojka s interním kódem F30 je ještě panensky nová a jen co jsme ji stihli rozebrat do posledního šroubku, přichází britský Autocar s odhalením, jak bude vypadat její nástupkyně, sedmá generace v roce 2020. Tou dobou budou muset automobilky respektovat nové limity EU, které jsou pro CO2 nastavené na hodnotu 95 g/100 km. Což je ekvivalent spotřeby cirka 3,8 litru benzinu na 100 km.
Také proto je docela možné, že BMW řady 3 sedmé generace bude používat především přeplňované tříválce, které se v F30 patrně ještě neobjeví. Aby měli řidiči k dispozici alespoň krátkodobě nějaké to „Freude am Fahren“ a ne jen dlouhodobé „Freude am Sparen“, spalovacím agregátům budou pomáhat baterky napájející elektromotor. Autocar si myslí, že BMW bude na sebe sebemrskačsky přísnější a půjde na hodnotu 77 g/km a v roce 2025 dokonce na 70 gramů CO2. Zároveň ale tvrdí, že z výroby zcela vypadnou naftové motory, což je hodně odvážná myšlenka především proto, že BMW patří posledních patnáct let leaderům vznětového spalování. To by mělo být nahrazeno buď přímým vstřikováním kombinovaným se zapalováním laserovými svíčkami anebo technologií řízeného samovznícení benzínu - v Mnichově se prý s ní již experimentuje.
Velký důraz bude kladen na aerodynamiku. Například motorový prostor má být kompletně uzavřen a přístup vzduchu potřebného k spalovacímu procesu a k ochlazování jednotky má být řízen elektronicky. To je docela možné. BMW má již nyní v plánu místo celkové izolace stěn motorového prostotu udělat tepelné stínění přímo na agregátu, což jednak sníží hmotnost izolace a zároveň by to umožnilo lépe pracovat s kontrolou přítoku vzduchu i termoregulace. Tím by se otevřela cesta také pro nové sendvičové materiály, které využívají voštinovou konstrukci z recyklovaného papíru zpevněného z obou stran karbonovým kompozitem. BMW je má kvůli zpřísňujícím se podmínkám na ochranu chodců hotové už nyní a kromě přední kapoty z nich dokáže vyrábět i kostry extrémně lehkých sportovních sedadel. Tepelné záření od výfukového systému, turbodmychadel nebo samotného motoru by papíru uvnitř karbonu asi moc nesvědčilo, ale s izolací přímo na jednotce by to asi nemusel být problém. Na druhou stranu je tady ale vždycky možnost použít uhlíková vlákna vyztužená plastem, což by uvedený problém asi značně zredukovalo.
V zájmu dalšího snížení aerodynamických odporů má budoucí trojka dostat úplně plochou podlahu a k omezení turbulencí mají sloužit například speciálně navržené podběhy kol (to už dnes není taková novinka) a ramena zavěšení s průřezem o stejném tvaru jako mají křídla letadla nebo dnešní monoposty F1. Součástí tohoto programu budou rovněž kola s aerodynamicky optimalizovaným tvarem.
K detekování okolního provozu včetně chodců a cyklistů bude sloužit soustava laserových čidel, které ve spojení s aktivním řízením budou do volantu pouštět impulzy „napovídající“ řidiči, jak se například vyhnout nechtěnému opuštění jízdního pruhu. Realitou by měly být už i laserová světla, která jsme si rozebírali minule a nová konstrukce brzdového systému. Jeho chlazení na přední nápravě by mělo být vyřešeno výlučně samostatnými kanály v přídi, i když je otázkou, jak by se odbourávalo odpadní teplo z brzdových kotoučů po zastavení vozu po větším namáhání. Odpověď asi bude ukryta v současných vozech formule 1, které ochlazují své brzdy v podstatě stejným způsobem.
Pozoruhodně vypadá rovněž nápad s brzdovým obložením, které se občas může nechtěně otírat o brzdový kotouč. Přestože vypočítávat takovou ztrátu energie u konkrétního auta vypadá jako zbytečnost, konstruktéři BMW to prý vidí jinak. Nová technologie by odtahovala destičky na větší vzdálenost a pomocí snímání pohybu nohou řidiče by predikovala potřebu zpomalení a obložení automaticky přibližovala ke kontaktní ploše kotoučů.
V roce 2020 má BMW (ve spojení s novou generací navigačního systému) významně rozšířit funkce head-up displeje. Na předním skle budou zobrazovány údaje o rozhlasové stanici, prostorové šipky napomáhající navedení řidiče do požadovaného směru, online výstražné informace z provozu, o klimatických podmínkách a vzájemné komunikace mezi auty, pokud budou navzájem kompatibilní. V praxi to pak může znamenat, že pokud stabilizace některého vozu zaznamená silnici s nízkou přilnavostí, vyšle signál o zhoršených podmínkách jiným řidičům. Jako značná ztřeštěnost pak vypadají doporučené povely navigace, která bude cestou hledat silnice se spádem, aby auto mohlo v maximální míře využívat gravitaci a volnoběh ke snížení spotřeby. Takže to sice bude eko, ale zkratkou o kus delší. Stejně (environmentálně) orientovaná pak bude i devítistupňová automatická převodovka, výškově stavitelný podvozek, který snížením šasi zredukuje odpory a vztlak.
Trojka z roku 2020 bude chtít snížit náklady na vývoj a výrobu vynecháním dveřních klik, které nahradí inteligentní klíče a dotykové senzory, a ve svých útrobách bude mít variabilní konstrukci na různé balíčky akumulátorů. Při využití plného prostoru jako plug-in hybrid bude mít energii na 40 km v čistě elektrickém režimu a pro nesmyslný test EU nachystané emise jen 43 g/km. To se v roce 2025 sníží až na 37 g/km, čímž se trojka svou produkcí oxidu uhličitého vyrovná běžícímu člověku a hodně vzdálí tomu, jak ji známe dnes. Pak se uvidí, jestli EU nezačne zdaňovat i nás…





Laminátové vinuté pružiny, uhlíková vlákna vyztužená plastem, hliníkové dveře nebo papír zpevněný karbonem v konstrukci kapoty a sedadel - to je snižování hmotnosti podle BMW
Laserová světla by měla být v roce 2020 realitou
Laserová čidla společně s aktivním řízením pomůžou udržet auto v úzkém prostoru
Elektromotory s baterkami budou i v případě BMW nahrazovat výkon a chybějící počet válců. Převodovky budou devítistupňové a brzdy budou schopné předvídat chování řidiče.
Head-up displej bude zobrazovat více informací a společně s online navigací informovat o aktuálním dění v provozu
Zdroje: Autocar, BMW, Jon Sibal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
před 4 hodinamiŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
včeraPutin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Někdo najel s elektrickým propadákem Mercedesu pořádné kilometry, cenu auta tím poslal dolů o 430 tisíc každý rok
před 2 hodinamiExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
před 4 hodinamiŽádané SUV Toyoty je i v bazarech horkým zbožím, díky tradičně zastaralé konstrukci se na něm hned tak něco neporouchá
včeraDalší značka přiznává, že bude muset předělat svůj elektromobil na spalovací pohon, asi nepomáhá ani spojení s prezidentem
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva