Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW chce nahradit svůj největší propadák dalším kontroverzním modelem, bez opory v tradici má chystat soka Géčka a Defenderu
před 2 hodinami | Petr Prokopec
Není těžké chápat, že mnichovské láká úspěch těchto modelů, ale neuniká jim, co stojí za jejich image? BMW proslulo jako výrobce sportovních aut, i jeho SUV jsou tak laděná. A teď by rádi nabízeli offroad pro drsňáky?
BMW XM lze nejlépe popsat jako jeden velký propadák. A bohužel je jím po právu, neboť mnichovská automobilka stvořila jen těžkou a nevzhlednou obludu, která si zakládala akorát na svých rozměrech a kontroverzním designu. A to na úspěch nestačilo. Její existence zamrzí o to víc, že plug-in hybridní SUV vážící 2,8 tuny dostalo přednost před sportovním kupé, které mělo obstát všude tam, kde předchozí i8 selhalo. XM tak má čekat poměrně krátký životní cyklus, v listopadu 2028 by se mělo se světem rozloučit po pouhých pěti letech v prodeji. A slzu za něj uroní jen málokdo.
Pokud ovšem čekáte, že v Mnichově dali zelenou plnohodnotnému nástupci M1, čeká vás další zklamání. BMW totiž i u jeho náhrady hodlá zamířit podobným směrem. Jen se tentokrát nemáme dočkat sportovně koncipovaného SUV, nýbrž ortodoxního off-roadu ve stylu Mercedesu třídy G či Land Roveru Defender. Terénní schopnosti by přitom měl doplnit nemalý luxus na palubě, stejně jako působivý výkon, pokud vznikne i soupeř pro verzi G63 od AMG.
Zdroje blízké věci měly kolegům z Auto News potvrdit, že projekt již dostal interní označení G74 a s jeho premiérou se počítá v roce 2029. Výroba má probíhat v americkém Spartanburgu v Jižní Karolíně, kde už dnes BMW produkuje všechna svá SUV s výjimkou modelů X1 a X2. Taková volba je s ohledem na současný stav víc než logická, neboť levněji vozy vyrobené v Americe míří i do Evropy s nulovým clem.
BMW u novinky hodlá využít tu verzi platformy CLAR, na které sedí X5, nikoli její delší provedení známé z X7. Chystaný off-road tak nejspíš nenabídne tři řady sedadel, na druhé straně mu však menší rozměry (stále ale půjde o zhruba pětimetrový vůz) umožní nabídnout lepší schopnosti mimo zpevněný asfalt. BMW na základě dosavadních prodejů, kdy klientela volí různé off-roadové pakety, předpokládá, že schopnost jízdy v náročnějším terénu je to, po čem lidé nyní touží.
Novinka by tedy měla dorazit s robustním vzhledem, kdy přední i zadní nárazník budou navržené tak, aby nabídly velké nájezdové úhly. Očekávat lze také přizvednutý podvozek, jakkoli na verzi s portálovými nápravami asi můžeme předem zapomenout. Jistotou je ale pohon všech kol, stejně jako speciální jízdní režimy. Vše pak zastřeší vyšší cena než u XM, jehož silniční charakter ovšem nezvládl otevírat peněženky s takovou lehkostí.
Otázkou je, zda BMW může uspět, neboť tady nejde jen technické aspekty nebo vzhled. Třída G i Defender jsou dnes sice velmi civilizované luxusní stroje, pořád ale těží z image prostých armádních speciálů, kterou bez podobné tradice nezreplikujete. Znát je to i na loajalitě klientely - třeba majitelé třídy G jsou Mercedesu mimořádně věrní, neboť hned 65 procent z nich mění své starší vozy za novější s třícípou hvězdou ve znaku. BMW může bez opory ve zmíněném kreditu tyto pevné vztahy narušovat obtížně.
Na druhou stranu, se správným vzhledem, správnými motory a přiměřenou cenou není nic nemožné. Zvláště pokud značka již během vývoje s pomocí zakamuflovaných prototypů každého přesvědčí, že nový model skutečně obstojí i v tom nejnáročnějším terénu. Asi bychom v pozici BMW dali přednost jiným modelům stavícím na specifické tradici mnichovské automobilky, ale kdo jsme my, abychom jí radili...



BMW X5 se dnes nezřídka prodává s off-roadovými pakety, takové provedení Silver Anniversary Edition ho má dokonce v základu. I proto je automobilka toho názoru, že lidé chtějí spíše ortodoxní off-road než sportovně koncipované SUV. Jestli je to dobrý nápad, uvidíme nejdříve v roce 2029. Foto: BMW
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
včeraSpalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025Při hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
12.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jako lídři přijíždějí na rakouský Spielberg M. Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Tým Aki Ajo bez Denize Öncü včera 09:00
- Petr Najman: „Rekord, pád i pohár ze srpnových Hořic“ 13.8.2025
- Chantra stále mimo hru, Espargaro jako náhradník na Hondě 13.8.2025
- MV Agusta Superveloce 1000 Ago: pocta Agostinimu 13.8.2025
Nejnovější články
Nejnovější Lamborghini je tak uřvané, až si ho prý lidé spletou se zemětřesením
před hodinouBMW chce nahradit svůj největší propadák dalším kontroverzním modelem, bez opory v tradici má chystat soka Géčka a Defenderu
před 3 hodinamiŠkoda ukázala víc z nové Octavie. Podstatě se radši úplně vyhýbá, tragikomicky říká, že jde ve stopách první generace
před 4 hodinamiAutor stylových sporťáků stvořil stejně stylový kombík s motorem V12, za patřičnou sumu vám ho postaví i s manuálem
včeraJak reálně fungují levná auta slavných značek, která se mimo EU prodávají hluboko pod 200 tisíc Kč? Tento Nissan stojí 150
včera
Živá témata na fóru
- Hlavní silnice v zahraničí 08.15. 09:06 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 08:56 - řidičBOB
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan
- Onboard videa 08.14. 17:40 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.14. 16:37 - mattonecz
- Rychlodotazy 08.14. 16:16 - mattonecz