Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW na poslední chvíli zařízlo projekt 1300koňového elektromobilu, víra v protežovaný pohon se dál vytrácí
2.1.2025 | Petr Prokopec
I tento případ ukazuje, jak moc automobilky ztratily víru v automatický úspěch čehokoli elektrického. Ještě před pár léty dostal projekt předběžně zelenou, těsně před dokončením ale BMW došla odvaha dotáhnout ho do úplného konce.
BMW se oprávněně pyšní mohutným sportovním kreditem. Však každá generace dnes ikonické M3 je nastavenou a povětšinou později nepřekonanou laťkou pro konkurenci, podobně lze pohlížet na větší M5 či ostrá SUV jako X3 M nebo X5 M. O to horší vizitkou pro automobilku je absence vlastního supersportu, jímž se stále ještě může chlubit Mercedes-Benz (AMG GT) a donedávna tomu tak bylo i u Audi (R8). A jakkoli u čtyř kruhů člověk ještě vše mohl omluvit sdílenými náklady s Lamborghini (Gallardo, Huracán), v případě třícípé hvězdy již ze strany BMW není nač se vymlouvat.
Neznamená to, že by se BMW o novou generaci dnes již kultovního modelu M1 soustavně nesnažilo. Třeba v roce 2008 automobilka přišla s konceptem M1 Hommage, který jak slavil 30. narozeniny originálu, tak naznačoval, že se v Mnichově opravdu na tomto poli cosi chystá. Jenže na odhalení konceptu došlo na jaře, o pár měsíců svět zachvátila ekonomická krize a projekt byl u ledu.
Supersporty ostatně nikdy nebyly součástí DNA této značky, přesto se BMW o takový vůz průběžně znovu pokouší. Již rok po konceptu M1 Hommage se objevila další studie Vision EfficientDynamics, ze které se nakonec v roce 2013 vyklubal produkční plug-in hybrid i8. Ten však byl nedůstojným nástupcem kupé, které zpočátku těžko hledalo klientelu, než se stalo legendou. Uznalo to i BMW, které s téměř dokončenou i16 hodlalo napravit celou řadu pochybení, mimo jiné počítalo s nahrazením tříválcového motoru čtyřválcovým.
Ani i16 ale nakonec nedorazila do výroby, místo toho mnichovští v posledních letech začali koketovat s ryzí elektromobilitou. Vedení značky dokonce sestavilo projektový tým a nechalo postavit koncept, který měl futuristický sportovní design párovat se zhruba 1 300 koňmi výkonu. Jakkoli ale tento vůz zpočátku obestíralo nadšení a projekt dostal předběžně zelenou, víra v úspěch takového auta se ve u vedení BMW postupně začala vytrácet. A v důsledku nezájmu bohaté klientely o drahé elektromobily nakonec celý projekt dostal stopku, jak informuje BMW Blog.
Jak se zdá, momentálně nejschůdnější cestou pro BMW je plug-in hybridní směr, neboť 4,4litrový osmiválec S68 plní emisní normu Euro 7 a přitom dokáže vyprodukovat výkon hodný supersportovní ligy. Pokud pak v Mnichově vzpomenou na doby, kdy ještě dokázali vyrábět velmi lehká auta a ne tučné vepře jako stávající M5, což bude vyžadovat hodně karbonu, mohli bychom se nakonec důstojného nástupce M1 skutečně dočkat.
Ať se ovšem v Mnichově rozhodnou jakkoli, je zřejmé, že jsme minimálně měsíce vzdáleni od jakéhokoli odklepnutí projektu. Od příchodu sériové verze nás tak dělí roky, pokud vůbec kdy dorazí. Jestliže tedy v současné době či v nejbližších letech chcete supersport od německé prémiové trojky, uspějete pouze u Mercedesu. Audi už je úplně jinde a BMW pořád ne a ne udělat rozhodný krok.



Původní M1 bylo zpočátku velmi těžké prodávat, což zjevně v Mnichově zanechalo nepříjemné vzpomínky. I proto automobilka s nástupcem tohoto vozu soustavně váhá. Nejnověji na něj měl navázat extrémně výkonný elektromobil, i jeho projekt byl ale nakonec zaříznut. Foto: BMW
Zdroj: BMW Blog
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
včera
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
14.11.2025
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
14.11.2025
Renesance osmiválců pokračuje. Firma, která chtěla úplně skončit se spalovacími motory, nacpala 20 miliard do nových V8
14.11.2025
Šéf BMW dál tvrdě kritizuje EU. Podle něj zabíjí místní autoprůmysl, i když BMW její tlak viditelně neškodí
14.11.2025
Ikonický kombík se loučí s jednou érou brutálním provedením, je výkonnější než Bugatti Veyron
14.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.15. 14:30 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.15. 12:06 - Předseda
- Fiat a vše kolem nich 12.15. 11:48 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.15. 11:28 - pavproch
- F1 12.15. 11:28 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 12.15. 10:36 - pavproch
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
