Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW na Vánoce naděluje, až po pěti letech výroby pod tlakem zákazníků přikleplo ostré Z4 manuál
13.12.2023 | Petr Prokopec
A pak že nerostou, chce se říci. Ručně řazené převodovky u masově vyráběných aut možná ztrácí na oblibě, ve sportovních autech ale pořád mají své zákazníky. Automobilky je vesměs ignorují, BMW u Z4 G29 po pěti letech výroby kapitulovalo.
Z manuální převodovky se začíná stávat kultovní záležitost. Automaty sice preferuje stále více kupců obyčejných aut, mezi nadšenci ale manuály na oblibě neztrácí a na některých trzích dokonce nachází víc zastání než dřív. Jenže zatímco masovému publiku automobilky ochotně vychází vstříc - nakonec vyvinout auto s jednou převodovkou je levnější, než když musíte investovat do dvou skříní - k nadšencům se otáčí zády. O to větší úspěch pak ale slaví, když přece jen kapitulují.
Před nějakými šesti sedmi lety se k trojici pedálů a „fofrklacku“ začalo točit zády i BMW. Mnichovská automobilka dokonce v té době zastávala názor, že pokud manuál nebude chtít alespoň třetina lidí, nedostanou jej ani modely divize M. To by znamenalo jejich úplný konec. Na realizaci těchto záměrů nakonec tak úplně nedošlo, přesto nabídka manuálů značně prořídla - běžné šestiválcové modely už je nenabízí vůbec a k dispozici ruční řazení zůstalo jen typům M2, M3 a M4 v jejich základních verzí.
U čtyřválců je možností víc, v Evropě je s manuálem k mání třeba i BMW Z4, jde ovšem pouze o základní verzi sDrive20i s přeplňovaným dvoulitrem. Její charakter a 197 koní ale nadšence neohromí, u ostré šestiválcové M40i už musí akceptovat osmistupňový automat. Což je poněkud překvapivé, neboť spřízněná Toyota Supra osazená třílitrem se loni manuálu dočkala. A ihned začala u fanoušků bodovat víc než za všechna tři předchozí léta.
Když si uvědomíme, že Supra páté generace není výkladní skříní japonských technologií, nýbrž v jejím případě došlo na vykradení skladů BMW, pak absence manuálu u Z4 M40i byla popravdě nelogická. Od nadšenců tak jen vzrostl tlak na to, aby tento vůz s ručním řazením dorazil též. A světe div se, Mnichov vrcholnou verzi Z4 šestistupňovou ručně řazenou převodovkou skutečně osadil. Nadmíru zajímavé ovšem je, že značka přišla se zcela unikátním řešením a nepoužila to, na které vsadila Toyota.
Z4 M40i tak dostala zadní nápravu včetně diferenciálu z verze M240i. Kromě toho dorazil také tužší stabilizátor a překalibrované tlumiče. Samotný manuál má unikátní vnitřnosti, přestože jde stejně jako u Supry či M2 o převodovku dodávanou společností ZF. Něco takového značku jistě nevyšlo levně, přičemž s ohledem na prodeje roadsteru se investice firmy asi přímo nikdy nevrátí. Automobilce by však nová převodovka měla zásadně zlepšit reputaci, sami víme o lidech, kteří by si Z4 koupili, musela by ale být k mání právě jako M40i s manuálem.
I když čas potřebný k akceleraci bude u novinky jistě horší, Z4 by pocitově měla zastínit jak Supru, tak veškerou konkurenci. Kolegové z amerického Autoblogu, kteří mohli usednout za volant předprodukčního prototypu, tuto tezi jen potvrzují. Dle nich totiž kupé od Toyoty není tak uspokojivě rázné během řazení jako mnichovský roadster. Ten však vedle modelů M2, M3 a M4 již tak vybočovat nemá.
Ať tak či onak, BMW lze zatleskat. Zvláště proto, že v podstatě přiznalo chybu a rovnou vyrukovalo s její nápravou - kdo je toho dnes schopen? Než ovšem praštíte kladivem do pokladničky a poběžíte k dealerovi udělat si na Vánoce radost, je třeba po sérii dobrých zpráv přidat jednu špatnou. Manuál je totiž zatím spojován pouze s tou verzí třílitrového šestiválce, jenž má na kontě 387 koní. Taková se však prodává v USA, Evropa si musí vystačit se 340 koňmi.
Samozřejmě to neznamená, že by manuál nakonec nemohl na starý kontinent dorazit rovněž, ostatně Toyota jej u nás taktéž páruje s nižším výkonem. Zatím však nic takového nebylo potvrzeno. Někdejší politika BMW pak mnoho nadějí nepřináší, automobilka totiž svého času nabízela v zámoří s manuálem i modely M5 a M6, jenž v Evropě již přesedlaly na automat. Doufejme, že tentokrát dojde na trochu jinou cestu, i místní nadšenci by si zasloužili víc vstřícnosti.






Zatímco v Evropě je s manuálem spojena základní dvoulitrová verze Z4, v zámoří se nově trojicí pedálů může chlubit vrcholné třílitrové provedení M40i. Jestli bude k mání také v Evropě, uvidíme až časem. Foto: BMW
Zdroje: BMW, Autoblog
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejnovější články
Honda krutě poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má na krku hromadnou žalobu za poruchové turbomotory
před 9 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
před 11 hodinamiŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
včeraMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
včeraNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva