Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
11.2.2025 | Petr Prokopec
Holky možná budou koukat, to ano, nejsme si ale jisti, zda to za takové peníze - a možná trápení spojená s jejich používáním - stojí. Disky s centrální maticí u silničních aut nedávají žádný faktický smysl.
Pokud občas sledujete závody aut, nejspíš jste zaznamenali bleskurychlé zastávky v boxech, při kterých jsou závodním speciálům měněna kola. Možné jsou jen díky superrychlému sundání a nandání kol, které dovoluje fakt, že je na unašečích nedrží čtyři nebo pět malých matic, nýbrž jedna velká, centrální. Mechanikovi tedy stačí přiložit příslušnou vzduchovou pistoli ke každému rohu pouze jednou při povolení ráfku se sjetými pneumatikami a podruhé při utahování nového, čímž jsou ušetřeny cenné sekundy, spíš desítky sekund.
Kola s centrální maticí se od dob jejich premiéry v motorsportu začala používat i u silničních aut, najít je můžete třeba v nabídce Koenigseggu či Porsche. I v jejich případě je to až na výjimky dost pochybná věc, ještě víc ale nasazení tohoto řešení dráždí u BMW. Právě mnichovská automobilka začala sadu takových kol (a nábojů) nabízet ve Spojených státech, jak si všimli lidé z BMW Blogu. V Evropě je prodává dokonce už déle, dříve jsme to ale nezaznamenali. Za což nakonec mohl být Mnichov jen rád, neboť jde o nesmysl k pohledání, který si nezaslouží ani trochu obdivu.
K dispozici jsou tedy 19palcové přední a 20palcové zadní ráfky pro modely M2, M3 a M4. Spárovány jsou pak s nimi pneumatiky o rozměru 275/35 R19 a 285/30 R20. Zní to jako celkem obvyklá věc, tedy v případě moderních BMW, cena každé sady je ale krajně neobvyklá. Samotné ráfky sice vychází na 6 696 dolarů (cca 163 tisíc korun), což na kované ráfky ještě jde, ovšem zapotřebí jsou pochopitelně třeba i další díly včetně nábojů. A ty vyjdou dalších na 11 037 USD (asi 269 tisíc Kč).
Pokud jste právě zalapali po dechu, nedivíme se. Navíc je třeba dodat, že s utrácením stále není konec, neboť v podstatě ještě musíte dovybavit servisní dílnu. BMW vám totiž ještě naúčtuje speciální povolovací klíč (567 USD/13 800 Kč), krytku středové matice (323 USD/7 900 Kč) a příslušný momentový klíč (1 270 USD/30 900 Kč). Kompletní sada vám tak bankovní účet sníží o necelý půlmilion korun. Co za to? Leda nové vrásky na čele
Je totiž třeba si na rovinu přiznat, že kola s centrální maticí jsou u silničních aut nesmysl, a to i když se na okruhy budete vydávat co chvíli. Někteří tuhle kratochvíli berou hodně vážně a na okruzích si pronajímají boxy s kompletním vybavením a mechanikem, ale i tehdy se budeme ptát: Opravdu pro vás při takovém využití něco znamená, zda přestávka v boxech trvá dvě minuty nebo pět? Časová úspora je minimální a jinde než při závodech nemá valnou hodnotu. S modely jako M2, M3 a M4 v silničním provedení ale nikdo nikdy závodit nebude.
To samé platí i pro jakýkoli silniční Koenigsegg a nakonec i pro většinu Porsche. Ještě bychom přimhouřili okolo nad tím, že si někdo kola s centrální maticí nechá na 911 GT3 RS, s tou už se seriózní okruhové jízdy absolvovat dají, ale naprostá většina kupců si taková kola nechává dávat i na 911 Turbo. Na té jde znovu o nesmysl, a protože pár majitelů dvojice Turbo/Turbo S v různých generacích známe, víme, jaké patálie si s těmito ráfky užívají.
Na okruhu stejně nikdy nebyli, Turbo není okruhové auto (třebaže i tam umí, jistě), když ale píchnou pneumatiku, obvykle jim nezbývá než nechat celé auto odtáhnout do autorizovaného servisu, neboť vyvážení a vystředění těchto kol je velmi náročné a většina servisů od něj dává ruce pryč. Tohle za půl milionu? Bavíme se o nulovém faktickém přínosu a spoustě patálií navíc. Maximálně tak pár lidí řekne něco jako: „Wow, závodní kola!” Tomu ale my říkáme drahá prázdná show, o víc tu nejde.
Navíc je třeba si uvědomit, že ve Spojených státech jsou eMková BMW o něco levnější, třeba M2 tam startuje na 65 500 dolarech, tedy asi 1,59 milionu Kč. Kola s centrální maticí by tedy vyšla na třetinu hodnoty celého kupé, v případě dvojice M3 a M4 pak na čtvrtinu. Dává vám to nějaký smysl? Nám ne a nedivíme se, že jsme naživo žádné z těchto aut s těmito koly dosud neviděli.






Kola s centrální maticí sice vypadají „cool“, ale to je v případě silničních aut jejich asi jediná výhoda. Foto: BMW
Zdroje: BMW Blog, BMW
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejčtenější články
Škoda končí se svým dlouholetým sloganem, Simply Clever jsou její auta stále míň
1.4.2025Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.29. 21:40 - jerry
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 20:30 - řidičBOB
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha