Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW nikdy nestanoví datum, kdy skončí se spalovacími motory, diskuze s politiky jsou prý legrační i šílené
14.9.2023 | Petr Miler
Přístup k této věci dává celkem jednoduchou možnost rozlišit tupé automobilky od těch rozumně uvažujících. Dogmaticky stanovovat technická řešení budoucích aut je tupé, odmítat to je jedinou rozumnou cestou. BMW dál není tupé, jistě jen pro své vlastní dobro.
Nedokážeme si představit jakýkoli rychle se rozvíjející technický obor, ve kterém byste si mohli dovolit v tuto chvíli říci, co budete nabízet jako jediné řešení zákazníkům za 7, 10 nebo 12 let. Přesto se mnohé automobilové firmy, tedy společnosti působící v jednom z vůbec technicky nejdynamičtěji se rozvíjejících oborů vůbec, o něco takového dokola pokoušejí. A skutečně nám nad tím zůstává rozum stát.
Stačí si uvědomit, jak ohromně dlouhou dobu 12 let představuje a jak moc vypadal jinak před stejným obdobím v minulosti. V mezičase se stala spousta věcí, které jednoduše nebylo možné předvídat, a tak jediným smysluplným přístupem bylo a je zůstat flexibilní a v každé situaci nabízet to nejlepší, co zrovna nabídnout jde, s ohledem na aktuální preference zákazníků a zákony nastavené mantinely.
I ty jsou tedy důležité, řídit se jen jimi je ale velmi ošidné. Politický přístup k čemukoli se může změnit ze dne na den, technický vývoj a požadavky trhu jsou tedy jedinými proměnnými, ke kterými je možné soustavně vzhlížet. Jak si dogmaticky uvažující Mercedes neb podobně smýšlející Audi může dovolit říci, že zákazníkům od roku 2030 resp. 2033 nenabídne nic jiného než elektrické auto, jakkoli musí vidět, nakolik nevyhovujícím řešením pro značnou část kupců a nakolik inferiorním technickým ztvárněním téhož oproti spalovacím vozů je, jde zcela mimo naše chápání. Díky bohu, že aspoň BMW to nedělá. A podle šéfa vývoje značky Franka Webera to ani neudělá.
Ten se při rozhovoru s médii při australské premiéře nové řady 5 až trochu rozvášnil a sepsul snahy o stanovování podobně nesmyslných termínů konce toho či onoho. „Neoznámíme žádné datum ukončení prodeje spalovacích motorů,” prohlásil rezolutně Weber a připomněl, že automobilka se stále věnuje vývoji nové generace svých benzinových i dieselových jednotek. Podle něj strukturální, průmyslové i kulturní limity brání tomu, aby něco jako přechod na čistě elektrická auta byl v jakkoli dohledné době vůbec reálně možný.
Politici na takový postup přesto tlačí, Weber se tomu ale směje i podivuje zároveň. „Ty diskuze jsou někdy legrační. Mají dojem, že to jde udělat přes noc. Je to úplně šílené,” řekl dále technický šéf BMW. „Naši značku nebudeme vyvádět z konceptu. (...) V budoucnu uvidíte, že ať už nabídneme elektrická nebo spalovací auta, na trzích budou koexistovat. I dnes vidíte velký podíl spalovacích motorů na prodejích,” řekl dále.
„Však se zeptejte sami sebe, co je třeba pro ekonomiku, která by měla být připravena jen na elektrická auta? Tato ekonomika se skládá ze čtyřech oblastí: zelená elektřina, zelené suroviny, nabíjecí infrastruktura a to všechno dostatečně dostupné Bez toho to nepůjde. A dokud neuzavřete materiálové cykly recyklací, systém elektromobilů stejně nebude udržitelný,” dodal Weber. A přidal ještě jeden zajímavý detail, který nám zprvu unikl.
Ačkoli se rozpačitá novinka s označením Neue Klasse tváří jako posel čistě elektrické budoucnosti, také tento vůz bude připraven na spalovací pohon. „Je to největší investice, kterou BMW ve své historii udělalo. Neue Klasse znamená nové výrobní závody, nové struktury, výrobu nových baterií, nové motory, nové digitální technologie, nové řídicí jednotky, prostě všechno. Ani jedna část není přenesena z čehokoli, co dnes máme,” říká Weber. I tak ale bude Neue Klasse kompatibilní se spalovacími motory, které tak bude možné prodávat i za 10 nebo 12 let. „Je to naše největší investice, ale nenechte se mýlit. Neříkáme tím, jaký je náš záměr v případě další životnosti spalovacích motorů, něco takového je příliš daleko,” uzavřel šéf vývoje BMW své vystoupení.



Motory jako 3,2 R6 z legendárního BMW M3 E46 už se do výroby asi nevrátí, přesto BMW odmítá s těmi spalovacími skončit. A nedává ani smysl říkat, kdy by tak mohlo udělat. Rozhodnou o tom primárně faktory, které nejsou ani v rukou automobilky, ani v rukou politiků. Foto: BMW
Zdroje: Car Sales, Car Expert
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 2 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 5 minutamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před hodinouSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 2 hodinamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 3 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva