Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4
13.2.2019 | Petr Prokopec
Šílenství kolem výkonných SUV nebere konce. V Mnichově vzali úplně nový přeplňovaný šestiválec a až 510 koňmi výkonu jej nacpali pod kapoty modelů X3 a X4. Výsledkem jsou eMka se stovkou za 4,1 s.
Třetí generace BMW X3 byla odhalena již v červnu 2017, o osm měsíců později mnichovská automobilka uvedla rovněž spřízněný model X4. V obou případech bylo od začátku známo, že dočasný vrchol v podobě M40i jednou nahradí verze vytvořené pod křídly divize M. S jejich příchodem si ale Němci dávali opravdu načas. Dnes strhli roušku tajemství naplno, přičemž ukázali rovnou čtyři různé verze. Souběžně s nimi pak dorazila i nově vyvinutá pohonná jednotka, která všechny pohání.
Obě SUV budou hned k dispozici jak ve standardním provedení, tak i ve verzi Competition. Pod kapotu se pokaždé nastěhuje nadvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec S58. Jádro hlavy válců má vytištěno na 3D tiskárně, neboť jen tímto způsobem se značka dostala ke geometrickým tvarům, jichž by nebylo možné dosáhnout standardními metodami kování nebo lití. Motor má i nové sání a dvě jednokomorová turbodmychadla.
Pohonná jednotka své mírnější formě nabídne 480 koní a 600 Nm točivého momentu, jenž bude dostupný v pásmu 2 600 až 5 600 ot./min. Tato křivka ve středních otáčkách je poměrně plochá, nepřekvapí proto udávané zrychlení za 4,2 sekundy. Nicméně reálně lze počítat spíše ještě rychlejšími sprinty. S ohledem na specifický software osmistupňové automatické převodovky a unikátně naladěný pohon všech kol xDrive se dá předpokládat méně než čtyřsekundová akcelerace.
Znovu je přitom třeba upozornit, že stále hovoříme o slabším provedení, i to ale nakonec může být v přímém směru rychlejší než BMW M3 sedan a M4 Coupe. Ty jsou sice lehčí, mají ale nižší výkon a hlavně to jsou čisté zadokolky. Pohon všech kol může být při vyšším tempu či na okruhu na obtíž, ovšem při rozjezdu v přímém směru je jasnou výhodou. A ještě patrnější je to u provedení Competition.
V této konfiguraci pohonná jednotka nabídne rovnou 510 koní, což oficiální čas potřebný ke zrychlení z klidu na stovku sráží na 4,1 sekundy. Tedy přímo na úroveň M3 a M4. Realita však bude lepší a hlavně nezávislá na tom, co máte zrovna pod koly. Něco takového bylo ještě nedávno nemyslitelné, ostatně BMW třeba v 90. letech minulého století tvrdilo, že model M8 nepředstaví, protože by byl příliš těžký. Časy se ovšem hodně změnily.
Aby vozy neexcelovaly pouze v přímém směru - s M Driver's Package mohou dosáhnout až 280 km/h - bylo zapracováno také na podvozku. Ten se vůči základním BMW X3 a X4 liší novými ložisky, rameny i lichoběžníky. Má silnější stabilizátory i dodatečné vzpěry, ve všech případech je možné počítat také s aktivním diferenciálem či variabilním řízením. Potenciál motoru pak krotí brzdy s kotouči o rozměru 395, resp. 370 mm.
BMW osadilo oba vozy rovněž dvěma specifickými jízdními režimy 4WD a 4WD Sport, kdy první sice počítá s přerozdělováním výkonu mezi všechna čtyři kola, upřednostňuje však ta zadní. Ještě dále pak zachází druhý zmíněný mód, přední náprava však stále zůstává aktivní na rozdíl od BMW M5, v jehož případě je možné přední kola plně odstřihnout. Klasické jízdní režimy Comfort, Sport a Sport+ upravující práci motoru, převodovky a případně i podvozku pak zůstávají.
Zvenčí se všechny sportovní deriváty od konvenčních modelů liší hlavně zatmavenými ledvinkami, stejně jako agresivnějšími nárazníky s výraznějšími vzduchovými otvory. Dále dorazila aerodynamičtější zpětná zrcátka či unikátní zadní difuzor, který rámuje čtveřice koncovek výfuku. Opomenut nebyl ani střešní spoiler, standardem jsou pak 20palcová litá kola.
Verze Competition mají v základu jednadvacítky a zatmavené koncovky výfuku. Později bude nabídka rozšířena o karbonový program zahrnující třeba zpětná zrcátka či zadní difuzor. Tyto prvky jsou již vyobrazené ve fotogalerii, podívat se můžete i na hliníkem vyztužené karbonové dekory instalované v interiéru. Zde jim společnost dělají sportovní sedadla v kůži Merino.
Na české ceny je momentálně ještě příliš brzo, v Německu však BMW X3 M startuje na 84 900 Eur (cca 2,2 milionu Kč). Za X4 M pak dáte 87 100 Eur (2,25 milionu Kč), verze Competition jsou v obou případech dražší o 8 500 Eur (219 tisíc Kč). Reálně na trh mají dorazit již letos v létě.




BMW X3M a X4M dostanou pod kapotu nově vyvinutý třílitrový šestiválec
Oba modely budou k dispozici ve dvou verzích...
...základ počítá se 480 a vrchol s 510 koňmi
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 11 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva