Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW odhalilo další dvě ostrá SUV, s 510 koňmi nechají v prachu i M3 a M4
13.2.2019 | Petr Prokopec
Šílenství kolem výkonných SUV nebere konce. V Mnichově vzali úplně nový přeplňovaný šestiválec a až 510 koňmi výkonu jej nacpali pod kapoty modelů X3 a X4. Výsledkem jsou eMka se stovkou za 4,1 s.
Třetí generace BMW X3 byla odhalena již v červnu 2017, o osm měsíců později mnichovská automobilka uvedla rovněž spřízněný model X4. V obou případech bylo od začátku známo, že dočasný vrchol v podobě M40i jednou nahradí verze vytvořené pod křídly divize M. S jejich příchodem si ale Němci dávali opravdu načas. Dnes strhli roušku tajemství naplno, přičemž ukázali rovnou čtyři různé verze. Souběžně s nimi pak dorazila i nově vyvinutá pohonná jednotka, která všechny pohání.
Obě SUV budou hned k dispozici jak ve standardním provedení, tak i ve verzi Competition. Pod kapotu se pokaždé nastěhuje nadvakrát přeplňovaný třílitrový šestiválec S58. Jádro hlavy válců má vytištěno na 3D tiskárně, neboť jen tímto způsobem se značka dostala ke geometrickým tvarům, jichž by nebylo možné dosáhnout standardními metodami kování nebo lití. Motor má i nové sání a dvě jednokomorová turbodmychadla.
Pohonná jednotka své mírnější formě nabídne 480 koní a 600 Nm točivého momentu, jenž bude dostupný v pásmu 2 600 až 5 600 ot./min. Tato křivka ve středních otáčkách je poměrně plochá, nepřekvapí proto udávané zrychlení za 4,2 sekundy. Nicméně reálně lze počítat spíše ještě rychlejšími sprinty. S ohledem na specifický software osmistupňové automatické převodovky a unikátně naladěný pohon všech kol xDrive se dá předpokládat méně než čtyřsekundová akcelerace.
Znovu je přitom třeba upozornit, že stále hovoříme o slabším provedení, i to ale nakonec může být v přímém směru rychlejší než BMW M3 sedan a M4 Coupe. Ty jsou sice lehčí, mají ale nižší výkon a hlavně to jsou čisté zadokolky. Pohon všech kol může být při vyšším tempu či na okruhu na obtíž, ovšem při rozjezdu v přímém směru je jasnou výhodou. A ještě patrnější je to u provedení Competition.
V této konfiguraci pohonná jednotka nabídne rovnou 510 koní, což oficiální čas potřebný ke zrychlení z klidu na stovku sráží na 4,1 sekundy. Tedy přímo na úroveň M3 a M4. Realita však bude lepší a hlavně nezávislá na tom, co máte zrovna pod koly. Něco takového bylo ještě nedávno nemyslitelné, ostatně BMW třeba v 90. letech minulého století tvrdilo, že model M8 nepředstaví, protože by byl příliš těžký. Časy se ovšem hodně změnily.
Aby vozy neexcelovaly pouze v přímém směru - s M Driver's Package mohou dosáhnout až 280 km/h - bylo zapracováno také na podvozku. Ten se vůči základním BMW X3 a X4 liší novými ložisky, rameny i lichoběžníky. Má silnější stabilizátory i dodatečné vzpěry, ve všech případech je možné počítat také s aktivním diferenciálem či variabilním řízením. Potenciál motoru pak krotí brzdy s kotouči o rozměru 395, resp. 370 mm.
BMW osadilo oba vozy rovněž dvěma specifickými jízdními režimy 4WD a 4WD Sport, kdy první sice počítá s přerozdělováním výkonu mezi všechna čtyři kola, upřednostňuje však ta zadní. Ještě dále pak zachází druhý zmíněný mód, přední náprava však stále zůstává aktivní na rozdíl od BMW M5, v jehož případě je možné přední kola plně odstřihnout. Klasické jízdní režimy Comfort, Sport a Sport+ upravující práci motoru, převodovky a případně i podvozku pak zůstávají.
Zvenčí se všechny sportovní deriváty od konvenčních modelů liší hlavně zatmavenými ledvinkami, stejně jako agresivnějšími nárazníky s výraznějšími vzduchovými otvory. Dále dorazila aerodynamičtější zpětná zrcátka či unikátní zadní difuzor, který rámuje čtveřice koncovek výfuku. Opomenut nebyl ani střešní spoiler, standardem jsou pak 20palcová litá kola.
Verze Competition mají v základu jednadvacítky a zatmavené koncovky výfuku. Později bude nabídka rozšířena o karbonový program zahrnující třeba zpětná zrcátka či zadní difuzor. Tyto prvky jsou již vyobrazené ve fotogalerii, podívat se můžete i na hliníkem vyztužené karbonové dekory instalované v interiéru. Zde jim společnost dělají sportovní sedadla v kůži Merino.
Na české ceny je momentálně ještě příliš brzo, v Německu však BMW X3 M startuje na 84 900 Eur (cca 2,2 milionu Kč). Za X4 M pak dáte 87 100 Eur (2,25 milionu Kč), verze Competition jsou v obou případech dražší o 8 500 Eur (219 tisíc Kč). Reálně na trh mají dorazit již letos v létě.




BMW X3M a X4M dostanou pod kapotu nově vyvinutý třílitrový šestiválec
Oba modely budou k dispozici ve dvou verzích...
...základ počítá se 480 a vrchol s 510 koňmi
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 9 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 2 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 3 hodinamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 5 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 6 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.02. 16:23 - Stepan
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB