Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW rozjelo sériovou výrobu nového typu pohonu, auta na baterky nemusí být jedinou cestou
2.9.2022 | Petr Prokopec
Mnichovští s ním opakovaně experimentovali už v minulosti, do sériové výroby jej ale nikdy neposlali. Leckdo si myslel, že už to tak zůstane, ale ne, pro BMW nový pohon se dočkal sériové výroby a brzy jej dostane první vůz.
BMW je automobilkou, kterou po dekádu definovaly její spalovací motory. Ikonickými se staly zejména řadové šestiválce, jenž zamířily nejen pod kapoty sportovních verzí jako M3, ale také mnoha běžnějších modelů. S tím ale má být za pár let konec, elektrickým směrem totiž již míří politici velké části vyspělého světa. Mnohé automobilky je slepě následují, mnichovští ale již mnohokrát naznačili, že nehodlají sázet vše na jednu kartu a zůstávají otevřeni i dalším možnostem. Odstaven tedy nebyl vývoj spalovacích jednotek a ani na poli alternativních elektrických pohonů nechce BMW jen nečinně přihlížet.
Aktuálně tak Němci zahájili sériovou výrobu pro ně nového typu postaveného okolo palivových článků. Není to poprvé, co se BMW o tuto možnost zajímá, pár ručně smontovaných aut ale dosud nic velkého neznamenalo. SUV iX5 Hydrogen má větší ambice, třebaže široké veřejnosti zatím dostupné také nebude, má být využito hlavně na testování a propagaci.
Novinka tedy využije elektrický pohon, které je živen dvěma vodíkovými nádržemi. Po vzniku chemické reakce, k níž dochází po sloučení vodíku a kyslíku získaného z ovzduší, je generována elektrická energie, jenž míří do výkonných baterií. Ty poté napájejí elektromotor naladěný na 374 koní, přičemž celý proces lze stejně jako u klasických elektromobilů nazvat lokálně bezemisním. Výroba vodíku je pochopitelně jiné téma.
BMW chce s iX5 Hydrogen nasbírat maximum zkušeností, které plánuje využít do budoucna. Potvrdil to i šéf automobilky Oliver Zipse, který řekl: „Vodík hraje klíčovou roli na naší cestě k dosažení uhlíkové neutrality. Věříme, že vodíkem poháněná auta po technologické stránce ideálně pasují vedle bateriových elektromobilů a dotvářejí tak obrázek elektrické mobility. Máme zde tak skvělý příslib pro budoucí generace našich vozidel.“
S čím dalším můžeme počítat ale Zipse zatím neupřesnil. Velcí fandové vodíkových aut nejsme, je to podobný a z hlediska celkové provozní efektivity ještě větší nesmysl než bateriové elektromobily. Nicméně je to aspoň alternativa umožňující netrápit se s omezeným dojezdem a používat elektrický pohon v podstatě tak jako současné vozy. To náročným zákazníkům může být sympatické a mohou být ochotni si za to připlatit.
BMW rozjelo sériovou výrobu elektrického pohonu využívajícího palivových článků. Zatím budou pohánět jen omezenou sérii modelů iX5 Hydrogen, o prodeji podobných aut ve velkém se automobilka zatím nezmiňuje. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před hodinou - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera