Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW zaskočilo aktivisty. I do příští M3 nabídne spalovací šestiválec, „bipolární” bude celá Neue Klasse
16.9.2023 | Petr Prokopec
Mohlo se zdát, že platforma Neue Klasse přináší do Mnichova elektrickou revoluci, realita je ale jiná. BMW dál pojede po dvou kolejích. A byť pod kotlem elektromobilů řádně zatopí, i vozy s novými základy dostanou benzinové šestiválce.
V 50. letech minulého století se BMW ocitlo v těžké krizi. Od bankrotu nakonec automobilku zachránila série sedanů a kupátek sdružených pod název Neue Klasse, tedy Nová třída. Tyto vozy nenaplnily jen firemní kasu, ale zároveň se zasadily také o sportovní kredit značky. V případě dvoudvířek se pak navíc vůbec poprvé objevila slavná Hofmeisterova křivka, kterou BMW u specifického vykrojení zadních bočních oken používá dodnes. A bude vlastní i dalším modelům značky, které se pod stejným označením Neue Klasse pokusí navázat na někdejší úspěchy.
Mnichovští se ovšem rozhodli vstoupit do téže řeky opravdu jenom v případě názvu. Momentálně totiž dané označení koresponduje s platformou, na které bude od roku 2025 vystavěno hned šest elektromobilů. Jakým směrem se přitom budou ubírat po designové stránce, naznačil koncept nedávno odhalený na IAA v Mnichově. Ten je předobrazem příští řady 3, která je spolu se čtyřkovým kupé tím vůbec nejlépe prodávaným vozem ozdobeným modrobílým logem.
Jelikož zejména šéf značky Oliver Zipse soustavně vystupuje proti vnucování elektromobility jako jediného řešení, bylo vlastně nemístné se domnívat, že BMW nahradí svůj bestseller vozem, po kterém sáhne omezený počet zákazníků. To tento týden potvrdil i technický šéf značky Frank Weber. Ten uvedl, že „je to naše největší investice, ale nenechte se mýlit. Neříkáme tím, jaký je náš záměr v případě konce životnosti spalovacích motorů, ten je příliš daleko“.
Weber tím zaskočil aktivisty toužící jen po elektromobilitě a potvrdil, že i tato platforma bude natolik univerzální, že ji bude možné použít pro pomalu jakýkoli vůz bez ohledu na formu pohonu či výkon. Což znamená, že podepírat bude také provedení M3. Zrovna s tím jsou ovšem spojené opravdu zajímavé novinky. Dle Webera totiž architektura zvládne výkon až jeden megawatt, tedy 1 360 koní. Zda a případně co přesně s ním bude moci počítat, je nicméně otázkou.
BMW totiž pracuje na voze osazeném čtyřmi elektromotory, jenž by takový potenciál skutečně nabídlo, ovšem nepočítá s jeho sériovou výrobou. Reálná M3 tak dostane do vínku méně koní. Nejspíše i proto, že kromě elektrické varianty zůstane v nabídce také ta spalovací. „Nebudeme mít dva různé vozy, na trhu budou ale budou koexistovat různá řešení, což je nezbytně nutné,“ uvedl Weber.
Automobilka má tedy i novou platformu osadit evoluční verzí stávajícího třílitrového šestiválce S58, který bude odpovídat přísnější emisní normě Euro 7. Po stránce výkonové pak nezamíří tak vysoko jako elektrická varianta, bude ale lehčí a její výkon bude stabilní. Projevovat se u něj tedy nebude pokles kapacity baterií, maximálně lze v důsledku vyprázdnění nádrže očekávat zlepšení dynamiky.
Jakmile pak během pár set kilometrů spotřebujete veškeré palivo, stačí krátká zastávka na čerpací stanici, a můžete si užívat až do úplného vysátí bankovního účtu. Navíc za patřičného zvukového doprovodu. Elektrická M3 pak možná nabídne lepší zrychlení v přímém směru, to však bude její jediná výhoda. Jsme tedy předem zvědavi, kdo z tohoto dua bude hrát první housle.






Šestiválec S58 dnes pod kapotou BMW M3 CS produkuje 550 koní. Za zhruba čtyři roky by měl nabídnout ještě vyšší výkon, spalovacích jednotek se tak automobilka nevzdá ani po příchodu platformy Neue Klasse. Ta je totiž určena pro různé modely i motorizace. Foto: BMW
Zdroj: Carsales
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 10 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus