Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás
3.2.2021 | Petr Miler
Pokud patříte mezi ty, kteří neradi chodí s davem, toto vám bude sympatické. V době, kdy se jedna automobilka za druhou předhání s elektrickými novinkami, Mazda dál piplá svůj převratný spalovací motor.
V pondělí jsme za podpory bývalého motoráře probírali, co čeká spalovací motory aut. To je zásadní otázka, neboť v tuto chvíli se zdá, že tržní omezení tlačí všechny výrobce směrem k elektrickému pohonu bez ohledu na jeho reálnou celkovou efektivitu a limity z hlediska praktické použitelnosti. Elektromobil zkrátka není řešením pro všechny, nad zachováním aut se spalovacími motory v nabídce ale visí otazník. Neboť vymyslet pohon, které bude nejen reálně efektivní, ale zapadne i do zvráceného světa regulací považujících elektřinu za vzduch, není jednoduché.
Podle závěrů výše odkazovaného článku se nyní jediným řešením zdá být motor, který bude kombinovat výhody Dieselova a Ottova způsobu spalování. Jeho myšlenka není nová, praktická realizace je ale komplikovaná a zřejmě jediný, kdo v ní stále věří, je Mazda. Ta nechce vyvíjet techniku pro regulace a papírovou efektivitu, chce ji vyvíjet pro zákazníky a skutečnou efektivitu a „diesel na benzin”, jak svému motoru SkyActiv-X říká, je podle ní ideální cestou.
Už se prodává déle než rok, zatím ale svými parametry nebudí až takové nadšení. Dosavadních 180 koní a 224 Nm není na komplikovaný dvoulitr až taková sláva, ať má spotřebu jakoukoli. Námi citovaný technik ale konstatoval, že před automobilkami stojí ještě dlouhá cesta, po které mohou jít a efektivitu tohoto řešení dále zlepšovat. A přesně po ní Mazda kráčí.
Už koncem loňska jsme psali, že motoru SkyActiv-X v Mazdě 3 přidala výkon a nyní udělala to samé i v Evropě. Teď je tak v prodeji Mazda 3 SkyActiv-X, která nabízí až 186 koní místo 180 a 240 Nm místo 224. Současně klesly udávané emise CO2 ze 119 na 111 gramů CO2 a ekvivalentním způsobem i spotřeba paliva. Ta dosud činila 5,3 litru na 100 km dle staré normy NEDC a 6,5 litru dle WLTP.
Je to tedy o něco menší zlepšení než v Japonsku a určitě nikomu nevyrazí dech. Na druhu stranu, kolik jiných aut přijde s novým modelovým rokem se zvýšením výkonu a snížením spotřeby u toho samého motoru? Toto jsou ty malé krůčky cestou k vyšší efektivitě, které mohou motory s tímto způsobem spalování dále dělat. Mazda je přesvědčena, že už nyní je SkyActiv-X efektivnější než elektrická auta beztak čerpající elektřinu vznikající hlavně spalováním uhlí. A je připravena nabízet i nadále více.
Ovšem, jestli to někoho bude zajímat a začne brát v potaz i emise CO2 vznikající při výrobě elektřiny, neumíme říci. Pokud se to nestane, bude každý spalovací motor odsouzen k záhubě, i kdyby nakrásně emitoval jen 10 g CO2/km. Protože elektřina „ze vzduchu” na tom s úředně stanovenou nulou bude vždy lépe.












Mazda vylepšila svůj motor SkyActiv-X i pro Evropu, v modelu 3 je nyní silnější i úspornější. Otázkou přesto je, zda mu to bude něco platné. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 6 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
Mercedes chybu prostě nepřizná. Jeho propadák prý nikdo nekupuje jen proto, že příliš předběhl dobu
před 3 hodinamiUniklé e-maily ukazují, jak zoufalé kroky musí Nissan podnikat, aby se vyhnul totálnímu kolapsu
před 5 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 6 hodinamiPotopená obří loď zapálená podle všeho elektromobily pohřbila na dně oceánu auta za miliardy. A účet za celé fiasko dál roste
před 7 hodinamiOjetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva