Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
21.2.2025 | Petr Prokopec
Šestnáct válců, osm litrů a čtyři turba, to je ve zkratce to, co dělalo a dělá tento motor světovým unikátem. Bohužel končí a tohle je zřejmě poslední sériové auto v historii, které ho kdy dostane. Jeho majitelé na něm tak od převzetí nejspíš začnou vydělávat.
Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Platí to i v případě takového Bugatti, které se pomalu loučí se svým osmilitrovým přeplňovaným motorem. Místo něj dostaneme dokonce 8,3litrový a navíc atmosférický šestnáctiválec, který zní přímo famózně, ovšem i tak je slza v oku na místě. Svět se totiž jednou provždy musí rozloučit s technologickým klenotem, jehož život začal malůvkou Ferdinanda Piëcha, které se dopustil na palubě rychlovlaku. Výsledkem byl motor W16, tedy jednotka, kterou nikdy nikdo jiný nikdy nenabídl, v případě šestnáctiválců totiž vždy docházelo na rozložení válců do dvou řad svírajících větší či menší úhel rozevření.
Rozlučkou s tímto motorem je model Mistral, tedy v podstatě Chiron ve verzi roadster. Takové auto původně vůbec nemělo vzniknout, ovšem v roce 2018 zamířil do čela Bugatti Stephan Winkelmann, který již dříve u Lamborghini dokázal, že dokáže ze zákazníků vytáhnout velké peníze. Pod jeho taktovkou tak začal Chiron vznikat ve verzích, které startovaly klidně i čtyřikrát výš než základ, ačkoli dál používaly stejnou techniku, odlišná byla hlavně jejich karoserie.
Mistral pochopitelně představoval o trochu větší technologický oříšek, a to kvůli absenci střechy. Ovšem i ten se technikům a designérům z Molsheimu povedlo rozlousknout, v listopadu loňského roku tak Andy Wallace s testovacím prototypem dosáhl rychlosti 453,91 km/h. Tím se Mistral stal nejrychlejším otevřeným vozem světa, načež je vlastně vhodné, že se s motorem W16 loučí právě tento vůz. Bugatti přitom celkově vyrobí 99 kusů, z nichž všechny byly prodány dávno před premiérou.
Ačkoli ovšem na slavnostní odhalení došlo v létě 2022 v Pebble Beach a na předání prvních exemplářů zákazníkům mělo dojít na začátku loňského roku, nakonec se klientela dočkala až nyní. Bugatti při té příležitosti přišlo s novou dávkou fotek a videem, na kterých představuje černý a bílý Mistral, které jsou vůbec prvními předanými zákaznickými vozy. Ty jsou již sériově vybaveny soškou slona tancujícího na zadních, která je již nesmazatelně spojena s Rembrandtem Bugatti.
Černé provedení kromě toho disponuje interiérem potaženým světle modrou kůží a vyzdobeným karbonovými dekory, kterými se pyšní i bílý vůz, v jehož případě kožené čalounění odpovídá barvě karoserie. V obou případech jde pochopitelně o splněná přání obou majitelů, kteří tak museli vysázet na stůl více než základních 5 milionů Eur, tedy přes 125 milionů korun. Nicméně už proto, že žádné další auto s motorem W16 nevznikne, v momentě převzetí na autě nejspíš začali vydělávat.












Mistral je posledním vozem světa, který dostal do vínku motor W16. Automobilka aktuálně začala předávat první exempláře zákazníkům. Foto: Bugattii
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 5 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejčtenější články
Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025Reakce Ferrari na Trumpova cla jasně potvrzuje, že má problémy s prodejem některých modelů
30.3.2025Chevrolet zkouší zabránit kupčení s jeho nejlepšími sporťáky, zvolil velmi kontroverzní metodu
30.3.2025Data servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
30.3.2025Majitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
30.3.2025
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha