Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Cadillac Ciel: jako za starých časů
19.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Karoserie a vnitřní prostor ve zjevném nepoměru, pohodlný interiér a nehorázný motor. To vše Cadillacu Ciel sice vlastní není, tradice ale ctí, jak to jen jde.
Doplněno: Přidali jsme videa z odhalení vozu v Pebble Beach a oficiální prezentační snímek Cadillacu.
Pokud se divíte nenadálému pátečnímu přívalu exotických novinek, jistě jste zapomněli, že včerejším večerem začal Concours d'Elegance v Pebble Beach poblíž kalifornského Monterey. A tam nezažili svůj debut jen dva dříve avizovaní japonští velikáni, Infiniti JX a nový Lexus GS, ale i další, více či méně překvapivé automobilové novinky. Mezi ty, jenž nikdo nečekal, pak zcela jistě patří Cadillac Ciel. Vypadá totiž, jako by přijel z minulosti.
Jistě si i vy vzpomenete na velké americké kabriolety jako je Cadillac Eldorado - i když jsou u nás spíše raritou, v řadě hollywoodských filmů je zkrátka nelze přehlédnout. Vyznačují se karoserií hodnou autobusu, které však absolutně neodpovídá vnitřní prostor, jakkoli i tak oplývá pohodlím. K tomu přidejte osmiválcovými motory s objemy od pěti litrů výš (však dobře známá provedení Eldorada ze šedesátých a sedmdesátých let minulého století měla i osmilitrové agregáty) a na světě máte obraz typického dobového křižníku amerických silnic, po kterých jako by se dnes slehla zem.
Když si vedle takových aut virtuálně postavíte Cadillac Ciel, musíte mít nutně pocit, jako by se někdo pokoušel otočit kormidlem dějin. Vůz se vyznačuje přesně tou převahou plechu nad vším ostatním a i když jeho interiér není tak opulentní a jeho motor tak nehorázný, jde zřejmě o maximum toho, jak se dnes lze výše nastíněné minulosti přiblížit. Toto auto evidentně netrpí touhou po rychlosti, je to pojízdná výletní loď a sama automobilka jej označuje za inspirovaný přirozenou krásou kalifornského pobřeží. Také jeho jméno hovoří za své - možná až příliš akční Eldorado zde střídá jemný francouzský výraz Ciel (čtěte „sjel” ale ne jako česky sjel, je třeba více důrazu na písmeno s...), který označuje oblohu. Je to zkrátka pan Kochač, tělem i duší.
Design vozu ztvárněný Nikim Smartem a Gaelem Buzynem v designovém centru značky sídlícím v severním Hollywoodu je ryzím retrem. Zejména příď i záď se svými protáhlými svislými světly dávají vzpomenout hlavně na třetí a čtvrtou generaci Eldorada, pro kterou byla podobná řešení typická. Také rám čelního skla z broušeného hliníku je jasným odkazem do minulosti. Velmi elegantně je ztvárněno ukládání pochopitelně látkové stahovací střechy, která mizí v čistě zakrytovaném prostoru za zadními sedadly. Jak vůz vypadá s nataženou střechou netušíme, ale ono to vlastně není podstatné. Nebo vy už jste snad v Californii zažili déšť?
Také interiér hraje ztvárněním palubní desky, výplní dveří i středovým tunelem na podobnou notu tradiční elegance, navíc svými materiály (hliník, kůže, dřevo...) nenechává na pochybách, že doba současného „cost-cuttingu” je mu naprosto cizí. Snad jen čtyři samostatná sedadla s viditelně výrazným bočním vedením se tradičním americkým parníkům možná až zbytečné vzdalují. Mít možnost rozvalit se na dvou pořádných „pohovkách” by cestující při pohodovém korzování pobřežními dálnicemi zřejmě ocenili více.
Také pod kapotou dostaly tradice trochu na frak. Výkon vozu 425 koní zní adekvátně, ale když vám řekneme, že mu jej dodává pouhý šestiválec, budete zřejmě zklamáni. Jde o tradiční vidlicový „šestihrnek” o objemu 3,6 litru, kterému navíc pomáhá blíže nespecifikovaný elektrický motor dopovaný sadou li-ion akumulátorů. Dynamika? Ví bůh, jistě dostačující. Víme jen, že o přenos výkonu na silnici se starají 22" kola, která jsou masivní jak vůz sám. Také karbon-keramické brzdy, který celý kolos v případě potřeby zkrotí, nejsou zrovna obrazem skromnosti.
Jak vás patrně napadlo již při prvním pohledu na kterýkoli z přiložených snímků, tento vůz je konceptem a pokud si můžeme troufnout být proroky, v takové podobě se těžko kdy dostane do výroby. Je to spíše příjemná vzpomínka na minulost, která se těžko bude opakovat. Stejně ale nemůžeme hovořit o jeho pohonné jednotce, která se naopak zdá být „dobová” až běda a v některém z produkčních modelů se velmi pravděpodobně objeví. Nechme se ovšem překvapit, třeba má Caddy v úmyslu použít z tohoto modelu ve výrobě více než jen pár nápadů či kousků techniky...










Koncept Cadillacu Ciel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 2 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, majitel si ho nechal spravit za 26 korun
před 4 hodinamiCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před 5 hodinamiNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
před 7 hodinamiVolkswagen na nejnáročnějším okruhu světa překonal rekord, jehož existenci neví nikdo krom jeho autorů
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva