Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Časy levného dobíjení elektromobilů v EU končí, už teď může vyjít dráž než tankování
19.1.2020 | Petr Miler
Elektrická auta jsou prezentována jako spása planety a pokud někomu tyto snahy nic neříkají, hovoří se o nich jako o provozně levnějších. To první bylo přehnané vždy, to druhé padá nyní.
Přes týden jsme vám ukazovali, jak velká lež jsou slova o ohledech elektromobilů k přírodě. Zvlášť v ČR platí, že výrobu každé kWh elektrické energie provází tak vysoké emise CO2, že pohánět vůz spalovacím motorem přímo v autě vychází ve většině případů lépe. Toto bylo pravdou vždy a nová fakta pouze nastavila staré realitě nové zrcadlo. Pak je tu ale ještě jiná přednost elektrických aut, o které se též nemluví ve všech souvislostech.
Jde o provozní náklady, tedy zjednodušeně řečeno výdaje za palivo. Ty jsou dnes u elektrických aut skutečně nižší, není to ale tím, že by bylo možné vyrábět elektřinu dramaticky efektivněji než těžit, rafinovat a transportovat ropu. Je to jednak tím, že se mnozí pokouší tlačit na rozvoj elektrických aut a dobíjecích sítí, což posílá cenu dolů (viz například dobíjení u Superchargerů Tesly, které bylo po léta zdarma) a především pak rozdílným zdaněním. To druhé jednoho dne padne, to první padá už nyní.
Ani Tesla si nějaký ten pátek nemůže dovolit dobíjení aut subvencovat, a tak jej většině nových zákazníků jednoduše prodává. A do poněkud komerčnějších vod pak doplula i bárka jménem Ionity, zřejmě nejpropracovanější alternativní síť dobíjecích stanic v Evropě vlastněná automobilovými koncerny BMW, Daimler, Ford a Volkswagen. U té bylo dosud možné 8 Eur (asi 201 Kč) dobít auto bez ohledu na to, kolik energie jste načerpali, což pochopitelně neodpovídalo ceně elektřiny. Nově tak Ionity účtuje za každou kWh, například v sousedním Německu je to 0,79 Eur za kWh.
To znamená, že pokud si dobijete např. Nissan Leaf e+ s jeho 62 kWh akumulátorem, zaplatíte okolo 52 Eur (protože ho na jednu stranu nenabijete plný, na tu druhou nebudete nabíjet se 100% účinností). To je asi 1 307 Kč, což na plnou nádrž pořád nezní špatně, tahle nádrž ale není moc velká.
Budeme-li kalkulovat 40 % účinností naftového motoru, pak se v každém litru paliva skrývá ekvivalent cca 4,6 kWh elektrické energie. Nebudeme zde pro zjednodušení (a zvýhodnění elektrických aut, ať nám nikdo neříká, že jdeme proti nim) kalkulovat ani s nedokonalou efektivitou dobíjení, ani s nedokonalou efektivitou přeměny elektrické energie na pohybovou a budeme počítat jen oněch 62 kW. Pak plně nabité akumulátory Leafu odpovídají 13,5 litrům nafty. A naopak 50litrová nádrž nafty odpovídá 230kWh akumulátorům.
Na tom je mj. vidět, jak moc mají akumulátory elektrických aut malou kapacitu a jak dalece jsou vzdáleny dnešním obyčejným autům, ale to dnes nechme stranou, držme se jen ceny. Ta mj. znamená, že ekvivalent litru nafty nyní stojí u Ionity výrazně více než nafta sama (přesně 2,87 Eur, tedy asi 72 Kč. A to zohledňujeme relativně nízkou efektivitu spalovacího motoru, bez ní je v každém litru nafty cca 11,6 kWh energie.
To zní až hrozivě, je ale třeba říci, že cena u Ionity je uměle nadsazená kvůli tomu, aby auta jako Nissany (nebo Tesly) síť používaly co nejméně. Pokud máte auto některé ze zúčastněných automobilek, vyjde vás 1 kWh na cca 0,35 Eur, ale ani to z elektromobilů provozně lacinou alternativu nedělá - ekvivalent litru nafty stojí v takovém případě 1,27 Eur, tedy asi 32 Kč.
Ptáte se, jak je na tom Tesla? Ta v Německu účtuje 0,33 Eur za kWh, znovu se tedy cenou „paliva” blíží dnešním naftovým autům. A to je v momentě, kdy jsou nafta či benzin drasticky zdaněné (jejich skutečná cena je o něco více než třetinová) a elektřina nikoli. Jinými slovy - už teď může vyjít dobíjení dráž než tankování, a to za daňově nesrovnatelné situace. Jakmile politikům dojde, že musí motoristům zdanit i elektřinu, budeme na tom ještě hůře než dnes, i když zvolíme to nejlevnější dobíjení na trhu.






Síť dobíjecích stanic Ionity zásadně zdražila cenu za jedno nabití auta. Už teď tak může dobití stát podstatně více než ekvivalentní dotankování, a to v momentě, kdy daňové zatížení elektřiny je vedle benzinu a nafty prakticky nulové
Zdroj: Ionity
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 11 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera