Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mapa ukazuje, jak velká lež jsou slova o ohledech elektromobilů k přírodě, zvlášť v ČR
14.1.2020 | Mirek Mazal
EU se tváří, že přepřáhnutí aut na elektrický pohon povede k tzv. uhlíkové neutralitě, něco takového by se ale stalo jen v případě, kdy by se elektřina brala ze vzduchu. A to se nebere.
Elektromobily jsou prezentovány jako symbol boje proti klimatickým změnám, přitom už výroba baterií vytváří nemalé množství škodlivin zdaleka ne jen tohoto charakteru. Znečištění tedy vznikne, dokonce takové, které by jinak nevzniklo, mnozí to ale ignorují. Emise tvořené procesem elektrifikace aut jako takovým lze ostatně těžko měřit, emise vytvářené výrobou elektřiny pro jejich pohon lze ale měřit o poznání snáze. A ani v jejich případě nejsou elektromobily tak „čisté”, jak se tváří.
Právě zjistit, kolik emisí CO2 generuje výroba elektřiny v různých zemích, si vzali za cíl výzkumníci z Tomorrow a vytvořili interaktivní mapu jménem ElectricityMap. Ta zaznamenává v reálném čase, kolik gramů CO2 se uvolňuje při výrobě 1 kWh elektřiny a pro jednoduchou kalkulaci postačí emise oxidu uhličitého na 1 kWh vynásobit spotřebou elektromobilu právě v kWh a můžeme srovnávat cokoli s čímkoli.
Hodnoty se v závislosti na preferovaném způsobu výroby elektřiny výrazně liší, my se ale primárně podržíme Česká republiky. U nás 1 kWh vyrobené elektřiny znamená vypuštění 428 gramů oxidu uhličitého do vzduchu (v průběhu dne se toto číslo mění) hlavně vlivem kombinace hnědouhelných a jaderných elektráren. Pokud tedy budeme u elektromobilu kalkulovat se spotřebou 25 kWh/100 km, což bude odpovídat velmi klidné jízdě ve středně velkém autě, pak jsme na emisích ve výši 10 700 gramů za 100 ujetých kilometrů. Tedy 107 gramů na kilometr.
To je opravdu „o ničem”, neboť s podobnými emisemi jezdí celá řada úspornějších aut se spalovacími motory. Tuzemský výsledek je také o 12 gramů vyšší než schválený limit emisí ze strany EU ve výši 95 gramů na 1 km. Nesmyslně nízké číslo decimuje automobilový průmysl a nutí jej přejít na elektrický pohon, přitom taková cifra není reálně dosažitelná ani s elektromobily. Může být i lépe, ale také hůře - např. Polsko výchozí hranici překračuje o 68 gramů, oproti němu na tom bude lépe i lecjaký výkonnější model.
Tlak na zavádění elektromobilů ze všech stran ospravedlňovaný zmínkami o uhlíkové neutralitě je tak jedna velká lež. Pokud bychom dnes všichni v České republice přešli na elektrický pohon, nezmění se prakticky nic. Tedy krom toho, že budou muset být vyrobeny miliony nových aut. A jejich produkce přírodě jistě nepomůže.




On-line mapa ukazuje škodlivost používání elektromobilů
A to živá data nepočítají s nepřímými emisemi během výroby, které jsou u elektrických aut vyšší než u těch konvenčních, zejména kvůli akumulátorům
Zdroj: Electricity Map
Bleskovky
- Video zachytilo, jak řidič v plné rychlosti zasáhl autem vrtulník, to se hned tak nevidí
včera - Řidič odtahovky názorně ukázal, jak rychle jde „postaru” vykrást i moderní auta
včera - Souboj dvou úplně jiných aut VW se stejným motorem skončil neuvěřitelným foto finišem
17.1.2021 - Majitel dál upravil auto s lakem, který z něj dělá dvojrozměrný objekt, teď mate ještě víc
16.1.2021 - Jízda s šestiválcovým Golfem ve specifikaci pro důchodce připomíná, co jsme měli a nemáme
16.1.2021
Nejnovější články
- Ženy vybraly nejlepší auta roku podle sebe, je mezi nimi i spíš „chlapská” Škoda
před 6 hodinami - Muž, který si u Googlu vydělal 2,6 miliardy a přesto ho chtěl okrást, nakonec unikl trestu
před 8 hodinami - Zelenou alternativou benzinu a nafty není jen elektřina, opomíjená cesta získává na vážnosti
před 9 hodinami - Souboj „slabých” modelů Audi a BMW dopadl úplně jinak, než by většina lidí čekala
před 11 hodinami - Největší a přitom levné SUV VW má nový háv. Možná ani nevíte, že se prodává i v Evropě
včera - K mání je vzácný vyzyvatel Bugatti Veyron, 1 ze 14 vyrobených aut jede až 399 km/h
včera - Zákazníci Tesly si stěžují na neobvyklý problém, reakce automobilky nepřekvapí
včera - Video zachytilo, jak řidič v plné rychlosti zasáhl autem vrtulník, to se hned tak nevidí
včera - Šéf automobilky bez okolků řekl, co může mít za následek britský zákaz aut na benzin a naftu
včera - Tato auta si majitelé nejčastěji nechávají déle než 15 let, musí vydržet skoro vše
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 22:26 - Maggic
- Offroad/SUV dělník do 150 22:15 - spooon
- Kombi,benzin,atmosfericky,4x4,manual,ne boxer, ne koncern 22:14 - aldrtik
- Chlubítko univerzální 18:52 - HOUZJ5AJ
- Rychlodotazy 17:41 - _sulcik_
- Řidiči, co to mají v ruce... 15:47 - ctrl_j
- Politický koutek 12:27 - Dix
- Volkswagen obecne 09:42 - Snowman000
- Dálniční známka 2021 19.1.2021 - Jenyk
- Nesvieti spiatočka 19.1.2021 - hyundaiclub