Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mapa ukazuje, jak velká lež jsou slova o ohledech elektromobilů k přírodě, zvlášť v ČR
14.1.2020 | Mirek Mazal
EU se tváří, že přepřáhnutí aut na elektrický pohon povede k tzv. uhlíkové neutralitě, něco takového by se ale stalo jen v případě, kdy by se elektřina brala ze vzduchu. A to se nebere.
Elektromobily jsou prezentovány jako symbol boje proti klimatickým změnám, přitom už výroba baterií vytváří nemalé množství škodlivin zdaleka ne jen tohoto charakteru. Znečištění tedy vznikne, dokonce takové, které by jinak nevzniklo, mnozí to ale ignorují. Emise tvořené procesem elektrifikace aut jako takovým lze ostatně těžko měřit, emise vytvářené výrobou elektřiny pro jejich pohon lze ale měřit o poznání snáze. A ani v jejich případě nejsou elektromobily tak „čisté”, jak se tváří.
Právě zjistit, kolik emisí CO2 generuje výroba elektřiny v různých zemích, si vzali za cíl výzkumníci z Tomorrow a vytvořili interaktivní mapu jménem ElectricityMap. Ta zaznamenává v reálném čase, kolik gramů CO2 se uvolňuje při výrobě 1 kWh elektřiny a pro jednoduchou kalkulaci postačí emise oxidu uhličitého na 1 kWh vynásobit spotřebou elektromobilu právě v kWh a můžeme srovnávat cokoli s čímkoli.
Hodnoty se v závislosti na preferovaném způsobu výroby elektřiny výrazně liší, my se ale primárně podržíme Česká republiky. U nás 1 kWh vyrobené elektřiny znamená vypuštění 428 gramů oxidu uhličitého do vzduchu (v průběhu dne se toto číslo mění) hlavně vlivem kombinace hnědouhelných a jaderných elektráren. Pokud tedy budeme u elektromobilu kalkulovat se spotřebou 25 kWh/100 km, což bude odpovídat velmi klidné jízdě ve středně velkém autě, pak jsme na emisích ve výši 10 700 gramů za 100 ujetých kilometrů. Tedy 107 gramů na kilometr.
To je opravdu „o ničem”, neboť s podobnými emisemi jezdí celá řada úspornějších aut se spalovacími motory. Tuzemský výsledek je také o 12 gramů vyšší než schválený limit emisí ze strany EU ve výši 95 gramů na 1 km. Nesmyslně nízké číslo decimuje automobilový průmysl a nutí jej přejít na elektrický pohon, přitom taková cifra není reálně dosažitelná ani s elektromobily. Může být i lépe, ale také hůře - např. Polsko výchozí hranici překračuje o 68 gramů, oproti němu na tom bude lépe i lecjaký výkonnější model.
Tlak na zavádění elektromobilů ze všech stran ospravedlňovaný zmínkami o uhlíkové neutralitě je tak jedna velká lež. Pokud bychom dnes všichni v České republice přešli na elektrický pohon, nezmění se prakticky nic. Tedy krom toho, že budou muset být vyrobeny miliony nových aut. A jejich produkce přírodě jistě nepomůže.




On-line mapa ukazuje škodlivost používání elektromobilů
A to živá data nepočítají s nepřímými emisemi během výroby, které jsou u elektrických aut vyšší než u těch konvenčních, zejména kvůli akumulátorům
Zdroj: Electricity Map
Bleskovky
- Nové Rychle a zběsile ukázalo v upoutávce víc ze svého děje, je čím dál absurdnější
15.4.2021 - Nejdrsnější Lamborghini dějin řádící na sněhu je neobvyklá podívaná za miliony korun
14.4.2021 - Fotky z paluby nejdelšího linkového letu světa ukazují mizérii současného létání
14.4.2021 - Superdiesel, který pohřbila nová pravidla EU, se po své smrti ukázal na Autobahnu
13.4.2021 - Někdo naložil na korbu pick-upu snad veškeré vybavení domu, pak s ním vyjel na silnici
11.4.2021
Nejdiskutovanější články
- Ford oznámil 30 000 svých zaměstnanců, že už nemusí chodit do práce
18.3.2021 (47) - Šéf automobilky bez okolků řekl, co může mít za následek britský zákaz aut na benzin a naftu
20.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1) - Parkování elektromobilů v garážích je příliš velké riziko, první město jim zakázalo vjezd
15.2.2021 (1) - Šéf Audi říká, že vývoj elektromobilů zamíří opačným směrem, než si většina lidí myslí
16.2.2021 (1) - Popularita Ferrari mezi obyčejnými lidmi se dramaticky propadá, firma udělala spoustu chyb
4.3.2021 (1) - Nejprodávanější čínské SUV už se vyrábí v Evropě, za 450 tisíc nabízí, co Škoda za milion
4.3.2021 (1) - Němci proklepli nejoblíbenější českou ojetinu, varují hlavně před třemi problémy
21.3.2021 (1)
Živá témata na fóru
- Onboard videa 22:45 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 18:48 - pavproch
- Chlubítko univerzální 18:45 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 18:32 - řidičBOB
- Rychlodotazy 18:06 - abgx1
- Politický koutek 15:48 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 15:45 - M.Z.
- Americké vozy a vše kolem nich 12:18 - 970ka
- Policejní Passaty, Superby a neoznačená měřící vozidla 09:58 - řidičBOB
- Combi 4x4 do 300tis kč 09:04 - Snowman000